Byta gaffel, vad ska man tänka på

Raftö

Aktiv medlem
Jag tänkte sätta en kolfibergaffel på min gamla Nishiki PRO SL. Finns det olika mekaniska gränssnitt eller annat man ska tänka på innan man handlar? Jag tar gärna tips på gafflar och om något har en beg som passar går det bra att PM:a!

Kolla om nuvarande är rak 1 1/8 eller tapered (avsmalnande). Sen måste du tänka på om du har fälgbroms eller skivbroms samt hur breda däck du vill kunna ha.

....och kolla om du ska ha fäste för skärmar och sånt. Sen finns det olika standard för att fästa framhjulet men jag antar att din cykel har det gamla vanliga QR.

Här finns en hel del gafflar: https://www.planetx.co.uk/c/q/components/forks-and-shocks/rigid-forks
Planet X har dyr frakt (typ 200) så passa på att köpa däck, slangar och strumpor om du handlar där.

Wiggle har gratis frakt. Denna gaffel funkar bara för vägcyklar, alltså där bromsen sitter i en enda skruv. https://www.wiggle.co.uk/brand-x-carbon-road-bike-fork/

Kolla om nuvarande är rak 1 1/8 eller tapered (avsmalnande). Sen måste du tänka på om du har fälgbroms eller skivbroms samt hur breda däck du vill kunna ha.
Just nu är det V-broms men jag kan byta till fälgbroms om jag hittar en gaffel jag vill ha. När det kommer till däck så tänkte jag mig något trevligt gravel-däck, Conti Cyclocross el likn så 35 mm måste få plats.

Du lär inte hitta många gafflar. Vill du köra med breda däck så behöver du väl fästen för v-broms. Det finns nog inte alltför många såna som fortfarande tillverkas och är gjorda i kolfiber.

Med V-broms blir det dyrt. Sök på cyclo-cross gafflar för cantilever broms, V-broms och cantilever är samma fäste. Här är en dyr. Men några jättedäck tror jag inte den tar.

Just ja, men då blir det svårare för jag vet ju inte offset på min nuvarande gaffel. Det går kanske att mäta upp hyfsat?

det är nog inte lätt men du hittar kanske din nuvarande cykel på geometrigeeks.bike

urvalet av nya gafflar blir säkert bättre med skivbromsalternativet.

Ett mönstrat däck som får plats i en race-gaffel då? Broms kan jag byta mot en vanlig fälgbroms om jag slänger på momentomvandlare.

Tror att de flesta CX däck är 35 mm, så ja, det borde gå. Rätt bromsfäste också. Gäller bara att din ram kan ta koniskt gaffelrör

Tillbaka
Topp