Byta infästning till flaskhållare?

DarthVidar

Aktiv medlem
Hej!

Infästningen till flaskhållarna på min gamla c-dale har i det närmaste rostat bort. Så frågan är om de går att byta? Är det någon som har erfarenhet av detta eller vet hur man gör (om det nu går att göra)?

/Markus

Senast ändrad:
Kallas nitmutter, eller om det var mutternitar. Monteras med nåt som liknar en popnittång.
Kan vara lite knepigt att få bort de gamla. Borrar man ur dem så händer det att de börjar rotera. Att slipa bort flänsen på utsidan utan att skada ram och lack kräver bra handlag. Sen måste man tänka på var resterna hamnar så att cykeln inte börjar skramla. Man kan behöva ta bort vevlagret för att skaka ut resterna.

Ett sätt att få bort de gamla är att skjuta in något under den övre flänsen, tex ett bladmått, som skyddar ramen när man kör med en dremel eller liknande. Sen är det bara att hoppas att man lyckas skaka resterna ur ramen…

Tusen tack för alla svar. Får se om jag vågar mig på ett byte, det är ju min pendlare och det är ytterst sällan jag behöver vätska med mig när jag cyklar till jobbet. Sen behövs de ju egentligen inte bytas, det sitter ju redan en flaskhållare på ena fästpunkten. På andra har ena infästningen dock rostat så pass att den lossnat och roterar med skruven om jag försöker skruva ut den. Så det är ju egentligen inte för funktionens skull utan mer "bara för att".

/Markus

DarthVidar skrev:
-------------------------------------------------------
> Tusen tack för alla svar. Får se om jag vågar
> mig på ett byte, det är ju min pendlare och det
> är ytterst sällan jag behöver vätska med mig
> när jag cyklar till jobbet. Sen behövs de ju
> egentligen inte bytas, det sitter ju redan en
> flaskhållare på ena fästpunkten. På andra har
> ena infästningen dock rostat så pass att den
> lossnat och roterar med skruven om jag försöker
> skruva ut den. Så det är ju egentligen inte för
> funktionens skull utan mer "bara för att".
>
> /Markus

Jag höll på med såna där mutternitar till ett stort partytält. Det finns ju en tång man skall nyttja men vi satte fast flera stycken genom att skruva i en skruv med en bricka och en mutter. När skruven sitter bra börjar man "dra åt sig" nitmaterialet genom att förspänna muttern samtidigt som man inte tilåter skruven att rotera. Efter ett tag fastnar nithylsan. Nu är ju inte ett partytält och en cykel samma sak så jag vet inte om jag skulle våga prova på en cykel.

Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> DarthVidar skrev:

> Jag höll på med såna där mutternitar till ett
> stort partytält. Det finns ju en tång man skall
> nyttja men vi satte fast flera stycken genom att
> skruva i en skruv med en bricka och en mutter.
> När skruven sitter bra börjar man "dra åt sig"
> nitmaterialet genom att förspänna muttern
> samtidigt som man inte tilåter skruven att
> rotera. Efter ett tag fastnar nithylsan. Nu är ju
> inte ett partytält och en cykel samma sak så jag
> vet inte om jag skulle våga prova på en cykel.

Så har jag gjort på en cykelram då jag inte kom åt med tången till det nedre fästet för att ramröret tog i och det funkar alldeles utmärkt att göra på detta sättet.

Tja !
Om det är gammal ram å du inte bryr
dig,så skulle jag droppa på superlim,
gjorde så på en gammal cyclepro höll i flera
år tills cykeln dog...

Skitenkelt, borra bort de gamla och tryck dit "popnuts" som dom heter.
Popnuts används väldigt flitigt i fastighetsbranschen.
Och som sagts är det en form av gängade popnitar.

Tack för alla tips! Kanske blir att jag byter ut dem i all fall, mest som ett kul projekt någon gång framöver. Men vad gäller popnuts/mutternitar så såg jag att det finns nitar speciellt för rör, måste man använda just dessa, spelar det någon roll? Någon som har koll på det?

De som var gjorda för rör var fanns bara i stål men jag såg att det fanns popnuts i aluminium annars. Tänkte att det kunde vara spexigt så slipper de rosta sönder.

Tillbaka
Topp