Byta ekrar på en Crescent världsmästarcykel

Hej!

Tre ekrar på mitt bakhjul har hoppat av så jag behöver nu byta dem. Det är första gången jag gör det. Trodde först att jag skulle behöva en kedjepiska för att plocka av bakkransen, men det ska inte behövas eftersom bakkransen är "gängad".

Både kedjepiska och bakkrans är dock nya ord för mig, och en "gängad bakkrans" desto mer!

Men jag har förstått att någon kedjepiska behöver jag alltså inte. Men, hur beter jag mig för att kunna lossa bakkransen? Jag måste plocka bort den en stund för att kunna ta bort de ekrar som är pajja, liksom för att kunna sätta dit nya.

Har googlat en hel del på +bakkrans +gängad +ekrar utan att finna någon lösning. Antagligen är den busenkel. Eller det hoppas jag. Hoppas dessutom att ni har överseende med att jag är rätt pantad när det kommer till cyklar. Men(!), jag vill gärna ändra på det, och det är ju därför jag är här.

PS. Det är alltså en sådan här cykel som jag har:

http://www.cykelhobby.com/bilder/bilder06/309tidig.jpg

Om jag inte missminner mig så behöver du en kedjepiska och en frikransavdragare som passar i urtag i frikransstommen. Kan vara liknade som till en vanlig kassett men kan se annorlunda ut, t ex hål i stommen och en avdragare med piggar. Inte alltför sällan drar men sönder krans el avdragare. Om du hittar en lämplig avdragare, spänn fast den med snabbkopplingen när du lossar den så att den inte glider och har sönder nåt. När den släppt det minsta lossar du snabbkopplingen. Kedjepiskan har du som mothåll. Eller, vid närmare eftertanke, du kanske inte behöver den när du lossar hela kransen. Du märker när du prövar. Det viktigaste är en avdragare som passar. Du kan nog kolla hos sheldonbrown.com också.
Lycka till!

Tack för hjälpen.

Uppenbarligen behöver jag fixa en "freewheel puller". Min "shimano close" ser ut så här:

http://oi49.tinypic.com/1hti7s.jpg

Funkar en dylika mojäng på en sådan här? Jag provade att lossa allt för hand, och jag kunde plocka bort en hel del saker, till slut återstod bara en smal mutter - och jag antar att det är den som "the freewheel puller" ska appliceras på, motsols?

Vad heter "freewheel puller" på svenska?

PS. Andreas H, jag förstod kanske hälften av vad du skrev ovanför. Jag har tyvärr mycket cykeljargong att lära. Tack hursomhaver!

Är det månne herr Himmelstrutz himself som hittat hit, fetto? skoj!

Om inte, lycka till med hjulet!

Max

Är det inte hjulet som behöver nya ekrar? :p

För gängade kransar är avdragarens form beroende av märke, det fanns en uppsjö av olika fabrikat på den goda gamla tiden. Och åtminstone 4-5 olika avdragare, beroende på märke. Viktigt är att den passar om du vill spara det gamla frihjulet!
I regel är kransarna i sin tur gängade på frihjulet och då behövs det två piskor för att få loss dom.
Behöver du byta frihjulet finns det sedan 3 gängstandarder; engelsk, fransk och italiensk. Det går att tvinga engelsk på italiensk och tvärtom, men gängornas vinklar skiljer sig lite, så de kommer att förstöras ganska snabbt.

Å därnäst kommer problemet att hitta nya passande kransar eller ett nytt frihjul...
Lägg lite fett på gängorna när du monterar frihjulet, kan va bra å ha nästa gång frihjulet ska av.

Lycka till.

Ett alternativ är kanske att köpa ett nytt hjul?

Tillbaka
Topp