byta från 7 till 9 delad kassett

graevling

Ny medlem
Jag har lite frågor angående att byta bakväxel...
Jag har för tillfället shimano acera bak och känner mig inte riktigt nöjd med den. Den är lite fladdrig och oexakt tycker jag.
Om jag skulle vilja byta den mot något lite bättre senare, vad behöver jag tänka på?
Det är inte riktigt aktuellt precis nu, för både växel och reglage är helt nya, men kanske till nästa sommar/höst.
Jag har kollat runt lite, och vad det verkar så är ju de flesta som är aktuella 9 delade, medans aceran är 7-delad.

Att reglagen behöver bytas förstår jag såklart, och även kassetten. Men jag funderar över själva hjulet/navet.. Är det anpassat enbart för en 7-delad kassett, eller får det plats en större? Känns ju som att en 9-delad skulle behöva mer utrymme?
Vad jag undrar är alltså vilka delar jag behöver byta ut på cykeln för att kunna använda en 9-delad växel på en cykel som just nu har 7-delad.

Eller är det bara att inhandla växel, reglage och en kassett och trycka dit?? Det verkar lite för enkelt tycker jag..

Och passar alla shimanoreglage med 9 lägen vilken 9-delad växel och kassett som helst, eller är det några siffror man måste ha koll på, tex hur MYCKET reglaget i fråga rör på växeln man har. Alltså om vissa kassetter och växlar bara funkar med vissa reglage?
Och spelar det någon roll huruvida man har "kort" eller "lång" bakväxel i förhållande till de andra komponenterna??

En sista fråga.. Man vill ju kanske att vänster och höger reglage ska matcha med varandra (just nu har jag svart på vänster och silver på höger, i olika utförande), om man köper ett set med höger och vänster, och byter allt man nu måste byta i samband med bakväxelbytet... Är det bara att byta vänster reglage rakt av, eller måste man då också kolla nån slags kompabilitet med växeln fram?? Förutsatt att den är tredelad och reglaget har tre lägen då såklart.

Sjukt mycket frågor nu, men jag lär mig fortfarande och hoppas på förståelse :)

Stort tack på förhand/ Anders

Senast ändrad:
I normalfallet från 7 till 9 delad kassett så krävs en längre axel/-sats samt en annan body för 9-delad samt då bakväxeln samt reglage + en kedja för 9-d.
Framväxelreglagen kan du glömma om det just inte ska se likadant / liksidigt de passar mellan modellerna.

Jag uppgraderade från lite blandade Acera/Alivio delar till XT utan problem. Om det sitter en bricka mellan kassett och nav på din nuvarande kombination lär det inte vara något problem att byta rakt av. Ta bort brickan, då. Du behöver även byta kedja, den är smalare för 9-delad.

Vad är det för skillnad på lång växel och kort växel då, och vad har det för betydelse i förhållande till resterande komponenter?

Lång och kort beror på spannet du har i växlarna; dvs hur stor skillnad det är mellan högsta och lägsta växel.

Stor skillnad = Long cage

axel har jag aldrig behövt byta. 130 mm för väg och 135 mm för mtb har varit så länge nu. fast på ett (gammalt) hjul byggt för 7-delat från början så måste man byta body. sen är tätningarna som regel annorlunda också. det kan gå att plocka om brickor och distanser och få det att funka, men enklast är om man har ett annat nav att plundra. sen behöver man centrera om hjulet också.

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Lång och kort beror på spannet du har i
> växlarna; dvs hur stor skillnad det är mellan
> högsta och lägsta växel.
>
> Stor skillnad = Long cage

Ursäkta dum fråga, men hur vet man vilken man behöver?

Skillnad mellan största och minsta klinga (exvis 48-26=22 + skillnad största minsta krans (exvis 32-12=20,) summa 42 kuggar - det blev rejält det! :) -anger växelomfånget. För just detta exempel behövs en rejäl lång växelförare. Vad en växel klarar av att hantera framgår alltid av specen. En XT M786 SGS klara 43 kuggar medan samma vävel med beteckningen -SG endast klarar 36 kuggar. LVG växlar brukar inte kunna hantera lika mycket kedja, typiskt 32- 34 kuggar. Alltså får du vara medveten om vilka utväxlingar du vill ha innan du köper växel. Det är dock i praktiken inte så svårt, MTB växlar klarar i regel förekommande utväxlingar, men det låter illa om man försöker sig på en växel som inte går att lägga i :D

Pfaff skrev:
-------------------------------------------------------
> Skillnad mellan största och minsta klinga (exvis
> 48-26=22 + skillnad största minsta krans (exvis
> 32-12=20,) summa 42 kuggar - det blev rejält det!
> :) -anger växelomfånget. För just detta exempel
> behövs en rejäl lång växelförare. Vad en
> växel klarar av att hantera framgår alltid av
> specen. En XT M786 SGS klara 43 kuggar medan samma
> vävel med beteckningen -SG endast klarar 36
> kuggar. LVG växlar brukar inte kunna hantera lika
> mycket kedja, typiskt 32- 34 kuggar. Alltså får
> du vara medveten om vilka utväxlingar du vill ha
> innan du köper växel. Det är dock i praktiken
> inte så svårt, MTB växlar klarar i regel
> förekommande utväxlingar, men det låter illa om
> man försöker sig på en växel som inte går att