Byta gammal Ragley MmmBob mot stål?

diHib

Aktiv medlem
Har en gammal Ragley MmmBob från runt 2009 och skulle vilja flytta över allt till en passande HT stålram, eller heldämpad.
Vad ska jag leta efter? 26" är väl olagligt vid det här laget men borde kanske gå att göra ett kap eller är alla ramar redan destruerade?

Du vill bygga en 26a? Det är nog lite begränsat ja. Dirt eller barncykel är det enklaste.
Bygga en gammal 26a känns väl rätt meningslöst. Om du tvunget vill kan du beställa en modern 26a av Marino.

If it's broken don't fix it...
En utflackad Ragley är ingen dålig hojj.
Behåll, ha som andra cykel, sälj vidare, sälj som ramkitt med hjulen och gaffel, eller skaffa något annat som passat dig bättre.
Anglesetet borde inte ge konstig styrning, är det det kanske det är dags att kolla lager mm...
Kan sakna min gamla Blue Pig.

Jag har en On One 456evo som jag kör fortfarande. Den är väldigt lik i geometrin men i stål. Tycker den där du har där förtjänar att få leva vidare i någon form.

Den var fin! Jag saknar min gamla Ragley Marley.

En Stanton Switchback kanske? Fin stålram med ok geometri. Allt kommer inte passa rakt av, men det mesta. Du får nog fixa nytt styrlager p.g.a. annan innerdiameter på styrröret.

Okej tror jag behåller den ett tag till :)

If it's broken don't fix it...
En utflackad Ragley är ingen dålig hojj.
Behåll, ha som andra cykel, sälj vidare, sälj som ramkitt med hjulen och gaffel, eller skaffa något annat som passat dig bättre.
Anglesetet borde inte ge konstig styrning, är det det kanske det är dags att kolla lager mm...
Kan sakna min gamla Blue Pig.

Lagren känns bra så det är nog bara att acceptera att den är som den är :)

Svårt att förklara men det är som att läget då cykeln är stabil rakt fram är väldigt smalt om man tex släpper styret och lutar minsta lilla åt höger eller vänster så vill den svänga direkt. Så känns inte mina andra cyklar.

Okej det blir för stort projekt att behöva byta styrlager, gaffel, hjul etc så jag behåller den som den är!

Däremot behöver jag en ny 10-delad kassett. Det sitter en 40T range externder på nu, kan jag köpa en 9-delad kassett + extendern eller passar inte det? Nuvarande kassett verkar vara ett ihop plock så vet inte om övriga drev är från en 10-delad.

Senast ändrad:
Okej det blir för stort projekt att behöva byta styrlager, gaffel, hjul etc så jag behåller den som den är!

Däremot behöver jag en ny 10-delad kassett. Det sitter en 40T range externder på nu, kan jag köpa en 9-delad kassett + extendern eller passar inte det? Nuvarande kassett verkar vara ett ihop plock så vet inte om övriga drev är från en 10-delad.
Det blir fel. Det finns nya 11-42t kassetter, köp en sån så är du hemma.

Jag kör min Meta HT AM 2014 på 26" trots att den är avsedd för 27,5". Först med 26"-gaffel. Men nu har jag bytt till 27,5"-gaffel och kör den som mullet 26" bak och 27,5" fram i väntan på delar för att kunna köra 26" fram igen.

Har alltid kört 26" och har svårt att vänja mig vid större. Prioriterar lek framför effektivitet, är 175 cm med 80,5 cm innerbenslängd - föreställer mig att det kan bidra till att jag trivs med 26".

Har 165 mm vevarmar, vilket jag gillar, och flats med låg profil, och har inte problem med pedal strikes.

mullet 26a låter bra men det förutsätter igen att man hittar en lämplig ram, byter gaffel men den här gången bara ett hjul.

mullet 26a låter bra men det förutsätter igen att man hittar en lämplig ram, byter gaffel men den här gången bara ett hjul.
mmBop 2009 har ju 140 mm gaffel - sätter man den på en ram tänkt för 27,5" och lite mindre slag i gaffeln blir det kanske en helt ok kombo även utan mullet. Man kan ju också testa köra lite mindre sag, t ex 15-20% istället för 25%. Och det kanske finns spacers att sätta vid undra styrlagret för att anpassa axle to crown?

Så jag tycker inte trådskaparen ska låsa sig vid ram för 26". Ram för 27,5" öppnar upp utbudet av cyklar med modernare geometri. En sån hoj kan dessutom eventuellt ha potential att köras som 26+, mullet 26+27,5, eller ren 27,5.

Ps. Jag har en Cotic Soul 26. Men för det mesta föredrar jag min Meta 27,5" med 26"+26", den är stabilare, med sitt låga vevparti och lagom långa kedjestag. Men jag kan nog komma att gilla Soul 26 allteftersom jag själv blir en skickligare och mer erfaren åkare.

Senast ändrad:
Ja, men var hittar man en beggad modern-ish 26a 2021? Du har ju redan en beggad 26'' ram....
Haha jag fortsätter tydligen vara otydlig. Jag vill alltså byta en 2009-ish ALU mot 2009-ish STÅÅÅL men det kanske är lika svårt att hitta typ en Ragley Blue Pig som hitta en flång ny 26" av valfritt material där mina komponenter passar :)

Lägg in en köpes och fråga i yard sales tråden.

Har du en smula budget så hade jag köpt en street fighter, en Clash eller beställt custom Marino. Lite beroende på vilken gaffel det är

Tillbaka
Topp