Byta framhjul Crescent E-lina med motor fram

Bj_bj

Medlem
Jag har köpt en Crecent E-Lina med motorn i navet fram med visionen att cykla 9 km till jobbet hela året. I norr börjar frosten närma sig. Cykelhandlaren ska ha 600 kr för att byta till vinterdäck (exkl däcket). 1200kr/år att byta däck kändes dyrt, lägger de hellre på service. Jag har koll på hur själva däcket byts men har inte koll hur jag kopplar loss motorkabeln. Misstänker att kontakten finns bakom luckan på bilden som är tagen "under styret", dock trängs den med kabeln till kontrollenheten och bromswire och en flatstiftskontakt (till lampan?). Har försökt att försiktigt försöka lirka fram motorkabeln men skulle behöva tips. Är det bara att ta i?

Tacksam för svar!

Bilagor

• koppling.jpeg
    koppling.jpeg
    151.2 KB · Besök: 1,240
1200 var dyrt. Det är nästan vad bildäcksföretag tar för två byten under 1 år, kontroll och rengöring av däck, samt förvaring. Lägg dom 1200 på däck, en bra (golv)pump, verktyg och service istället. När du är van att byta däck, så tar ett däck max 30 minuter att byta.

Hittade denna beskrivning https://prod-shop-se.cycleurope.com...ponenter/d8d31473-6960-0d63-a63d-8af86205f67d.

Kapitel 7:
* Lossa bromskabeln. Detta är för att ett fullpumpad däck inte går att ta igenom fälgbromsen. Men du måste ju ändå släppa ut luften. Så släpp ut luften istället. Sen går det troligen lätt att dra hjulet genom fälgbromsen. Då slipper du att justera bromsen när allt är klart.
* Koppla isär kontakten till motorn. Misstänker att kontakten sitter i närheten av motorn, inte inne i ramen. Leta någonstans nära motorn.
* Lossa muttrar. Hjulet sitter troligen med två muttrar. Lossa dem och ta av hjulet. Sen är du i hamn.

När du bytt däcket, så pumpa inte upp det förrän det sitter i gaffeln. Se ovan angående att släppa bromsen.

Javisst. Ta i och ryck ut det med förhoppning om att kontakterna inte åker isär inne i ramen.

Mer seriöst: ta det lugnt... Rycker du isär kontakterna så kostar det mer än vad dom vill ha för bytet.

Tvärtemot föregående postares idé om var kontakten sitter (man ska inte gissa på sånt man inget vet något om) så sitter kontakten strax innanför den luckan uppe vid styrhuvudet.

Och jo. I detta fallet vet jag mycket väl vad jag pratar om.

Ps: 600 för bägge däcken är ett normalt pris för en elcykel. 300 per däck är inget att bråka om. Det är vad de flesta riktiga butiker tar.

Javisst. Ta i och ryck ut det med förhoppning om att kontakterna inte åker isär inne i ramen.

Mer seriöst: ta det lugnt... Rycker du isär kontakterna så kostar det mer än vad dom vill ha för bytet.

Tvärtemot föregående postares idé om var kontakten sitter (man ska inte gissa på sånt man inget vet något om) så sitter kontakten strax innanför den luckan uppe vid styrhuvudet.

Och jo. I detta fallet vet jag mycket väl vad jag pratar om.

Ps: 600 för bägge däcken är ett normalt pris för en elcykel. 300 per däck är inget att bråka om. Det är vad de flesta riktiga butiker tar.
Ok, jag hade fel om kontakten. Men jag sa aldrig att den satt vid motor, utan misstänkte det. Och 300 per däck är ganska saftigt. Det går att hitta cykelverkstäder som byter däck för ner mot 100 kronor. Så det känns som ett saftigt påslag för att lossa en kontakt.

Ok, jag hade fel om kontakten. Men jag sa aldrig att den satt vid motor, utan misstänkte det. Och 300 per däck är ganska saftigt. Det går att hitta cykelverkstäder som byter däck för ner mot 100 kronor. Så det känns som ett saftigt påslag för att lossa en kontakt.

Mmm... Du har koll på de böter som butikerna får om arbetarskyddsstyrelsen gör ett besök och det visar sig att butiken inte har investerat 30000+ i ett elektriskt mekställ?
Cykelmekar får Inte lyfta en elcykel...

Då är ett elektriskt mekställ billigt.

300 sek/hjul på en elcykel är skälig ersättning.
Att nån liten verkstad bakom en garderobsdörrar tar ner mot 100 sek för bytet får stå för dom men de verkstäderna finns heller inte kvar vidare länge..
Verktyg, kunskap, utbildning, löner osv kostar.
Och jag ser inte hur den lilla garderobsverkstan ska kunna finansiera ett sånt inköp osv.

_20201004_193534.JPG

Senast redigerad av en moderator:
Tack för era snabba svar, tänker att det på sikt borde gå att fästa en ståltråd kring "den nedre delen av kopplingen" vilket skulle underlätta utdragandet till kommande gånger. Ska inhandla dubbdäck och testa.

//Björn

1200 var dyrt. Det är nästan vad bildäcksföretag tar för två byten under 1 år, kontroll och rengöring av däck, samt förvaring. Lägg dom 1200 på däck, en bra (golv)pump, verktyg och service istället. När du är van att byta däck, så tar ett däck max 30 minuter att byta.

Hittade denna beskrivning https://prod-shop-se.cycleurope.com...ponenter/d8d31473-6960-0d63-a63d-8af86205f67d.

Kapitel 7:
* Lossa bromskabeln. Detta är för att ett fullpumpad däck inte går att ta igenom fälgbromsen. Men du måste ju ändå släppa ut luften. Så släpp ut luften istället. Sen går det troligen lätt att dra hjulet genom fälgbromsen. Då slipper du att justera bromsen när allt är klart.
* Koppla isär kontakten till motorn. Misstänker att kontakten sitter i närheten av motorn, inte inne i ramen. Leta någonstans nära motorn.
* Lossa muttrar. Hjulet sitter troligen med två muttrar. Lossa dem och ta av hjulet. Sen är du i hamn.

När du bytt däcket, så pumpa inte upp det förrän det sitter i gaffeln. Se ovan angående att släppa bromsen.
Tack för guiden!!

//Björn

Du skall kanske lämna in din cykel för däcksbyte. Det krävs ju en elektrisk lyftmaskin för 30000+ för att lyfta din cykel.
Sen krävs det utbildning också. Så gör det inte inte själv in din garderob.

Du skall kanske lämna in din cykel för däcksbyte. Det krävs ju en elektrisk lyftmaskin för 30000+ för att lyfta din cykel.
Sen krävs det utbildning också. Så gör det inte inte själv in din garderob.

Varför gör du narr av regler som finns för att alla cykelmekaniker ska ha en bra arbetsmiljö?

Arbetsmiljöverket säger att manuella lyft av bördor som väger mer än 25 kg ska normalt inte förekomma. Det gäller alla verksamheter, inte bara cykelmekaniker.
Alla elcyklar väger inte över 25 kilo. Min cykel väger exempelvis ca 21 kg. De flesta elcyklar har batterier som väger 2 - 4 kilo, och är lätta att ta av. Så troligen går det att lyfta de flesta elcyklarna inom ramarna för vad arbetsmiljöverket rekommenderar om man tar av batteriet.
Så något förbud mot att lyfta elcyklar finns inte, varken för cykelmekaniker eller andra yrkesgrupper.
Det ser mer ut som ett argument för att ta extra betalt för att byta däck på elcyklar, alternativt att sabla ner på cykelverkstäder som har rimliga priser ("nån liten verkstad bakom en garderobsdörrar").

En snabb och ovetenskaplig undersökning via Prisjakts filter ger elcyklar med vikt
0-24.9 kg: 380 st
25-99 kg: 102 st

Så av cyklar med angiven vikt (482 av totalt 1156 i kategorin Elcyklar) så kräver 79 % inte en elektrisk cykellyft.
Kan dock gott förstå problematiken för en cykelverkstad, ska man verkligen väga kundens cykel först innan man erbjuder hjälp?

Verkstaden måste förstås skaffa en lyft som passar alla cyklar, och ha den på plats alltid. Att skruva loss den elektriska lyften och byta till en manuell, när kund med lättare cykel kommer är inte riktig vettigt, omställningstiden skulle också fördyra.

Ska blinda kräva lägre priser i butikerna och inte vilja betala för belysning i taket och prislappar på hyllkanten?

Ni är inte kloka.

Verkstaden måste förstås skaffa en lyft som passar alla cyklar, och ha den på plats alltid. Att skruva loss den elektriska lyften och byta till en manuell, när kund med lättare cykel kommer är inte riktig vettigt, omställningstiden skulle också fördyra.

Ska blinda kräva lägre priser i butikerna och inte vilja betala för belysning i taket och prislappar på hyllkanten?

Ni är inte kloka.

Argumentet var ju att "300 sek/hjul på en elcykel är skälig ersättning", inte att 300 sek/hjul på en cykel är skälig ersättning.
Den verkstaden verkar ha olika taxa för elcyklar respektive cyklar utan elmotor. Som personen argumenterar avses förmodligen att lyften som införskaffas är avsedd för elcyklar, och skall debiteras de som lämnar in elcyklar. Precis som du menar att seende skall debiteras högre priser för belysning och synliga prislappar. Det är inte klokt. Sen blir ju kostnaden för ett verktyg som används för alla cyklar under alla arbetsdagar helt försumbar.

Tidigare årsmodell av Elina hade kabelutloppet under ramen långt upp, ungefär där luckan sitter idag. Kan säga att det var ett h*te att få ut kontakten som, helt riktigt, sitter inne i ramen. Eftersom det fanns ganska gott om kabel så sitter numera kontakten på vår cykel utanför (fastsatt med stripes), för att underlätta att kunna byta däck.

Fick punktering fram på min Crescent Elina och upptäckte då problemet med motorkabeln som inte går att lossa. Läste på på nätet och såg den lilla luckan på ramröret där kablarna går ut. Lossade luckan och började dra. Flera kablar kom ut inklusive motorkabeln men det var omöjligt att få ut någon koppling. Så jag stoppade tillbaka kablarna och skruvade dit luckan igen.
Tog en chans och lossade muttrarna till framaxeln och tog bort bromskabeln. Skruvade även ur de två små slangklämmorna som fäste motorkabeln vid nedre ramröret. Då lyckades jag få så mycket utrymme på den sida där bromsen sitter att jag kunde ta ut och byta slang och däck. Det är ju faktiskt tillräckligt med "slack" i motorkabeln normalt.
Det som såg omöjligt ut från början var ganska lätt!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp