Byta från xt 2x10 till 1x12

Stinger

Medlem
Cykeln är en Specialized epic carbon 2017 och det sitter 2x10 xt på kan någon vänlig själ förklara vad för saker jag behöver köpa för att få 1x12 växlar. Jag har försökt läsa mig till men det är olika hubbar och en del säger ditt och en del säger datt. Vill inte köpa på mig saker som inte kommer att fungera.

Olika hubbar om du inte köper 3rd party kassett. Det finns andra wide range 1x alternativ om man vill slippa det. 11-46 räcker ofta

cykelvasan så var det lättaste växeln och på min xcaliber 9 så var det 51 med 34 fram så med 46 får jag nog gå. :-) wide range 1x alternativ? 3rd party kassett?

Shimano använder en annan hub för 1x12 (microspline), men om du kan tänka dig 1x11 så funkar t ex ett gruppset med Deore 5100. Annars är SRAM NX ett alternativ, den passar också på HG-body.

om man nu skulle stanna vid 2x10 går det att välja 40,24 fram? då skulle jag ha 2,7km/t snabbare på topp vid samma cadence mot 12 delad med 10-51 och 34 fram.

Vet ej men vill du ha 10T så måste du så klart byta body. Det får inte plats mindre än 11 på HG som du ser om du kollar på den.

cykelvasan så var det lättaste växeln och på min xcaliber 9 så var det 51 med 34 fram så med 46 får jag nog gå. :-) wide range 1x alternativ? 3rd party kassett?
Jag tillåter mig tvivla på att du hade varesig 51 bak eller 34 fram på en xt 2*10.
Har du räknat kuggar eller sett texten på sidorna av drevet och klingan det gäller?

Vad är problemet du vill lösa genom att gå till 1*?

KAn man byta body då på navet så man kan få dit 10 som minsta.
Troligen inte. Är det dt eller hope finns det hopp

Edit. Det kan så klart gå på andra utan att jag känner till det...Men brukar verka svårt vad jag observerat men jag är så klart ingen navexpert. Det går inte på shimano och är det inte dt, hope eller shimano brukar det vara svårt bara att reda ut vad det är

Jag tillåter mig tvivla på att du hade varesig 51 bak eller 34 fram på en xt 2*10.
Har du räknat kuggar eller sett texten på sidorna av drevet och klingan det gäller?

Vad är problemet du vill lösa genom att gå till 1*?
Du läste nog inte riktigt, jag skrev att jag hade 10-51 bak och 34 fram på min Trek X caliber 9 på cykelvasan. Jag vet inte om det är ett problem men kan jag plocka bort ett drev och reglage så är det mindre saker på hojjen och lättare att cykla om man bara har bak att koncentrera sig på men jag kanske tänker fel.

Du läste nog inte riktigt, jag skrev att jag hade 10-51 bak och 34 fram på min Trek X caliber 9 på cykelvasan. Jag vet inte om det är ett problem men kan jag plocka bort ett drev och reglage så är det mindre saker på hojjen och lättare att cykla om man bara har bak att koncentrera sig på men jag kanske tänker fel.
Och det hade inte gått med 11T som högsta?
I så fall är det ny body, nav eller hjul som gäller eller cykla med 2x.

Edit. Nej, jag tror inte det går lättare i betydelsen bättre resultat. Både 11-51 och 2x 10 borde funka på vasan. Möjligen är 2x bättre

Och det hade inte gått med 11T som högsta?
I så fall är det ny body, nav eller hjul som gäller eller cykla med 2x.
På rakor och nedför så tror jag nog att man trampar ur ett 11 bak med 34 fram då skulle jag nog behöva byta till 36 i alla fall. Detta verkar inte helt lätt så jag är nästan inne på att i så fall behålla 2x10 med 11-36 bak och 40,24 fram om det är möjligt då har man både lågt och högt växlat.

Det är nog tveksamt om det är värt det med de preferenserna.
Vill man lägga pengarna så är det så klart bara att köra. Tänker mest att det är en gammal cykel.

Tillbaka
Topp