Byta framgaffel på begagnad elcykel?

kneckenbauer

Ny medlem
Hej,

Köpte en begagnad elcykel (Made Linum) via Blocket får några månader sedan.
Har funkar fint efter jag bytt ut lite slitdelar.

Var med om en olycka för ett par veckor sedan där cykeln (och jag) kördes in i ett fast föremål.
Jag börjar återhämta mig efter operation och är nu så pass tillbaka att jag kunde titta till cykeln.

Ser ut som smällen tagits i framhjulet där ett par ekrar är av och sedan ser man att framgaffeln böjts bakåt, se bild.
Ser en del färg som flagnar på gaffeln som tyder på deformation där.
I övrigt ser ramen OK ut men svårt att avgöra om den är ok nog för att endast byta ut framgaffel?

Nu till min fundering.
1. Går det att få tag på en "ny" framgaffel som passar till den här ramen? (Har inte hittat mycket info om Made Linum).
2. Är det värt att skaffa ny framgaffel eller skulle ni sälja dom delar som går från cykeln och gå vidare?

Tack
/Jonas

Bilagor

• Fork.jpg
    Fork.jpg
    614.7 KB · Besök: 42
  • Bike.jpg
    Bike.jpg
    826.3 KB · Besök: 40

Laan84

Aktiv medlem
Hej,

Köpte en begagnad elcykel (Made Linum) via Blocket får några månader sedan.
Har funkar fint efter jag bytt ut lite slitdelar.

Var med om en olycka för ett par veckor sedan där cykeln (och jag) kördes in i ett fast föremål.
Jag börjar återhämta mig efter operation och är nu så pass tillbaka att jag kunde titta till cykeln.

Ser ut som smällen tagits i framhjulet där ett par ekrar är av och sedan ser man att framgaffeln böjts bakåt, se bild.
Ser en del färg som flagnar på gaffeln som tyder på deformation där.
I övrigt ser ramen OK ut men svårt att avgöra om den är ok nog för att endast byta ut framgaffel?

Nu till min fundering.
1. Går det att få tag på en "ny" framgaffel som passar till den här ramen? (Har inte hittat mycket info om Made Linum).
2. Är det värt att skaffa ny framgaffel eller skulle ni sälja dom delar som går från cykeln och gå vidare?

Tack
/Jonas
Har du pratat med försäkringsbolaget? Känns som att det kan vara en bra idé att byta hela cykeln om du får rimlig ersättning.

kneckenbauer

Ny medlem
Har du pratat med försäkringsbolaget? Känns som att det kan vara en bra idé att byta hela cykeln om du får rimlig ersättning.
Helt rätt! Kommer absolut prata med försäkringsbolaget om det men gissar att dom inte kommer värdera en begagnad cykel speciellt högt även om jag köpt den nyligen.
Tänkte därför undersöka möjligheterna att laga den om det skulle vara ett alternativ.

Köp & Sälj

Topp