Byta hoj lr växelsystem

senator

Medlem
Byta hoj lr växelsystem
Hej
Jag har sedan 2008 cyklat på en Fuji Roubaix, http://static.productreview.com.au/pr.products/115583_fuji_roubaix.jpg. Det är Tiagra/105-utrustning. Aluram med kolfiber fram o bak. Välskött o fungerar bra och jag är nöjd med cykeln på alla sätt.

Jag cyklar för att må bra. Väger 100 kg o är 200cm lång. Jag cyklar hel o halv-Vättern, Siljan runt, ja jag är motionär helt enkelt. Snittar drygt 30 km/h på de loppen.

Nu har jag fått lite pengar över och är fundersam: Det jag är sugen på är Ultegra Di2. Går det och är det isf vettigt att köpa Di2 o montera på cykeln jag har nu eller är det "pärlor åt svinen" på en sådan gammal cykel?

Om jag ska byta cykel till en med Di2 vill jag ha en schysst kolfiber-ram.

Vilka summor måste jag upp i sådana fall?

Jag vill ha en bra cykel o betala så lite som möjligt. Smärtgräns är 20´. Men har inget behov att betala mer än nödvändigt. Tidigare årsmodell är inget hinder.

Mvh

Byta hoj lr växelsystem
Vad som du upplever som bäst kan bara du svara på,
dvs försök prova en cykel med Di2 och/eller en cykel med bra kolfiberram.

OBS
Med din vikt och längd är det viktigare med stabilitet och styrka hos ram och hjul (dvs styvhet då) än med lägsta möjliga vikt.
Allra viktigast är förstås att ramen passar dig, dvs är tillräckligt stor.
Det är långtifrån alla ram, och hjul-tillverkare som har produkter som levererar detta.

En tillverkare som tillverkar både bra, stabila och stora kolfiberramar är Canyon och deras Ultimate CF SL

Med deras modell Ultimate CF SL 9.0 får du både stabila, styva hjul och nya 11-delade Ultegra för 20319SEK + frakt o pedaler (+ANNAT)
Men om det är en bra cykel för dig (dvs att den passar dig och att du tycker att den är snygg) har jag förstås ingen aning om....

/Håkan

Senast ändrad:
Byta hoj lr växelsystem
Jo, HåkanC. Jag bytte hjul för några år sedan efter dina tips o förslag. Efter det försvann alla ekerbrott. :) Förnuftsmässigt förstår jag det ovettiga att smälla på Di2 på en gammal hoj (om det ens e möjligt). Men jag är ju nöjd i övrigt. Jag kör nog vidare o köper nått annat skoj för pengarna ist tills den nuvarande ger upp.

:)

Tillbaka
Topp