Byta hjullager framhjul.

Byta hjullager framhjul.
Lagret i framhjulet på min White xc 290 pro kärvar lite grann, tänkte ta isär och kolla om man ska byta eller om det går att smörja men vad tusan, det sitter ju som svetsat. Bytte på mina gamla Mavic fälgar och det var inget bekymmer, bara skruva loss och knacka ur. Vågar inte dra hårdare då materialet börjar ge sig lite i hörnen, det kan väl inte vara vänstergänga?

Bilagor

• 20220730_185446.jpg
    20220730_185446.jpg
    270.8 KB · Besök: 432
  • 20220730_185425.jpg
    20220730_185425.jpg
    295.6 KB · Besök: 205
Byta hjullager framhjul.
Svårt att se lagren på de bilderna men det är väl vanliga maskinlager där bakom. Värme med pistol och knack därefter brukar räcka. Och antagligen värme igen när de nya skall på plats.

//

Ford Prefect

Byta hjullager framhjul.
är inte det där ett cup&cone? Brukar det verkligen vara kontramutterförband utanför maskinlager?
Är det ett OEM White-nav?
Ser ut som Shimano-style tycker jag

Edit:
Hur har du gjort?
Testa med två kon-nycklar på DS

Byta hjullager framhjul.
Sitter det gänglåsning som gör att muttern inte släpper?
Värm med varmluftspickan och kolla om det ger sig.
Röd loctite tex kräver värme för att släppa.

Byta hjullager framhjul.
Står bara White på naven men det verkar ju vara samma lösning som på mina gamla Mavic. Sitter så hårt att nycklarna börjar runda skruven så det är väl förmodligen någon slags gänglåsning. Jag har använt Loctite på tävlingsbilarna och det har aldrig fastnat så här hårt, får testa värme. Hade plan på att sätta upp i skruvstäd men då lär man hitta någon bult som är exakt så inte muttereländet blir ovalt. Får väl erkänna att jag är lite tjurig på kvalite av nav, cykeln är från 2019, har inte gått väldigt långt men ändå börjar lager kärva lite, min gamla Biltema mtb har deore nav som fortfarande rullar fint och den är från 2004 har jag för mig.

Byta hjullager framhjul.
Det verkar vara mer regel än undantag att cup&cone-lager levereras för hårt spända från fabrikat, vilket gör att de rasar ganska fort.

(Någon skrev de beställs så hårda för att det får lättare att bygga hjul med ekringsmaskiner om det inte är något glapp i dem, men på bekostnad av livslängd...)

Har du kom-nycklarna med bra passform? Skräp-kon-nycklar går det dåligt med.

Byta hjullager framhjul.
Ett litet ingenjörsmässigt inspel om lagerglapp bara: På Sheldons hemsida står det att nav med lösa konor skall justeras med "preload" så att man känner en viss ojämnhet i gången och att det ger bästa livslängden. Teoretisk är det nog riktigt men i praktiken tror jag det oftast leder till kortare livslängd att justera så. SKF har i sin lagerbok en graf som visar att en liten förspänning ger längre livslängd för högprecisionslager men om den förspänningen överskrids faller livslängden väldigt fort och SKF:s rekommendation är att ett litet glapp är önskvärt. Jag tror det gäller i än högre grad för lager av sämre precision som lager för cyklarmed lösa konor. Det är min erfarenhet i varje fall.

SKF_operating_clearance_range_chart-768x791.png

Byta hjullager framhjul.
Min erfarenhet säger att preload på lågpris cykelhjul är direkt förödande.
När ett helt hjul kostar från ca 500 och upp mot knappa 2000 så kan inte lagren i sig vara särskilda påkostade.

Jag justerar så jag har ett litet glapp när hjulet är löst, men när man spänner fast det i ramen och håller tag i fälg och gaffel/sving ska det inte kännas något glapp. Sen river jag ungefär en gång om året och gör rent och fettar om och på så vis brukar de överleva rätt många års pendling i saltslask

Byta hjullager framhjul.
Ett sätt som underlättar navjusteringen, åtminstone för oss amatörmekare, visas på Parktools hemsida och åtminstone för mig går justerandet av lagerspelet både snabbt och är enkelt när jag följer beskrivningen på Parktools hemsida

Sätt fast hjulet på "utsidan" av bakgaffeln (vänd på snabbkopplingen).
hubadj_setup.jpg

Justera som vanligt
hubadj_adjust2.jpg

Hela artikeln: Hub Overhaul and Adjustment: Cup and Cone Style

Byta hjullager framhjul.
Hi all, does anyone know where I can find a replacement cone for a cycle pro wheel? It measures around 13 mm in length (axial) and I think the axel diameter is 3/8 inches.

Tillbaka
Topp