Byta fälg

PeZeta

Aktiv medlem
Byta fälg
Lite vintermeckning...

Tänkte ge mig på ett fälgbyte a´la Erik Hs trasplantationsteknik, dvs köpa ny fälg, tejpa brevid den gamla och sedan flytta över nav o ekrar nice and easy en i taget.

Var därför nere på Cykloteket o frågade, de menade att man måste hitta en exakt likadan fälg som den gamla (samma fabrikat, modell osv) annars funkar det inte med avstånd etc.

Men nog måste det väl funka ändå? Så länge det är rätt antal ekrar och måtten på diagonalen är samma? Och det bör väl inte kunna variera så mycket eller? Borde väl inte finnas hur många innermått som helst? Ekrar är ju relativt konstanta i längden....?

Hur är det med det här??? Jag har en gammal Bontragerfälg och lär väl knappast kunna hitta en exakt likadan igen..Någon som vet?

Byta fälg
Ett sätt är att lossa nippeln från en eker på höger respektive vänstersida, mäta ekerlängderna och testa med olika ERD i ekerkalkylatorn tills den anger de ekerlängder du mätt upp.

Byta fälg
PeZeta skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite vintermeckning...
>
> Tänkte ge mig på ett fälgbyte ...Var därför nere på Cykloteket o frågade, de
> menade att man måste hitta en exakt likadan fälg
> som den gamla (samma fabrikat, modell osv) annars
> funkar det inte med avstånd etc.

Hittar man en fälg med samma ERD så blir det ju lättast, och tänker man handla fälgen över disk så brukar man kunna hamna rätt nära om man bara lägger upp utbytesfälgen på gammelfälgen och tittar noga var ytorna hamnar i förhållande till varandra.
Annars finns ju katalogbitarversionen, dvs leta upp måtten på den befintliga fälgen nånstans och sen shoppa en ny med "samma" mått.
Eller, som redan föreslagits, pilla loss två ekrar, mät dessa och tröska fram resultatet ur valfri ekerkalkylator.
Vad man också bör göra är att titta hur ekrarna sitter i de nuvarande nipplarna. Beroende på hur de passar så kan man ha större eller mindre marginal i vilka ERD man kan använda. Kanske t.o.m. kan bli bättre med en annan fälg. Bottnar ekrarna perfekt i nipplarna så brukar det inte vara några problem med att använda en fälg med 4 mm större ERD.
För långa ekrar är stökigare, men är man inte alltför kinkig med roterande vikt så kan man trä en bricka eller två för M4-skruv på nippeln först för att få allt att matcha.

Vill man bli avancerad så kan man ändra antalet kors också för att få ekerlängden att stämma. För lång för 3X kan passa i 4X, för kort för 3X kan passa i 2X. '
Lite pyssligare, och kräver nog mera tur för att de måtten ska matcha.

Byta fälg
Det är väl bara att pröva sig fram i t ex DT:s ekerkalkylator (http://www.dtswiss.com/SpokesCalc/Welcome.aspx?language=en) tills man hittar en fälg som stämmer hyfsat med den gamla. Om ekerlängden diffar på nån mm kan jag inte tänka mig att det har någon betydelse. OBS! Tänk på att få ventilhålet på rätt ställe.
Förresten, om du tar med dig ekermåttet till Cykloteket så borde Binni veta vilken fälg som passar ihop med det måttet och ditt nav. Jag skulle i och för sig hellre gå runt kvarteret till dansken och hans kompis vid Vanadisplan eller till Richard på Frejgatan. Men du gör ju som du vill ;-)

Senast ändrad:
Byta fälg
Funderat lite...

Borde man inte kunna räkna ut ERD-måttet som avståndet från fälgen till navet +navets radie och hela klabbet gånger två?

Navets radie blir enligt dotterns mattebok = omkretsen/(2*pi)

Eller är jag ute o cyklar nu igen?

Byta fälg
Vad är det för fälg du har?

Om du inte har koll på modell, kolla om det är öljetter på den och mät hela diametern insida till insida fälg så kan vi räkna ut ERD rätt så när.

Senast redigerad av en moderator:
Byta fälg
Jag har gjort det, tog två timmar. Tar säkert lika lång tid att fippla med ekerkalkylator etc. Så sätt igång och om två timmar så vet vi :-)

Byta fälg
PeZeta skrev:
> Funderat lite...
>
> Borde man inte kunna räkna ut ERD-måttet som
> avståndet från fälgen till navet +navets radie
> och hela klabbet gånger två?
>
> Navets radie blir enligt dotterns mattebok =
> omkretsen/(2*pi)
>
> Eller är jag ute o cyklar nu igen?

omkretsen behöver du inte blanda in väl..?
hela hjulets höjd delat med 2 (ja utan däck)
- fälgens höjd
+ uppskattad godstjocklek vid ekerhålet

Men det kanske är krångligare än så eftersom det fanns så många alternativa metoder.

Byta fälg
Ubu skrev:
> PeZeta skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Funderat lite...
> >
> > Borde man inte kunna räkna ut ERD-måttet som
> > avståndet från fälgen till navet +navets
> radie
> > och hela klabbet gånger två?
> >
> > Navets radie blir enligt dotterns mattebok =
> > omkretsen/(2*pi)
> >
> > Eller är jag ute o cyklar nu igen?
>
>
> omkretsen behöver du inte blanda in väl..?
> hela hjulets höjd delat med 2 (ja utan däck)
> - fälgens höjd
> + uppskattad godstjocklek vid ekerhålet
>
> Men det kanske är krångligare än så eftersom
> det fanns så många alternativa metoder.

Problemet är bara vad som ger den större precissionen:

halva navets diameter + avstånd fälg-nav + hur mycket ut av niplarna som är gömda i fälgen (dvs fälgens bottentjocklek)= halva ERD...

eller mäta ekerlängden och leta därifrån

Byta fälg
Jag gjorde detta förra vintern, ersatte en billig kina fälg med en Mavic A319 som garanterat inte hade samma ERD mått som kinafälgen... Jag löste problemet med de för korta ekrarna med att köpa extralånga nipplar för icke drevsidans ekrar. Fulmeckning at its finest :-)

Byta fälg
Selast skrev:
> Jag löste problemet med de för korta ekrarna med att köpa
> extralånga nipplar för icke drevsidans ekrar.

Man ska vara lite försiktig med det där. Långa nipplar är inte tänkta för att låta dig komma undan med kortare ekrar, utan för att verktygsytorna skall sticka upp högt nog på högprofilfälgar.
Vissa långa nipplar har lika mycket gäng, och på samma ställe som de korta nipplarna, och då har man egentligen inte vunnit nåt.

Byta fälg
dabac skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Jag löste problemet med de för korta ekrarna
> med att köpa
> > extralånga nipplar för icke drevsidans ekrar.
>
> Man ska vara lite försiktig med det där. Långa
> nipplar är inte tänkta för att låta dig komma
> undan med kortare ekrar, utan för att
> verktygsytorna skall sticka upp högt nog på
> högprofilfälgar.
> Vissa långa nipplar har lika mycket gäng, och
> på samma ställe som de korta nipplarna, och då
> har man egentligen inte vunnit nåt.
Säkert är det så, men för mig funkade det och fulmeckning ska ju vara så eller hur? ;-)

Byta fälg
Här är ett förslag: Skriv vad fälgen heter exakt så lovar jag att du har ERD och förslag på fälg här på forumet inom en timme.

Byta fälg
Selast skrev:
> dabac skrev:
> -----
> > Selast skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag löste problemet med de för korta
> ekrarna
> > med att köpa
> > > extralånga nipplar för icke drevsidans
> ekrar.
> >
> > Man ska vara lite försiktig med det där.
> Långa
> > nipplar är inte tänkta för att låta dig
> komma
> > undan med kortare ekrar, utan för att
> > verktygsytorna skall sticka upp högt nog på
> > högprofilfälgar.
> > Vissa långa nipplar har lika mycket gäng, och
> > på samma ställe som de korta nipplarna, och
> då
> > har man egentligen inte vunnit nåt.
>
> Säkert är det så, men för mig funkade det och
> fulmeckning ska ju vara så eller hur? ;-)

Alltså, jag gillar fulmeckning, och ser det gärna som en sport i sig. Fast det gäller ju att man får prylarna att funka - annars hade man ju lika gärna kunnat lägga patiens med en kortlek som inte är komplett...

Titta på bilden i länken nedan så ser du hur lite extra gäng som de längre nipplarna erbjuder: http://www.bikeforums.net/showpost.php?p=5616716&postcount=16

Byta fälg
Dramats upplösning!

Gav mig på att mäta....när jag var klar och hade räknat ut allt upptäckte jag att Herr Bontrager varit vänlig nog att på fäljens klibba skriva ut ERD 542...!

Tack för det.

Byta fälg
PeZeta skrev:
> Dramats upplösning!
>
> Gav mig på att mäta....när jag var klar och
> hade räknat ut allt upptäckte jag att Herr
> Bontrager varit vänlig nog att på fäljens
> klibba skriva ut ERD 542...!
>
> Tack för det.

Observera att Bontrager och andra tillverkare typ Mavic nog inte helt mätar på samma sätt vad gäller ERD... JAg har själv märkt att ERD på en Mavic fälg inte helt stämmer med verkligheten så det lönar sig att mäta för säkerhets skull.

Tillbaka
Topp