Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Var det inte någon i tråden som redan sagt något om ”nitad kedjekrans”?...men inte heller det gick tyvärr. Tydligen har cykeln någon slags speciallösning så det inte gick att byta framdrevet tyvärr. Något som de inte såg först hos den lokala cykelreparatören.
Så det enda som återstår är väl att byta bakhjul för att sedan byta frikrans till kassett.
Om man skulle göra det så verkar ju, enligt kompatibilitetstabellen jag fick, kunna gå att byta till CS-HG41-7 som ger mig en 11-28 kassett. Hjulen är dessutom gamla så nya hjul glider säkert bättre och är lättare.
Något man måste tänka på vid hjulbyte...?
Är det värt att byta bägge hjulen?
Kan du berätta mer om denna speciallösning? Det går inte byta vevlager (c:a 150 kr) plus vevparti samtidigt? Fyrkantsaxel är väldigt vanligt och används fortfarande på de billigare komponentgrupperna (Tourney, Altus, Acera).Var precis en sådan som cykel reparatören sade gick inte av installera pga speciallösning på framdrevet. Därför verkar hjulbyte och kassett den enda lösningen just nu.... Förutom att byta cykel helt då
Låter som svammel tycker jag.Var precis en sådan som cykel reparatören sade gick inte av installera pga speciallösning på framdrevet. Därför verkar hjulbyte och kassett den enda lösningen just nu.... Förutom att byta cykel helt då
Ingen fara där. Finns massor av problemfria hojar med snabblås och horisontella gaffeländar.Du har hjul som skruvas i dropouten och nästan alla moderna hjul är byggda för vertikal dropout.
Vet inte om man vågar sätta ett QR-hjul i en sådan dropout som du har, eller om man måste hitta ett hjul med äldre standard.
Här är en bild. Enligt dem så är det skivan på bilden som ligger direkt efter minsta kugghjulet som ställer till det och verkar sitta fast med derailleuren
Jag hade E-mount på min framväxel på min Kona Dew, men den krånglade så till vida att vibrationer fick den att lossna så att växlingen påverkades. Jag fick ta loss vevpartiet och spänna vevlagret ganska ofta.Kanske bara att hiva den och köpa en med clamp? Kostar väl frakten i yardsaletråden. Tror jag har en liggandes faktiskt.
edit: Hittade en gammal suntour som satt på shimanoreglage på en 3x7 shimanodrivilina. Klämma för 31.8mm stång. Säg till om du vill ha.
Om din mekaniker inte känner till Direct Mount framväxlar bör du överväga att byta mekaniker.Här är en bild. Enligt dem så är det skivan på bilden som ligger direkt efter minsta kugghjulet som ställer till det och verkar sitta fast med derailleuren
Ska du byta framväxel behövs inga specialverktyg, de fästs normalt med vanlig insexnyckel. Men ska du ta bort den gamla E Mount måste du lossa vevlagret så där behöver du vevlageradapter. Och innan dess tar du loss vevpartiet med en vevpartiavdragare.Tack för alla vänliga erbjudanden och tips. Låter som om min mekaniker inte riktigt vet hur man skall fixa detta, och det låter som något man kan fixa själv.
Förutom framväxel och FC-M361 framdrev behöver jag något mer?
Ser jag behöver ändhylsor också.
Specialverktyg t.ex.?
Jag kikar påpå cykloteket och de nämner TL-FC16 som borde räcka?
Fast tittar jag på framdrevet så ser det inte som det behövs, och ni nämner även fyrkantsväxel och det ser ut som om man kan spänna med en vanlig fyrkantsbit?
Vilken framväxel köpte du? Många av Shimanos framväxlar har "dual pull", dvs växelkabeln kan både gå uppifrån och nedifrån, t.ex:Nej det gick inte heller tydligen! Framväxeln vajern kommer uppifrån på min cykel men nya växeln skall ha vajern nerifrån.
Nåja, får nog köpa en instegsracer istället som är komfortabel till att börja med...
Vad gav han för anledning?Jag köpte denna...
Står att det var dual pull men killen jag pratade med på en annan cykelverkstad sade det inte gick att montera....
Jag har så på en cykel där jag har en liten rulle monterad så att top pull dragningen på ramen fungerar med buttom pull växel. Fungerar utmärkt.Nej det gick inte heller tydligen! Framväxeln vajern kommer uppifrån på min cykel men nya växeln skall ha vajern nerifrån.
Nåja, får nog köpa en instegsracer istället som är komfortabel till att börja med...
Snygg och bra lösningJag har så på en cykel där jag har en liten rulle monterad så att top pull dragningen på ramen fungerar med buttom pull växel. Fungerar utmärkt.
Visa bilaga 496255
Han sade att jag min vajer kommer uppifrån och jag hade en downpull framväxel. Nu ser jag i specarna att det står dual pull på framväxeln jag hade köpt, men han sade det inte fungerade och jag litade på honom.Vad gav han för anledning?