Byta framdrev på gammal cykel

Tack för alla råd!

Jag gick och pratade med min lokala cykelreparatör och beställde just FC-M361 framdrevet som de sade att de kunde montera utan problem.
Skulle ta några veckor dock att beställa hem den...

...men inte heller det gick tyvärr. Tydligen har cykeln någon slags speciallösning så det inte gick att byta framdrevet tyvärr. Något som de inte såg först hos den lokala cykelreparatören.

Så det enda som återstår är väl att byta bakhjul för att sedan byta frikrans till kassett.

Om man skulle göra det så verkar ju, enligt kompatibilitetstabellen jag fick, kunna gå att byta till CS-HG41-7 som ger mig en 11-28 kassett. Hjulen är dessutom gamla så nya hjul glider säkert bättre och är lättare.
Något man måste tänka på vid hjulbyte...?
Är det värt att byta bägge hjulen?

...men inte heller det gick tyvärr. Tydligen har cykeln någon slags speciallösning så det inte gick att byta framdrevet tyvärr. Något som de inte såg först hos den lokala cykelreparatören.

Så det enda som återstår är väl att byta bakhjul för att sedan byta frikrans till kassett.

Om man skulle göra det så verkar ju, enligt kompatibilitetstabellen jag fick, kunna gå att byta till CS-HG41-7 som ger mig en 11-28 kassett. Hjulen är dessutom gamla så nya hjul glider säkert bättre och är lättare.
Något man måste tänka på vid hjulbyte...?
Är det värt att byta bägge hjulen?
Var det inte någon i tråden som redan sagt något om ”nitad kedjekrans”?
HSH så ser det ut som om du har ett tokvanligt 4-kantsvevlager.
Om du insisterar på att behålla din knämosarkadens och ändå vill cykla fortare, köp ett sånt här:https://www.rosebikes.se/shimano-acera-fc-m361-483828-teeth-crankset-667944?product_shape=black

Var precis en sådan som cykel reparatören sade gick inte av installera pga speciallösning på framdrevet. Därför verkar hjulbyte och kassett den enda lösningen just nu.... Förutom att byta cykel helt då

Var precis en sådan som cykel reparatören sade gick inte av installera pga speciallösning på framdrevet. Därför verkar hjulbyte och kassett den enda lösningen just nu.... Förutom att byta cykel helt då
Kan du berätta mer om denna speciallösning? Det går inte byta vevlager (c:a 150 kr) plus vevparti samtidigt? Fyrkantsaxel är väldigt vanligt och används fortfarande på de billigare komponentgrupperna (Tourney, Altus, Acera).

Du har hjul som skruvas i dropouten och nästan alla moderna hjul är byggda för vertikal dropout.
Vet inte om man vågar sätta ett QR-hjul i en sådan dropout som du har, eller om man måste hitta ett hjul med äldre standard.

Låter som svammel tycker jag.
Varför skulle det inte gå att byta hela vevpartiet?
Vad är det för ”speciallösning” han pratar om?
Lägg upp några närbilder.

Du har hjul som skruvas i dropouten och nästan alla moderna hjul är byggda för vertikal dropout.
Vet inte om man vågar sätta ett QR-hjul i en sådan dropout som du har, eller om man måste hitta ett hjul med äldre standard.
Ingen fara där. Finns massor av problemfria hojar med snabblås och horisontella gaffeländar.
De två vanligaste orsakerna till problem är att axeländen sticker ut lite för långt så att snabblåset bottnar mot axeländen innan den nyper tillräckligt hårt om gaffeländen, eller helt enkelt ett dåligt snabblås.
Finns inga nav/hjul som görs speciellt för antingen horisontella eller vertikala gaffeländar.
Genomgående axlar däremot....

Här är en bild. Enligt dem så är det skivan på bilden som ligger direkt efter minsta kugghjulet som ställer till det och verkar sitta fast med derailleuren

Bilagor

• IMG_20210527_173034.jpg
    IMG_20210527_173034.jpg
    763.2 KB · Besök: 106
Kanske bara att hiva den och köpa en med clamp? Kostar väl frakten i yardsaletråden. Tror jag har en liggandes faktiskt.

edit: Hittade en gammal suntour som satt på shimanoreglage på en 3x7 shimanodrivilina. Klämma för 31.8mm stång. Säg till om du vill ha.

Bilagor

• 20210527_192406.jpg
    20210527_192406.jpg
    426.3 KB · Besök: 65
Senast ändrad:
Tack så mycket för erbjudandet. Mätte stången och den är 28.7mm men behöver jag inte byta växelreglage då också?
Känns som det vore enklare att byta bakhjulet och sedan sätta ny kassett på den om det nu går.
Vilka mått skall man tänka på när man skall byta bakhjul?

Kanske bara att hiva den och köpa en med clamp? Kostar väl frakten i yardsaletråden. Tror jag har en liggandes faktiskt.

edit: Hittade en gammal suntour som satt på shimanoreglage på en 3x7 shimanodrivilina. Klämma för 31.8mm stång. Säg till om du vill ha.
Jag hade E-mount på min framväxel på min Kona Dew, men den krånglade så till vida att vibrationer fick den att lossna så att växlingen påverkades. Jag fick ta loss vevpartiet och spänna vevlagret ganska ofta.

Jag tröttnade på det där och tog bort anslutningen och satte dit en framväxel som monterades mot sadelstaget (vanligaste lösningen). Det är inte svårt alls att montera. Altus framväxel kostar runt 200 pix så det är ju ingen stor kostnad. Rekommenderas. På köpet får du troligen bättre växelfunktion.

E-mount är ingen speciallösning utan en officiell variant i Shimanos vanliga produktsortiment. Din cykelmek bör studera Shimanos manualer en smula.

Här är en bild. Enligt dem så är det skivan på bilden som ligger direkt efter minsta kugghjulet som ställer till det och verkar sitta fast med derailleuren
Om din mekaniker inte känner till Direct Mount framväxlar bör du överväga att byta mekaniker.
Jag tror jag har en framväxel du kan få för en finöl eller två.

Tack för alla vänliga erbjudanden och tips. Låter som om min mekaniker inte riktigt vet hur man skall fixa detta, och det låter som något man kan fixa själv.
Förutom framväxel och FC-M361 framdrev behöver jag något mer?
Ser jag behöver ändhylsor också.
Specialverktyg t.ex.?
Jag kikar på
på cykloteket och de nämner TL-FC16 som borde räcka?
Fast tittar jag på framdrevet så ser det inte som det behövs, och ni nämner även fyrkantsväxel och det ser ut som om man kan spänna med en vanlig fyrkantsbit?

Tack för alla vänliga erbjudanden och tips. Låter som om min mekaniker inte riktigt vet hur man skall fixa detta, och det låter som något man kan fixa själv.
Förutom framväxel och FC-M361 framdrev behöver jag något mer?
Ser jag behöver ändhylsor också.
Specialverktyg t.ex.?
Jag kikar på
på cykloteket och de nämner TL-FC16 som borde räcka?
Fast tittar jag på framdrevet så ser det inte som det behövs, och ni nämner även fyrkantsväxel och det ser ut som om man kan spänna med en vanlig fyrkantsbit?
Ska du byta framväxel behövs inga specialverktyg, de fästs normalt med vanlig insexnyckel. Men ska du ta bort den gamla E Mount måste du lossa vevlagret så där behöver du vevlageradapter. Och innan dess tar du loss vevpartiet med en vevpartiavdragare.
När du ändå håller på kan det vara en bra idé att byta växelvajer och hylsa. En kabelklippare är att rekommendera, finns på Biltema.
Byta kedja är också en bra idé. En kedjetång är att rekommendera så man får på kedjesnabblåset. Det går med vanlig tång men det tar mycket längre tid och är pilligt, kedjetång rekommenderas varmt.

Ok. Tack för allt. Bara att köpa saker då och meka lite vilket är roligt.
Återkommer med bild när allt är på plats......förhoppningsvis!

Gällande kadens så har jag nog tänkt och arbetat på den. Har ingen kadensmätare men baserad på medelhastighet på 1 km sträckor där jag vet vilken växel jag hade i så borde jag ungefär ligga på 80

Nej det gick inte heller tydligen! Framväxeln vajern kommer uppifrån på min cykel men nya växeln skall ha vajern nerifrån.

Nåja, får nog köpa en instegsracer istället som är komfortabel till att börja med...

Nej det gick inte heller tydligen! Framväxeln vajern kommer uppifrån på min cykel men nya växeln skall ha vajern nerifrån.

Nåja, får nog köpa en instegsracer istället som är komfortabel till att börja med...
Vilken framväxel köpte du? Många av Shimanos framväxlar har "dual pull", dvs växelkabeln kan både gå uppifrån och nedifrån, t.ex:

Jag har så på en cykel där jag har en liten rulle monterad så att top pull dragningen på ramen fungerar med buttom pull växel. Fungerar utmärkt.

SmartSelect_20210618-125026_Gallery.jpg

Tillbaka
Topp