Byta hjul med olika kassettstorlekar

XtrLoLz

Medlem
Hej! Jag funderar på att införskaffa ett nytt hjulset då jag inte vill trilskas med att byta däck 3 gånger i veckan. Jag har nu en 11-34 kassett men funderar på en 11-28. Båda kasseterna är 11 delar. Min fråga är då om jag måste justera växlarna för varje gång jag byter? Eller märker bakväxeln inte ens att något har förändrats?

Mvh

Har du tur så sitter kassetterna exakt lika på båda hjulen. Annars får du skruva lite på justeringen vid hjulbyte, inget störra jobb kan jag tycka. Möjligen får du justera H och L-lägena så att det funkar till båda och hoppas att inte kedjan ramlar av. Vill man kan man klart slipa ner distansringen innanför kassetten på ena hjulet så att båda hamnar på samma ställe.

Okej, skönt att höra att jag inte behöver indexa varje gång iaf. Ska mäta och kolla upp?. Tusen tack för svaret!

Tja "indexa" menar jag att du troligen får göra vid byte. Alltså skruva på wirejusteringen antingen ner på växeln eller vid reglaget.

Beror nog mer på olika nav osv. Bromsskivor kan också vara bråkiga.

Jag kör likadana nav på mina hjul. Men det är ändå inte perfekt.

Anekdotisk bevisföring:

Det VERKAR som att center lock nav är mer exakta vad gäller bromsskivornas placering.
Baserar detta på att jag har 2 olika hjulpar DT 350 & DT 240 nav med CL och byte mellan dessa hjul är "bang on".
Aldrig upplevt detta med andra nav tidigare.

Tillbaka
Topp