Byta hydrualisk skivbroms på XC-vinterpendlar-MTB - vad passar?

pirx

Aktiv medlem
Jag har en gammal hardtail MTB (Nishiki SRI Team 2007) som jag använder som vinterpendlare.
Har avluftat bakbromsen (Hayes Nine Carbon nåt) ett gäng gånger under åren och tröttnat på det nu. Har inte blivit alls bra
senaste 2 gångerna.

Bifogar lite bilder nedan. Vad är det jag ska kolla efter så att det blir kompatibelt? "Post-mount"?
Det är ngn sorts liten adapter på min broms som ni ser.

(jag är främst ute efter något som är lagom påligtligt, men framförallt kanske lätt att avlufta om det skulle behövas i framtiden).
Bromskraften är en non-issue. Cykeln används nästan bara när det är frost/is/slask och då är det ingen större nytta
med stor bromskraft.

Skulle denna passa tror ni? Ser ut att kunna passa på adaptern va?
https://www.bikester.se/shimano-mt200-skivbroms-hr-pm-b01s-resin-svart-900276.html

Den här länken är knäpp. Front 180mm står det i länken men på sidan står det Rear 160mm.
Ser ut att komma med en adapter lik den som sitter på cykeln nu. Standardadapter?
https://www.bikester.se/clarks-m2-skivbroms-front-180mm-svart-707000.html

På båda sidorna står det
"Tjocklek
Främre bromsok: Post mount"

Förstår inte varför de skriver "främre" när det ska handla om bakbromsar. Förvirring hos bikester bara?

Iaf, jag är 99% säker på att min är 160mm.
Så jag antar att jag ska titta på 160mm-ok?
Behöver väl knappt titta på längden på slangarna om jag köper nytt va, alla kommer väl med tillräckligt med slang som man klipper till själv?
Borde jag för miljöns skull (och enkelhetens skull?) köpa begagnat?
Brukar det funka att köpa en monterad och klar broms (med olja i) som man bara skruvar på?

Så jäkla många frågor om en liten tramsgrej. Sorry:)
Men helt tappad bakom flötet är jag inte. På sommarpendlaren (en cyklocross) bytte jag till hydrualiska (från mekaniska) skivbromsar för några år sedan. Fick köpa nytt då eftersom sånt inte fanns begagnat riktigt än då. Det gick fint att skruva ihop.

Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_20190929_195954.jpg
    IMG_20190929_195954.jpg
    277.3 KB · Besök: 78
Du ska ha ett post Mount ok, ja. Oket är samma oavsett diameter på skivan, du skruvar det i adaptern som du har där nu bara så blir det rätt.

Front/rear är dels längd på slangen dels reglaget så det jämnar på rätt sida styret, oket är samma.

Så din första shimanolänk bör fungera utmärkt. Shimano är lätta att lufta vid behov. Dock verkar en del ha lite dåliga erfarenheter med deras ok och pendling, vet inte om det är shimanos fel specifikt eller om bromsarna helt enkelt tar mycket stryk då.

Fint! Det låter enkelt!

Nu ser jag dock att alla de billigaste bromsarna verkar (bara) ha Resin-klossar. Är det det man får med billiga grejer?
Har testat organiska/resin tidigare och bara haft dåliga erfarenheter. Mycket gnissel.

pirx sa:
Fint! Det låter enkelt!

Nu ser jag dock att alla de billigaste bromsarna verkar (bara) ha Resin-klossar. Är det det man får med billiga grejer?
Har testat organiska/resin tidigare och bara haft dåliga erfarenheter. Mycket gnissel.
Min erfarenhet med shimanos är tvärt om att de gnisslar mindre eftersom de inte behöver värmas upp lika mycket för att nå arbetstemperatur och görs inte det ibland blir de kassa. Men YMMV som alltid med sånt.

+1 på Rattnalle

Bara man håller sina resin-belägg (och även skivorna) hyfsat rena och bromsar hårt några gånger i veckan för att "motionera" dem så brukar de vara relativt tysta och pålitliga. Men regnar det kraftigt blir det gnissel och tjut de första sekunderna man bromsar oavsett, innan ytan hunnit bli varm och torr. Men det kan ju ta längre tid att bromsa torrt om man inte behöver bromsa så länge eller hårt såklart.

Kolla också om du behöver nya skivor till nya ok, inte säkert att bromsytorna är kompatibla.

Vill du ha möjlighet till metallbelägg och skivor som passar detta hos Shimano, så måste du upp till bromsar över mt500, dvs 520, 6000 osv. och då är motsvarande skivor "över 60", dvs rt64 och uppåt. Under finns bara resinkompatibla skivor och belägg om jag inte ärhelt ute och cyklar

pirx sa:
Fint! Det låter enkelt!

Inget fel på resin-klossar. Dom är t.o.m. bättre i normala pendlingshastigheter än metalliska. Kör du hårt utför och bromsar långa sträckor också så så vill du ju förstås ha metalliska, men jag antar att du inte bor uppe på kebnekajse. Metalliska gnisslar dessutom mer än resin.

Utmärkt, Tack alla! Nu ska jag bara få tag i en sån skiva också, beställde lite för snabbt tidigare idag:)

Salabaladala sa:
pirx sa:
Fint! Det låter enkelt!

Inget fel på resin-klossar. Dom är t.o.m. bättre i normala pendlingshastigheter än metalliska. Kör du hårt utför och bromsar långa sträckor också så så vill du ju förstås ha metalliska, men jag antar att du inte bor uppe på kebnekajse. Metalliska gnisslar dessutom mer än resin.

Det är lite YMMV på det. Egentligen håller jag med, men när jag bytte framoket på pendlaraset kom nya oket med sintrade belägg så jag satte dit en ny kompatibel skiva och det har fungerat utmärkt - tvärtemot mina tidigare erfarenheter på mtb. Iofs är Paul oken väldigt robusta så det i sig motverkar kanske vibrationerna som jag förknippar med sintrade belägg på shimano hydraulok.

Antar att utfallet inte alltid är helt logiskt. Dock måste jag påpeka att resinbelägg kan slitas skrämmande fort i blöta om man bromsar mycket.

Tillbaka
Topp