Byta fälg: vilken invändig nippelnyckel?

johan12345

Aktiv medlem
Tjena,
fälgbyte för första gången så har en del frågor. Tänkte beställa en bra ekernyckel på 3,3 mm (beställer ev någon extra typ 3,45 för säkerhets skull), Har ett gammalt (analogt) skjutmått så får lite olika mått beroende på var jag mäter.

Men vad jag förstår vill man även ha en invändig nippelnyckel? Och då inser jag plötsligt att det verkar finnas en uppsjö att välja mellan och jag har ingen aning om hur jag ska ta reda på vilken jag har. Den ser ut att vara sexkantig och verkar ha mer eller mer identiska dimensioner med en Torx T25 (se andra bilden). Är det någon av följande då? Mäter jag med skjutmåttet får jag dock ganska exakt 4 mm så det gör mig också förvirrad. Hur tar jag reda på vilken jag bör ha? (Cykeln köptes begagnad för två år sen och har dessutom bytt nav så inte ens säkert att det är originalnipplar kvar på hjulet).

Hittar tex dessa två:

IMG_3030.webp
IMG_3032.webp

Men vad jag förstår vill man även ha en invändig nippelnyckel?
Vill och vill… Detta hjulpar har uppenbart DT Swiss Squorx nipplar, då kan du om du vill använda ett verktyg för att dra nipplarna från insidan. Jag har nog aldrig sett just några Squorx-nipplar som endast har verktygsfattning på insidan dock, så det är inget måste.

Om du ändå bygger om hjulet så hade åtminstone jag bytt alla nipplar också. Åtminstone om de är av aluminium, mässing kanske man vågar återanvända. Men kostnaden för nipplar är så försumbar i sammanhanget att jag hade bytt allihop…

Senast ändrad:
Tjena,
fälgbyte för första gången så har en del frågor. Tänkte beställa en bra ekernyckel på 3,3 mm (beställer ev någon extra typ 3,45 för säkerhets skull), Har ett gammalt (analogt) skjutmått så får lite olika mått beroende på var jag mäter.

Men vad jag förstår vill man även ha en invändig nippelnyckel? Och då inser jag plötsligt att det verkar finnas en uppsjö att välja mellan och jag har ingen aning om hur jag ska ta reda på vilken jag har. Den ser ut att vara sexkantig och verkar ha mer eller mer identiska dimensioner med en Torx T25 (se andra bilden). Är det någon av följande då? Mäter jag med skjutmåttet får jag dock ganska exakt 4 mm så det gör mig också förvirrad. Hur tar jag reda på vilken jag bör ha? (Cykeln köptes begagnad för två år sen och har dessutom bytt nav så inte ens säkert att det är originalnipplar kvar på hjulet).

Hittar tex dessa två:

Visa bilaga 780552Visa bilaga 780553
Squorx heter de där, DT-hjul eller?

DT har iaf ett eget verktyg med T-handtag som inte kostar allt för mycket. Väldigt behagligt att bygga så. Men kanske inte nåt jag köpt för att använda nån enstaka gång.

En vanlig Spokey ekernyckel räcker långt, och är en av de bästa modellerna. Inte dyr heller.

Toppen! Stort tack! Om jag nu ska byta alla nipplar när jag ändå är igång, då är det mässing man rekommenderar va? Typ dom här?

Är lite osäker på om det är alu eller mässing i dom befintliga (då dom är svarta) men där färgen är avskavd tycker jag nog iof att det ser mer ut som mässing än som aluminium. Men blir ändå inte mer än drygt 200 kr för 32 nipplar så kanske lika bra att byta om man ändå ska göra jobbet?

Och då behöver jag egentligen ingen "vanlig" ekernyckel för att bygga hjulet då? Men kanske bra att ha ändå om man behöver rikta hjulet i framtiden (är rätt meckigt att använda multiverktyget till det). Och är det då 3,3 mm ekernyckel som passar till den här nippeln?

EDIT: "3,3 mm ekernyckel"

Senast ändrad:
fälgbyte för första gången så har en del frågor.
Grattis
Allt brukar gå enkelt o smidigt om man tejpar den nya fälgen på den gamla och flyttar en eker i taget. Se bara till att vända den nya fälgen åt rätt håll och smörj gärna nipplarna där ekern går in och lossa dem litegrann så du vet ingen nippel har oxiderat fast.

Men vad jag förstår vill man även ha en invändig nippelnyckel?
Varför det?
Visst kan det underlätta en del, särskilt om fälgen är djup. Men jag har byggt flera hjul där jag har trätt nipplarna genom fälgen mha en tandpetare/tändsticka och sedan spänt nippeln som vanligt
Men visst kan det vara bekvämt med en invändig ekernyckel, men inte nödvändigt.

<REDIGERAT>
Som @Mayhem och @Qvadrater skriver är det troligen DT Swiss Squorx nipplar.
Skall du byta dem tycker jag att du bör se till att köpa de utan låsning, det DT kallar Pro Lock, undvik det! Utan låsning ökar dina chanser att få bra och hållbara hjul.
Detta eftersom låsning av nipplarna kan maskera dåligt byggda hjul och sedan försvåra framtida underhåll som tex nästa fälgbyte
En sak till: många DT-fälgar byggs med nippelbrickor, kolla hur det är med ditt hjul och se till att inte tappa dem in i fälgen.

Kan också hoppas över helt om hjulet inte är straightpull. Samt ibland även med straightpull, även om jag kanske inte hade chansat då.
Sant, tänkte inte på det. Har bara straightpull.

Skulle köpa en sån här också för det lär vara alu som sitter där nu och om skallen blir knas så kan det vara bra att kunna arbeta på fler ställen. Pro lock som Håkan skriver sitter som satan. Funkar att ha i fickan sen när man är ute och mosar nya fälgen

Nej, gissar att tidigare ägaren byggde dessa själv. Är RaceFace ARC 30 Offset fälgar och Hope Pro 4 hub. Men fälgen är rejält bucklad nu så beställde en ny och tänkte ge mig på bytet framöver.
Vet inte vilka butiker du titta på DT Squorx i men 200 SEK för nipplar låter onödigt dyrt. Hade det varit DT systemhjul kanske man hade velat hålla allting "original", men nu när det uppenbart inte är det kan du ju lika gärna köra precis vilka nipplar som helst. Sapim Polyax mässing i silver kan du få för 13 Eurocent per styck från Tyskland.

Köper man DT-fälgar följer både brickor och nipplar med. Mycket praktiskt.

Ang Pro Lock så har jag inte haft några problem med mina sådana. Sen hade jag kanske inte betalat extra för nya men jag hade inte aktivt undvikit dem heller. Precis som locktite så är det snarare så att den bromsar mer seriös oxidation som är ett större problem. Men så använder jag också mina hjul på ett sånt sätt att det behöver skruvas på dem med jämna mellanrum oavsett, inte fit-and-forget.

Skulle absolut rekommendera att bygga med squorx eller liknande sapim med kvadratiskt/sexkantigt huvud istället för det klassiska spår-huvudet; det är sååå mycket trevligare att bygga med (med en bra t-nyckel som matchar nippeln).

Har byggt några hjul med pro lock och inte upplevt det som ett större problem, för några av hjulen har jag smörjt också, och skulle nog rekommendera det (har dragit av några nipplar när jag inte smörjde, men tenderar nog att spänna onödigt hårt).

Hehe. Ja jisses. Det var verkligen ett kaninhål jag trillade ner i. 😉 Googlade lite och det verkar vara en riktig vattendelare med Dt swiss Squorx nipplar (framförallt Pro Lock som folk ogillar). Vissa tycker om dom men lika många verkar hata dom intensivt. Svårt för en nybörjare på hjulbygge att avgöra vad man ska tro. Just ny börjar jag faktiskt ifrågasätta om jag verkligen borde ge mig på det här öht efter en del skräckhistorier jag läst. Och jag har iaf grovt underskattat hur mycket jag behöver läsa på innan jag sätter igång. Nåväl, får väl sova på saken och se om det känns mer görbart imorgon. Tack för all hjälp såhär långt!

Ok. Ny dag nytt försök...

Pro Lock: Det är väl framförallt det här som gör mig lite tveksam. Som jag förstår är det någon form av gänglåsning som härdar efter 6-7 timmar för att förhindra att ekern skruvar ur sig själv. Men betyder det att jag helst bör bygga klart hjulet under den tiden? För mig som gör det för första gången vore det ju otroligt skönt att inte känna någon brådska utan att jag kan ta all tid jag behöver. Som en sista utväg (om jag inte skulle lyckas få hjulet helt rakt nu första gången) skulle jag ju kunna lämna in hjulet till min lbs som får göra den sista riktningen av hjulet. Men om den då "sitter fast" med Pro Lock kanske det inte är optimalt?

Vet ju som sagt inte hur hårt den här Pro Lock-låsningen sitter men på en del låter det ju som att den kan sitta utav bara h-e om man har otur. Och hur funkar det egentligen om man sen behöver skriva på nipplar "utifrån" sas? Oavsett om man vill göra det när man bygger hjulet (efter 6-7 timmars härdningen) eller någon gång i framtiden? Funkar det eller måste allt skruvande på nipplar ske inifrån?? Låter helt galet. Det här hjulet ska dessutom ha både cuschcore och tubeless så inget man vill montera av i onödan.

EDIT. Efter mycket googlande verkar det som att DT swiss har både "Pro Head" och "Pro Lock" som alternativ. Skulle det för mig (som förstagångsbyggare) vara ett något "säkrare" alternativ då med "Pro Head" utan Pro Lock? Och spelar det egentligen så stor roll om det är Squorx eller vanligt standardhuvud på nippeln om man inte planerar att bygga hjul särskilt ofta? Men tänker att mässing bör vara rätt bra i vilket fall.

Pro Lock: Det är väl framförallt det här som gör mig lite tveksam. Som jag förstår är det någon form av gänglåsning som härdar efter 6-7 timmar för att förhindra att ekern skruvar ur sig själv. Men betyder det att jag helst bör bygga klart hjulet under den tiden? För mig som gör det för första gången vore det ju otroligt skönt att inte känna någon brådska utan att jag kan ta all tid jag behöver. Som en sista utväg (om jag inte skulle lyckas få hjulet helt rakt nu första gången) skulle jag ju kunna lämna in hjulet till min lbs som får göra den sista riktningen av hjulet. Men om den då "sitter fast" med Pro Lock kanske det inte är optimalt?
För mig som har byggt alla hjul utan ngn form av låsning utan istället med smorda/inoljade nipplar o ekrar är alla former av låsning helt onödigt och skulle enbart vara en källa till (åtminstone potentiella) problem.

Och spelar det egentligen så stor roll om det är Squorx eller vanligt standardhuvud på nippeln om man inte planerar att bygga hjul särskilt ofta? Men tänker att mässing bör vara rätt bra i vilket fall.
Om du planerar att använda alunipplar kan det vara en bra idé med längre nipplar DT Squarx eller Sapim Double square med längre ekrar för att kompensera för den bristande hållfastheten hos alu jmf med mässing.
Bra_alunippel.webp

Men du skall ju enbart byta fälg, inte bygga ett hjul från grunden och det är dessutom ditt första hjulbygge.
Då skulle jag återanvända så mkt som möjligt av de ursprungliga delarna, dvs ekrar och nipplar. Endast om nipplarna är skadade på ngt sätt skulle jag byta ut dem och då till mässingsnipplar i samma dimension och utan ngn form av låsning.
Jag tycker att man alltid bör försöka göra det så enkelt som möjligt för sig, inte minst vid sitt första hjulbygget

Men du skall ju enbart byta fälg, inte bygga ett hjul från grunden och det är dessutom ditt första hjulbygge.
Då skulle jag återanvända så mkt som möjligt av de ursprungliga delarna, dvs ekrar och nipplar. Endast om nipplarna är skadade på ngt sätt skulle jag byta ut dem och då till mässingsnipplar i samma dimension och utan ngn form av låsning.
Jag tycker att man alltid bör försöka göra det så enkelt som möjligt för sig, inte minst vid sitt första hjulbygget
Tack! Det var precis vad jag ville höra! 😉

Jag gör det gärna så enkelt och smärtfritt det bara går. Speciellt när man ger sig på ett moment för första gången. En kompis gjorde precis sitt första fälgbyte och han gjorde på exakt det sättet (och fick tydligen till det ganska bra). Men vet att han beställde några extra nipplar (samma som satt på) samt även två extra ekrar för säkerhets skull. Kanske är en vettig idé att beställa några ekrar också när jag ändå är igång? Ser ut att vara J-bend och tror dom är 2 mm. Får ta loss en och mäta längden. Något annat jag bör tänka på?

För mig som har byggt alla hjul utan ngn form av låsning utan istället med smorda/inoljade nipplar o ekrar är alla former av låsning helt onödigt och skulle enbart vara en källa till (åtminstone potentiella) problem.
För mig som faktiskt byggt med ProLock nyligen och har ägt ett flertal sådana hjul så är det i praktiken helt oproblematiskt. Bygger man inte klart hjulen direkt utan småskruvar med dem så får låsningen inte avsedd effekt, men det är absolut inget problem att göra så. Det går också utmärkt att rikta hjulen senare.
Detta instämmer jag dock helt i. Keep it simple. Ett par extra nipplar är alltid bra att ha oavsett, ifall någon skadas när hjulet ska riktas eller liknande. Det spelar dessutom ingen roll om det varit låsning i nipplarna från början om de återanvänds, den är förbrukad ändå.

Senast ändrad:
Ok. Nu börjar jag närma mig en beställning... En sista(?) fråga dock ang ekerlängd. Tog loss en av ekrarna på hjulet och när jag mäter får jag ganska exakt 273 mm (se bild). Men just 273 mm verkar vara en rätt ovanlig längd på ekrar (iaf där jag har letat). Spelar det någon roll om jag beställer 274 eller 276mm?

Funkar den här tex?

IMG_3036.webp

Men just 273 mm verkar vara en rätt ovanlig längd på ekrar (iaf där jag har letat). Spelar det någon roll om jag beställer 274 eller 276mm?
Udda längder på ekrar är extremt ovanligt. Finns säkert någon som tillverkar det också, men det som normalt finns att beställa är jämna längder. Så du behöver antagligen 274 eller 272 mm, knappast 276 som riskerar bottna dvs gängorna på ekern tar slut innan den är tillräckligt spänd.

Men DT Champion skall du knappast ha om det inte handlar om ett extremt tungt ekipage, typ en lastcykel. Rimligare är de reducerade DT Competition. Själv bygger jag (om jag använder runda ekrar) oftast med DT Competition på drivsidan bak och resten de något tunnare Competition Race, eller motsvarande Sapim Race respektive D-Light.

Det är till centrum av ekern du ska mäta, 272 ser det snarare ut som på bilden.

Köp samma modell av eker du redan har i hjulet, det är bara jobbigt att meka med hjul med 2-3 olika sorters ekrar blandat på samma sida. Bygga med olika på hjulets sidor är snyggt men också lite mer överkurs, särskilt i ett sånt här läge när du bara ska byta fälg.

Tack alla för all info och goda råd! Har nu lagt en beställning på både verktyg, några extranipplar samt extra ekrar så nu bör jag ha rätt grejer för jobbet åtminstone. Återstår bara själva bytet av fälg men det bör förhoppningsvis inte vara alltför avancerat. Sen återstår naturligtvis den spännande delen när jag ska försöka rikta hjulet någorlunda rakt och det är då jag förmodligen behöver frammana min inre Zen-buddhist. Återkommer om jag har några mer frågor eller om allt går åt helvete... 😉

Tillbaka
Topp