Byta däck ?

LuckyDuke

Medlem
Byta däck ?
Jag köpte en crescent muddus i slutet av maj i år och har cyklat väldigt mycket på den, runt 4 mil 5 dagar i veckan, allt har rullat på perfekt tills nu, börjar få punkteringar på fram o bak lite väl ofta, småsten som tagit sig igenom däcket, är de dags o byta däck eller har jag bara haft otur?
Hur ofta brukar ni byta däck o kjedja?

Byta däck ?
Grattis till många mil på cykeln!

Jo det låter som att det är dags att byta däck. Kan mycket väl vara utslitna, eller så har de nuvarande däcken bara dåligt punkaskydd mot det vassa grus som sprids ut på cykelvägar så här års.

Jag är nöjd med mina Schwalbe Marathon Plus Tour på pendlaren, inga punkteringar sen jag för 18 månader sen bytte bort ett par Kenda Kwest som var bedrövliga på punkaskydd.

Däck byter jag vid synligt slitage eller om de ger mig punka. Hur lång tid det tar diffar väldigt mycket på olika däck. Ett par Nokian/SoumiTyres W106 höll 15 vintersäsonger medan andra däck varit helt slut efter 6 månader.

På cyklar med dyrare drivlina byter jag kedja relativt ofta. Förhoppningen är att resten av drivlinan ska överleva längre. Slitaget kan vara stort på en pendlare med skitig kedja full av sandpartiklar och som utsätts för saltade vägar.

Byta däck ?
Stumpy sa:
LuckyDuke sa:
Jag köpte en crescent muddus i slutet av maj i år och har cyklat väldigt mycket på den, runt 4 mil 5 dagar i veckan

Raggamuffin sa:
~150 mil är väl lite lite på en omgång däck men det kan mycket väl vara dags.

4 mil x 5 dagar/vecka x 30 veckor får jag till 600 mil. Inte omöjligt att däcken börjar bli slitna.

Det är ju helt riktigt, jag läste och skrev lite fort. 600 mil håller inga av däcken jag haft.

Byta däck ?
Schwalbe Kojak har jag kvar i min samling å har cyklat nå hundratalet mil på. De ser snabba ut, men det är de inte. De rullar bra tungt. Så jag kan bekräfta resultatet från länken ovan. Nabbade CX däck av rekorderlig kvalité rullar betydligt lättare. :)
Det positiva man kan säga är att de är slitagetåliga å att greppet på våt och torr asfalt är utmärkt.

GP5000 32, som Sixten nämner ovan är säkert ett riktigt bra alternativ. Jag har använt de ursprungliga Grand Prix 28mm Black Chili på samma cykel som jag haft Kojak å det rullar mycket lättare och dessutom mjukare, fast däcken är smalare. :)

Men vill man ha bra punkteringsskydd finns det nog bättre alternativ, men då på bekostnad av hur det rullar, då, förstås.

frid!

Byta däck ?
Vilket citydäck som helst, i samma dimension, lär funka för dina behov. Du får dock oftast lite högre kvalitet från Continental eller Schwalbe. Du cyklar ju en hel del å då är det bra att satsa på lite bättre däck. :)

frid!

Byta däck ?
Om dina 35 mm / 330 gram Kojak har hållt i ca 600 mil ser jag inga problem med ersätta dem med 32 mm / 295 gram GP5000.
Kojak kallar däckets stomme/uppbyggnad för LiteSkin RaceGuard vilket inte är helt olikt uppbyggnaden av GP5000, förutom att Kojak använder billigare material och gummi. GP5000 har dock 1 mm tunnare slitbana så de kanske inte håller lika många mil, eller så gör de det beroende på att de inte slits lika snabbt?

Enligt testet ovan mäter Kojak 33 mm breda och väger 350 gram, alltså smalare och tyngre än i katalogen. Jag skulle inte bli förvånad om 32 mm versionen av GP5000 i verkligheten är 33 mm breda, precis som Kojak.
dack6.png

Edit: ser att du inte använt Kojak utan något ännu sämre/billigare :)

Senast ändrad:
Byta däck ?
LuckyDuke sa:
Murdock sa:
Jag kör på 32mm
https://www.mantel.com/se/continental-grand-prix-4-season

Bytte från något Kenda Kwest 28mm och är oerhört nöjd. Har inte behövt byta till dubbar ännu i Uppsala.

Köpte dessa och är väldigt nöjd med rullet, men har fått punktering igen :(
En vass stenbit som tagit sej igenom.
Jag väger kanske för mycket, därför jag får punktering så ofta.

Tyvärr är punkteringar en del av cykellivet. Punkteringsfria däck gör en deprimerad så bara att bita i sura äpplet och laga punkteringar då och då.

Stenkross kan vara väldigt vasst och få däck är helt tåliga emot det. Men sand är för dyrt så väghållarna använder kross på vintern. Trist, men inget att göra något åt skulle jag tro.

Byta däck ?
Byta däck ?
LuckyDuke sa:
Murdock sa:
Jag kör på 32mm
https://www.mantel.com/se/continental-grand-prix-4-season

Bytte från något Kenda Kwest 28mm och är oerhört nöjd. Har inte behövt byta till dubbar ännu i Uppsala.

Köpte dessa och är väldigt nöjd med rullet, men har fått punktering igen :(
En vass stenbit som tagit sej igenom.
Jag väger kanske för mycket, därför jag får punktering så ofta.

eller kör med för högt tryck? om inte är väldigt grovt i stommen rullar det med 32 mm inte bättre över 4 bar. särskit inte på grusade cykelvägar. men vassa stenar skär in lättare..

gå gärna upp i diameter om du har punkaproblem. blir möjligt köra med lägre tryck utan att rullet försämras. om däcken inte är tjockväggiga kan det till och med bli bättre. belastningen per ytenhet däck minskar, och när du kör över den där vassa stenen har den inte samma chans att skära igenom däcket.

Byta däck ?
vore alla stenar lika så, men är de olika så hittar du fler riktigt vassa ju fler du samlar på dig

(sen beror ju tåligheten mot skärskador i gummi på så mycket vulkning (svavel) gör det lättare att skära hål mängden silica (kiseldioxid) gör det svårare högre hårdhet (shoretal) gör det svårare osv vilket gör det svårt att jämföra med litet underlag)

Byta däck ?
Köpte nu ett par GP5000 o herregud vilket härligt rull de är i dom, flyger fram, kan inte sluta cykla,att däck kan göra så mycket på rullet trodde jag inte.

Tillbaka
Topp