Byta hjul på gammal stålracer

Hej!

Nu har jag kört fast i ett mek och behöver hjälp.

Backhjulet på min Mariushi RX8 från 70-80 tal fick en dödsdom av min mekaniker.

Eftersom det inte finns nya att köpa testade jag att köpa ett begagnat från Facebook.

Det hjul jag fick hem ser ut att passa men dessvärre lirar inte växlarna med den nya frikransen.

Bild 1: nya hjulet
Bild 2:gammla hjulet på
Bild 3: nya hjulet

Bilagor

• 16834684275238745251450754249797.jpg
    16834684275238745251450754249797.jpg
    512.9 KB · Besök: 151
  • 16834684456858017395390861094447.jpg
    16834684456858017395390861094447.jpg
    662.8 KB · Besök: 124
  • 16834684644574215850406086356393.jpg
    16834684644574215850406086356393.jpg
    493.8 KB · Besök: 127
Senast ändrad:
Hej!

Nu har jag kört fast i ett mek och behöver hjälp.

Backhjulet på min Mariushi RX8 från 70-80 tal fick en dödsdom av min mekaniker.

Eftersom det inte finns nya att köpa testade jag att köpa ett begagnat från Facebook.

Det hjul jag fick hem ser ut att passa men dessvärre lirar inte växlarna med den nya frikransen.

Bilagor

• 16834685296021501583448108388883.jpg
    16834685296021501583448108388883.jpg
    1 MB · Besök: 70
När du säger att växlarna inte lirar, vad betyder det? Vilken typ av problem har du? Antar att du har friktions-reglage och inte indexerade växlar?

Kom hjulet med frikrans monterad? Har du lika många kuggar på den nya frikransen som på den gamla? Kan också vara kedjan som är för sliten eller för ny för den nya frikransen.

Hej! Tack för frågorna. Kedjan verkar liksom vara för tjock för de avstånden mellan kransarna på det nya hjulet.

Hjulet kom med frikrans monterad och det är lika många kuggar som på den gamla. Kedjan är bytt förra året så det verkar inte vara det.

Den gamla frikransen är en shimano och den nya verkar vara nåt franskt märke.

Tacksam för råd!

Cykeln är från andra halvan av 80-talet. Kan vara så enkelt att du byter ut frikransen på ditt nya hjul till det som du har på ditt gamla, utdömda hjul.

Bild 2 antyder att något är fel, ja. Det vet du säkert redan om du haft hoj så länge, men när du justerar bakväxeln ska kedjan ligga på lilla fram och mitten bak. Det kan rassla och ha sig i kedjans ytterlägen, t ex stora klingan fram och stora bak, men det är per design.

Jag köpte cykeln för ett par år sen så är ganska ny i gamet. Har mest underhållit den och skruvat lite när det behövs.

Byta frikrans till den gamla som fungerade bra låter ju rimligt.. men vad behöver jag till det? Kedjepiska och en frikransavdragare från biltema... fungerar det? Eller brukar det vara specialare på såna här gamla delar?

Jag köpte cykeln för ett par år sen så är ganska ny i gamet. Har mest underhållit den och skruvat lite när det behövs.

Byta frikrans till den gamla som fungerade bra låter ju rimligt.. men vad behöver jag till det? Kedjepiska och en frikransavdragare från biltema... fungerar det? Eller brukar det vara specialare på såna här gamla delar?
Kedjepiska behövs inte, däremot en frikransavdragare, men det kan mycket väl vara så att det krävs olika avdragare för bägge frikransarna. Bara att kolla hur frikransarna ser ut.

Jag tror inte att du kan skifta kransarna, ditt gamla hjul har ett franskt nav och den är lite speciell. Kransarna sitter ihop som en modern kassett och skjuts in på stommen på navet som har snedvridna splines. Då är det bättre att köpa en frihjulskrans och kedja på biltema och sätt kransen på ditt hjul du köpte.

Misstänkte att de inte var helt kompatibla. Min mekaniker menade att själva "hjulhuset" eller vad man ska säga, var slut och att det inte gick att reparera. Bra tips om att köpa en ny krans, kanske gångbart om jag lyckas få av den gamla kransen.

Var ute och inventerade förrådet och jag har två uppsättningar bakhjul liggandes, men tyvärr så är bägge två med mutter i stället för QR. Har dock en uppsättning hjul för vanlig sjudelad kassett som borde funka om du kör med friktionsväxel.

Jag har för mig att fem till sjudelade kransar har samma avstånd mellan dreven. Och dom flesta ramreglage med fasta lägen brukar man kunna ställa om till friktion.
Nej, tyvärr är det inte samma avstånd mellan dreven.

Edit: ser nu att du skriver femdelade, och det har jag ingen aning om. Sex- och sjudelat har olika avstånd mellan dreven i alla fall.

Nån som vet om man kan man sätta en frihjulskrans från biltema och sätta på nya hjulet då? Och tillhörande kedja förstås.

Går det att få av den gamla kransen på nåt vettigt sätt som inte kräver franska specialverktyg från 80-talet?

Mvh
Bergstroms

Nån som vet om man kan man sätta en frihjulskrans från biltema och sätta på nya hjulet då? Och tillhörande kedja förstås.

Går det att få av den gamla kransen på nåt vettigt sätt som inte kräver franska specialverktyg från 80-talet?

Mvh
Bergstroms
Var det inte det nya hjulet som var franskt? Det är ju en Japansk cykel, och japanerna var duktiga på att följa standarder.

Var det inte det nya hjulet som var franskt? Det är ju en Japansk cykel, och japanerna var duktiga på att följa standarder.

Jag fattar inte heller riktigt. Vi tar det från början.

Vad är det för fabrikat och modell på dina växelreglage?
Vad är det för fabrikat och modell på bakväxeln?
Vad sitter det för frikrans på det gamla respektive det nya hjulet?

Jag fattar inte heller riktigt. Vi tar det från början.

Låter som en bra idé!

Shimano "light action" indexerad.
Shimano "Light Action"
Det gamla trasiga hjulet---> 6 kransar, shimano
Det nya hjulet ---> 6 kransar, fransk modell

Låter som en bra idé!

Shimano "light action" indexerad.
Shimano "Light Action"
Det gamla trasiga hjulet---> 6 kransar, shimano
Det nya hjulet ---> 6 kransar, fransk modell

Ok.

Du behöver byta växelreglage till ett klassiskt friktionsreglage, om det inte går att byta frikrans.

Tillbaka
Topp