Byta framgaffel på mtb - vad behöver jag?

johan12345

Aktiv medlem
Som det konstaterats i en annan tråd här på happy är min gamla gaffel bortom räddning så därför har jag inlett operation "byta framgaffel".

Har rätt god mekvana med cyklar men har dock aldrig bytt gaffel tidigare. Vad behöver jag? Nåt att tänka på?

Gaffeln som ska ersättas är en RS 35 Gold RL (150mm) och jag lutar mot att det nog blir en RS Yari 150mm som känns som ett snäpp upp. Och med möjlighet att uppgradera till Lyrik senare om jag skull bli sugen på det. Väldigt bra pris nu hos tysken (273€ ≈ 3100 SEK). Som jag ser det bör det väl inte vara några problem med själva gaffeln?

Sen har jag förstått att jag behöver en star nut samt gärna ett dedikerat verktyg för det (även om det verkar finnas getto-lösningar med att hamra rätt på bulten...) Ser dessa ok ut?
(star nut = 2,5€ och star nut setting tool 12,6€)

Sen kommer en sällsynt korkad fråga ang det här med crown race... Vad jag förstår brukar man använda den gamla som sitter på tidigare gaffeln. Verkar vara lite halvpilligt att få loss (men inte omöjligt, hamra på rakblad verkar vara en metod en del förespråkar). Frågan är då varför man inte bara monterar en helt ny? Är det så svårt att avgöra vad som sitter på alltså? Känns ju spontant som att det borde vara en nobrainer att bara slänga på en sprillans ny för typ 4€ men det verkar inte vara något som nån gör. Varför?

Sen lutar jag nog mot ett verktyg för att få på den också (även om en del verkar köra med div pvc-rör och annat). För 26€ får man den här roliga tingesten. Värt det?

Utöver ovanstående från tysken behöver jag ju även något att kapa styrröret med. Där lutar jag mot ett sånt här för 399 spänn från Jula. Vet att grabben snackat om att han ev vill kapa ner sitt styre också så då lär det ju komma till användning fler gånger (och garanterat nåt som är bra att ha hemma). Bra grej? (Har sett att det finns billigare såna här hos tex Clas Ohlson men en del varnar ju för att dom billigaste inte skär riktigt rakt och det känns ju sådär...)

Ok. Något jag har glömt? Eller andra förslag? Hit me.

Kör bara!
Bra pris på Yari, bra gaffel och går att uppdatera.
Crownracet/lagersätet är specifikt för styrlagret så det är bra med samma, jobbet att hitta ett som passar exakt kan gå lätt, eller inte. Det brukar på moderna gafflar finnas en skåra för mejsel och då tar det 5 sec att få loss.
Stjärnmutter verktyget och rörkapen är värt, lagersätet fixar du ändå. Det brukar ofta följa med en stjärnmutter med gaffeln, men om inte är bra att ha. Fett till styrlagret om det inte finns.

Crownracet/lagersätet är specifikt för styrlagret så det är bra med samma, jobbet att hitta ett som passar exakt kan gå lätt, eller inte. Det brukar på moderna gafflar finnas en skåra för mejsel och då tar det 5 sec att få loss.
Ah. Det var väl det jag misstänkte. Tyvärr ingen skåra i min crown race så det blir till att banka. Men har spanat lite YT-videos så tror det bör gå. (Säger jag nu, jag vet hur det brukar bli. Sen står jag där i garaget och svär lik förbannat. Men det hör ju liksom till. ?)

Fett har jag. Styrlagret är dessutom rengjort i nyfettat för bara nån vecka sen och lagren kändes också helt ok. Alltid nåt. (känns som att allt rasar samtidigt på hojen nu. Som en bil som gått över 15.000 mil ungefär. Allt dör liksom samtidigt.)

Bahcon är ett av mina favoritverktyg, så två tummar upp på den. Går finfint att köpa ny crown race, jag gjorde så, men har ju lyxen med en bra lbs som bara gav mig rätt. Postar du foto på det du har idag kan säkert någon här identifiera.

Verktyg för star nut är nog ingen dum idé. Jag har bonkat i med en bit gängstång, men den böjde sig och det var rätt bökigt. Inget fel på slutresultatet dock. Jag tror också att RockShox skickar med en star nut med gaffeln.

PVC-rör funkar däremot perfekt, ser ingen anledning till att köpa specialverktyg.

Kör på ett rör som MagerValp säger.
Verktyget för att sätta crown race som du har länkat har fel dimension, du vill ha 1.5" för den gaffeln (1.5" till 1 1/8" tapered) efter som crown racet sitter på den neder grövre biten av styrröret. Antar att det matchar med vad du har i cykeln, så att det inte blir en tråkig överraskning sedan?

Kul att du ska uppgradera framgaffeln och kommer kunna njuta ännu mer i skogen!

Jag har det Radon Starnut Setting Tool som du länkade och har använt det till tre byten av framgafflar hittills. Det funkar klockrent, går snabbt och kan inte bli fel. Helt klart värt pengarna.

Jag är rätt säker på att din gaffel har det hack som gör det lätt att få bort ditt crown race såsom Velocipeden beskriver. Se bild nedan (random bild på 35 gold rl från https://www.emtbforums.com/threads/rockshox-35-gold-rl.23044/ som jag kluddat lite grönt på).

35goldrl_notch.jpg

Jag har också det Radon Crown Race Setting Tool som du länkar till. Det fungerar mycket bra, men det kanske PVC-rör gör också, aldrig testat. Som redan nämnts så är detta verktyg enbart för raka styrrör. Jag har kompletterat med Birzman ‎BM11-ST-CRST02-1-5 https://bikable.se/verktyg/specialverktyg/birzman-adapter-monteringsverktyg-bottenkon-1-12 när jag senast skulle byta en tapered framgaffel.

Clas Ohlsons billiga röravskärare ska du undvika, de är bara skräp och är omöjliga att få att fungera vettigt. Inte kul att förstöra din fina nya framgaffel med. Själv sågar jag med en liten bahcosåg och använder två gamla skräpstyrstammar som sågmall, det har funkat fint och kostade mig någon hundring. Bahcos röravskärare är säkert också bra, speciellt om du ska kapa styre också.

Skulle du råka ha vägarna förbi Linköping så får du gärna låna alla dessa verktyg! (Gällar även andra här på forumet, skicka bara ett PM så ordnar vi det.)

Senast ändrad:
Jag har bytt flera gafflar utan dessa specialverktyg. För att få i star nut använder jag en typ 10mm hylsa och knackar på, funkar hur bra som helst. Att få på crown race brukar variera, en del bara faller ner på plats, andra kräver mer övertalning. Jag brukar ta en stor skiftnyckel, öppna käftarna stort och lägga på och knacka lagom försiktigt. Går den inte på helt brukar jag cykla en kort runda så har den hoppat på plats varenda gång. Bra med bra verktyg men tråkigt att köpa en massa som sedan ligger på hyllan, bättre lägga pengarna på sådant man använder mer frekvent.

Starnut följer alltid med RockShox gafflar.

Jag har varit för lat för att köpa ett plaströr. Jag har använt en träbit av mjuk trä och bankat lagom hård där man byter sidan hela tiden. Har funkat bra, enda fall som är problematiskt är när det finns en gummirand på crownrace.

EDIT: och starnut tools behövs inte, men gör montaget enklare.

Senast ändrad:
Jag är rätt säker på att din gaffel har det hack som gör det lätt att få bort ditt crown race såsom Velocipeden beskriver. Se bild nedan (random bild på 35 gold rl från https://www.emtbforums.com/threads/rockshox-35-gold-rl.23044/ som jag kluddat lite grönt på).

Visa bilaga 691862
Ok. Det var den skåran @Velocipeden menade. Ja den finns på min gaffel. Trodde vi pratade om själva crown-racen (finns ju såna som är delade med en lite skåra för att kunna ta av och på lätt. Men en sån har jag alltså inte).

Tack för erbjudandet. Är lite för långt till Linköping för en dagstripp men är jag i krokarna och behöver verktyg vet jag vem jag kan vända mig till!

Det går såklart att göra bytet med de verktyg man har hemma. Det har jag gjort många gånger. Jag har också haft oflyt några gånger och svurit över starnutts som suttit snett. De är enormt besvärliga att räta till i efterhand.

Ska du bara köpa ett verktyg rekommenderar jag starnuttverktyget. Skillnaden mellan det och att improvisera av det man har hemma är som natt och dag. Och verktyget kostar som en utelunch.

En bra rörjigg kostar lite mer. Jag har någon mittemellanvariant som är sådär. Har man möjlighet att fixera gaffeln ordentligt tar det inte mycket längre tid att såga noggrant med en tejpremsa på vardera sidan om snittet som riktmärke.

PVC rör från bygghandeln funkar utmärkt att för att knacka race på plats. Det behövs inga stora krafter om du drar dit lite fett innan. Mät din nuvarande race för att se dimensionen, men ur minnet borde det vara röret som har en diameter kring 4-5 cm.

Senast ändrad:
Jag undviker rörskär eftersom det ger en rätt ordentlig deformation om man inte är försiktigt. Hade jag ingen guide vet fan. Hade nog tejpat och sågat i alla fall.

Rörkap kan väl vara bra att ha men den där va ruskigt dyr. Jag köpte min för under hundringen, vill jag minnas.
De andra verktygen är inte alls måsten.
Stjärnan bankar man försiktigt på plats med en gummiklubba (sätt i skruven en bit) och crown race ramlar på plats snabbt med lite diverse våld.

Jag okäpte just det verktyget du länkat till på bike discount, använde de igår, kan rekommendera givet att dimensionerna är korrekt för sig.

Köpte även ett annat verktyg från dom för att knacka loss crown race, kan rekommendera även detta, tror det kosta 15 eurö sök på crown race removal tool.
IMG_2306.JPG

Sen köpte jag även ett verktyg för att få i cupsen i styröretl tror det kosta 250kr på amazon, också bra :) https://www.amazon.se/dp/B09Y5KRN49?ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details&th=1
IMG_2331.JPG

Rörkap kan väl vara bra att ha men den där va ruskigt dyr. Jag köpte min för under hundringen, vill jag minnas.
De andra verktygen är inte alls måsten.
Stjärnan bankar man försiktigt på plats med en gummiklubba (sätt i skruven en bit) och crown race ramlar på plats snabbt med lite diverse våld.
Många rörkapar greppar inte så brett, vill man kapa runt eller något över 32 mm bör en kolla det. Bahcon tar 35mm. Bra om det finns reservskär att köpa vilket kan vara lättare till en Bahco än till en noname kap. Nu blev den inte så dyr.?

Många rörkapar greppar inte så brett, vill man kapa runt eller något över 32 mm bör en kolla det. Bahcon tar 35mm. Bra om det finns reservskär att köpa vilket kan vara lättare till en Bahco än till en noname kap. Nu blev den inte så dyr.?
Vid närmare eftertanke.

Den jag köpte var helt kass, faktiskt. Behövde göra omtag då den slant.
Dessutom var det kolfiber jag kapade. ???

Nej, 399 kr är väl OK om det är kvalitetsverktyg vi talar om.

Uppdatering:
Monterade på gaffeln igår och för att vara första gången tycker jag nog att det gick helt ok.

Apropå tidsåtgång för div cykelmek insåg jag precis när jag satt igång att jag inte kunde hitta min metallfil. Har ju en sån men tusan vet var jag lagt den. Letade säkert en timme innan jag gav upp, satte mig i bilen och åkte iväg till Hornbach för att köpa en ny. Sjukt irriterande. Är det bara jag som råkar ut för detta med jämna mellanrum? Tycker jag har rätt bra ordning på mina grejer men nog fan försvinner det prylar ibland. Märkligt.

Gjorde allt tillsammans med sonen (som faktiskt var positivt inställd till att meka för en gångs skull. Kors i taket.) Väldigt tacksam för rörkapen från Bacho som funkade klockrent. Inga problem att få loss crownracen med en skruvmejsel. Men ska man vara rädd om den gamla gaffeln är det nog säkrare med ett dedikerat verktyg alt köra metoden med rakblad. Fick en del märken på min men då den ändå är paj är det inte hela världen. För att montera den på den nya använde jag ett avsågat avloppsrör (50mm) samt en liten träbit ovanpå som jag bankade på. Funkade hur bra som helst.

Star nuten bankades in med hjälp av star nut setter som också funkade helt ok. Inga instruktioner medföljde men efter ett tag förstod jag hur den skulle användas. Kändes ändå värt 12€.

Summa: Första gången jag bytte en framgaffel men en av dom enklare mekjobben jag gjort. När man väl har alla verktyg och vet hur dom ska användas förstås.

Nu ska jag bara lufta bromsarna på sonens hoj (Magura... Ingen lek.), byta alla lager i länkaget samt montera på en ny bakdämp när Rockshox behagar skicka tillbaka den. Kul att man har nåt att gör ändå.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp