Byta från racing till endurance?

Från finska tidningen Fillari:

Bilagor

• 20170703_122414.jpg
    20170703_122414.jpg
    197 KB · Besök: 45
De flesta ramarna av de stora tillverkarna är bra. Jag har cyklat en hel del Scott Solace (hyrhoj och en polares) samt har en Synapse. Tycker båda lyckas med att vara bekväma men ärtiga.

Synapsen har i mitt tycke en uppenbar svaghet i form av BB30 vevlagerstandard. Givetvis har det börjat knaka. Ska ge mig på det vid tillfälle och hoppas jag får tyst på eländet.

Har kört en del Tarmac (också hyrhoj) och tycker den känts mindre sprättig / segare än de andra två men det beror ju så klart säkert mest på hjulen / däcken som skiljde sig då klart.

Sen hade jag helst haft skärmfästen vilket synapsen saknar.

En hoj som jag tycker är klart intressant är Focus Paralane som är komfortracer med eget skärmkoncept som följer med cykeln.

Har aldrig cyklat varken titan eller stål på racer men moderna kolfiberramar är grymt bekväma med lite bredare däck så jag ser inte poängen med mervikten annat än för det estetiska / lifestylekänslan. Ska man bygga randohoj / bikepacker mm. så är stål kalas av olika anledningar men som "vanlig racer" är för mig största argumentet estetiken.

castrello sa:
ceel sa:
Freddie L sa:
Fattar inte varför det ska huggas på Sixten när han hjälper till med konkreta tips. Börjar bli j-ligt tröttsamt, ni som håller på borde fundera på varför ni gör det.

+1
+1
+1. Många tips och det verkar oftast finnas en uppriktig önskan att hjälpa till (även om jag inte hålller med om allt och oftast inte ens orkar försöka läsa allt). En viss övervikt mot ett visst märke känns kanske tjatigt ibland, men vem har inte sina käpphästar man vevar om och om igen?

Sixten Fors sa:
ujja sa:
Endurace verkar vara fina cyklar...

Jag skulle skippa Endurace och satsa på Ultimate. Skillnaden är +2 cm stack och -2 cm reach och för kort hjulbas. Byt istället stam på en Ultimate, vänd den uppåt istället för nedåt, använd en spacer om du behöver den extra höjden. Endurace kommer med typ 2 cm bredare styre, du kan välja bredare styre även till Ultimate, utan kostnad.

Ultimate är bekväm, bra tips!

fullsizeoutput_411.jpeg

fullsizeoutput_415.jpeg

Det blev en titanhoj, beställde delar från lite olika webshoppar, 7,2kg utan pedaler
- Lynskeyram
- Ritchey WCS gaffel
- Full Dura-Ace 9100
- Hjul från Farsports med DT-Swiss 350, CX-Ray, 38x25 fälgar
- Ritchey WCS Carbon Flexlogic stolpe
- Ritchey WCS Carbon styre
- SLR Vintage Nubuk sadel
- Brooks styrlinda i läder
- Veloflex Master 25 däck men tanken är att sedan kunna köra på Conti GP4000 28

#Sådärja !

Mycket snittsigt!

Skall det på fina plåtskärmar också eller blir det raceblade bara?

Hjulen blev fina, ja vad tusan - hela cykeln blev rejält fin! Fräsht!

NickPick sa:
Snygg, men du ska väl cykla den med pedaler..? Butikerna väger utan pedaler då det inte ingår.
Hur känns den?
Helt rätt, har dragit dit ett par 105 pedaler sedan invägningen, skulle tro att det blir 250g till.
Den blev färdig idag, det blir premiär i helgen :)

Bengt-re sa:
#Sådärja !
Mycket snittsigt!
Skall det på fina plåtskärmar också eller blir det raceblade bara?
Hjulen blev fina, ja vad tusan - hela cykeln blev rejält fin! Fräsht!
Hade nog tänkt köra skärmlöst men skulle jag ändra mig blir det nog något liknande som raceblade.

Ja tusan vilken fin cykel. Världen blev just en lite vackrare plats. Och gött att du gick på din första känsla om Titan

Tillbaka
Topp