Byta från Shimano till Sram XD Body

MAMTB

Aktiv medlem
Kör just nu med Shimano XTR 11-delad kassett 11-40. Är sugen på testa Sram kassett 10-42 och förstår då att det krävs en annan body. Är det möjligt att byta från en shimano body till en Sram xd body? Hur lossar jag i så fall shimanobodyn och monterar srambodyn?

Bakhjulet är DT Swiss XR391 med DT Swiss 350 Straightpull CL, TA12 × 142 mm nav.

Är det någon annan som konventerat från shimano till sram kassett? Utan att fixa helt nytt bakhjul?

Lätt att byta body, dra den gamla rakt ut (tar 1 sekund) och tryck dit den nya (tar 5 sek).

Bilagor

• 180815_DT350_xD.jpg
    180815_DT350_xD.jpg
    63 KB · Besök: 250
  • 180813_DT350_HG-body.jpg
    180813_DT350_HG-body.jpg
    66.6 KB · Besök: 227
Det är samma xD body till DT240s och DT350.
Samma body oavsett Straightpull eller J-Bend, Centerlock eller IS skiva.
Det är samma body + endcap för 12x142 och 12x148 (även 12x177, 12x197 är samma).
Själva naven är bredare men body/endcap är samma.
Finns att köpa t.ex. här:
https://www.cykelkraft.se/rotor-kit-dt-swiss-mtb-sram-xd11-for-142-148-12mm-ta-3-pawl-hubs
https://www.bikester.se/dt-swiss-mtb-sram-xd11-fuer-142-148-12mm-ta-3-pawl-naben-svart-711478.html
https://r2-bike.com/DT-SWISS-Conver...8-mm-12x-177-mm-12x197-mm-Thru-Axle-X12-Maxle

Är det fler som provat kombinationen med Shimano XTR drivlina fast med Sram XX1 kassett? Har läst att det ska fungera men är osäker då jag fick negativt svar när jag skickad runt till några butiker som säljer delarna som jag skulle behöva...

Ni som kör, fungerar det bäst med shimano eller Sram kedja? Läste även här att Shimanos kedjelås är smalare och kanske inte fungerar så bra ihop med Sram-kassetten? I så fall kanske man ska köra Sram-kedja eller köra med Srams kedjelås på en shimano-kedja.

Spelar det någon roll om jag har Di2?

Senast ändrad:
MAMTB sa:
Är det fler som provat kombinationen med Shimano XTR drivlina fast med Sram XX1 kassett? Har läst att det ska fungera men är osäker då jag fick negativt svar när jag skickad runt till några butiker som säljer delarna som jag skulle behöva...

Ni som kör, fungerar det bäst med shimano eller Sram kedja? Läste även här att Shimanos kedjelås är smalare och kanske inte fungerar så bra ihop med Sram-kassetten? I så fall kanske man ska köra Sram-kedja eller köra med Srams kedjelås på en shimano-kedja.

Det fungerar utmärkt med M9000 och Sram-kassett. Jag har alltid kört kedjor från shimano så där vet jag inte.
Di2 ska inte spela någon roll.

Raggamuffin sa:
MAMTB sa:

Det fungerar utmärkt med M9000 och Sram-kassett. Jag har alltid kört kedjor från shimano så där vet jag inte.

Då tackar jag dig för svar. Skönt att få det bekräftat från fler håll. Lutar nu åt att byta body och sedan köra XX1 10-42 kassett. Jag kommer nog att alternera mellan XTR 36T samt Garbaruk 38T som framklinga.

MAMTB sa:
Raggamuffin sa:
MAMTB sa:

Då tackar jag dig för svar. Skönt att få det bekräftat från fler håll. Lutar nu åt att byta body och sedan köra XX1 10-42 kassett. Jag kommer nog att alternera mellan XTR 36T samt Garbaruk 38T som framklinga.

Jag kör med X01 kassett och NX x-sync2 klinga, med M8000 gs (medium cage) och de har funkat med X01 kedja, XT kedja och just nu KMC X11 SL kedja. Tycker shimanos kedjor växlar bäst, men sram utan att veta har de känts som de slitits lite snabbare.

Är det någon som provat Garbaruks kassetter på xd-body med shimanoprylar på övriga drivlinan? Hittade deras 10-48 som skulle erbjuda större range än XX1 10-42. Blev sugen på att testa. Tänker om sram kassett på xd-body funkar med shimanogrejer så borde garbaruk på xd-body också göra det?

MAMTB sa:
Är det någon som provat Garbaruks kassetter på xd-body med shimanoprylar på övriga drivlinan? Hittade deras 10-48 som skulle erbjuda större range än XX1 10-42. Blev sugen på att testa. Tänker om sram kassett på xd-body funkar med shimanogrejer så borde garbaruk på xd-body också göra det?

Jag har provat garbaruk kasett på shimano body, med shimano i övrigt. Det fungerar iallafall bra.

Har även pratat med Garbaruk och de bekräftar också att det ska funka med deras kassett för xd-body med resten shimano på drivlinan. Återstår att se hur jag gör. Antingen blir det xd 10-48 eller så blir det 11-48 för shimano body.

marr sa:
jonte987 sa:
Är det xd vägen man ska gå när tiden kommer? Om inte Shimano släpper sin fri?

De beror på vad du vill köra.

Jag kommer väl att uppgradera till Shimano 12s till sist. Det är klart jag kan köpa nya hjul med microspline och rätta mig i ledet men alternativet är att köra xd som jag förstår.
Eller, jo jag kan börja med 11-50 på HG om det är så du menar. Jag tänkte lite långsiktigt.

Hallå, lyfter denna tråd lite. Vill bygga upp min gravel, men jag saknar vissa essentials kan man säga. Det är en ram med 135mm spacing för qr i bak, och vanlig gammal 100 mm qr i fram. Jag har en sram-grupp med 11-delad kassett för xd body. Tänkte köra flatbar och vanliga mtb-bromsar. Finns det en lösning för att få på en xd body på ett 135mm nav? När jag kollar på frihjulskonverteringsdelar på nätet verkar xd bodys bara funka för 142 och 148 mm. Skulle det funka att skaffa ett 135mm hjul med en 11-delad shimanokassett till en sram xx1 grupp, 11-delad? Blir ju helt trött av all kompabilitetsproblematik och att allt är utsålt överallt. Inte exakt som trådstarten kanske men anknyter väl ändå?

Tillbaka
Topp