Byta gammalt BB

Byta gammalt BB
Hej!

Är väldans nöjd med min gamla minicykel - en Crescent från 70-80-talet. Det börjar däremot vara dax att uppgradera ett par komponenter. Går det att byta ut BB på en sån här modell mot ett modernt för att kunna sätta på nya vevar och nytt drivsystem? Känns som att det är lite i ropet med minicyklar så det finns lite smaskiga delar och prylar att välja bland!

Mvh
IMG_3407.jpeg

Byta gammalt BB
När man diskuterar "smidda" vevar, är alla moderniteter uteslutna! Ta isär, rengör, olja in och cykla vidare.
Vill du ändra vxlutväxl, är enda chansen att byta bakhjulets kuggdrev. Här är det förmodligen en gänga, som kan vara kompatibel!
Tips! Kontakta Cresent.

Byta gammalt BB
MCB hade ett fyrkantslager med Faubergänga. Leta efter ett sådant så slipper du köpa dyra adaptrar. Annars tycker jag att du ska behålla vevarna. Plocka ned, gör rent och smörj upp bara. Smidda vevar är rimligt lätta och ofta i mycket god kvalitet.

Byta gammalt BB
De fauber jag har haft har alla gått att ta isär och smörja upp med gott resultat. Känns som att byta mot ett nytt är en nedgradering.

Byta gammalt BB
Ok! Men varför då i hela friden byta öht? Då måste väl den logiska slutsatsen bli att ta hand om vevarnas lager där dom sitter?
Har man plockat ner smidda vevar med medbringare för klingan fram, (vilket jag gjort åtskilliga gånger i livet), finns det väl ingen anledning att inte plocka isär och montera på nytt. Givetvis under förutsättning att lagerbanorna i ramen är oskadda. Nya lagerkransar, (om man nu väljer detta alt), finns ju ff att beställa!

Tillbaka
Topp