Byta kasett på racer

Mr_Miyagi

Medlem
Byta kasett på racer
Jag ska till alperna i sommar och främst cykla mountainbike men tänkte slänga med racern också. Det slog mig precis att utväxlingen kanske inte är helt optimal för branta klättringar. Det jag har idag är compact 50/34, 11-25. Har inte gjort så många klättringar men jag cyklade på Gran Canaria förra året med en cykel med 50/34, 11-32, vilket jag tyckte fungerade helt perfekt även i de brantaste partierna.
Började därmed kolla på ny kasett (+kedja) men kom på att bakväxeln kanske inte klarar av detta. Därför vill jag rådfråga Happy-skaran om råd.

Jag har en Columbus Pinta 2014 med 10 -delad Shimano 105-bakväxel. Jag misstänker dock att växeln är 2013 års modell (google säger att 2014 har 11-delat, men finns kanske båda). Jag vet inte om det är en short cage, medium cage eller long cage. Med tanke på att den bara har 11-25 så är det gissningsvis inte en long cage. Jag har mätt avståndet mellan de små rullhjulen (eller vad de nu kallas), centrum till centrum, till ca 59 mm (vilket inte stämmer överens med den enda tabell jag hittat, men indikerar möjligen en medium cage(?)).
Har någon av er någon erfarenhet kring detta eller något smart att säga? Är det ens lönt att försöka (dumt att beställa hem en massa saker om det är dödsdömt från början). Helst skulle jag vilja köra 11-32, 11-30 kanske fungerar bra också. Finns det andra problem att tänka på?

Byta kasett på racer
Ny bakväxel, kassett och en kedja löser problemet för rimliga pengar. Spar prylarna som sitter på om de liv kvar i sig.

Byta kasett på racer
Skaffa en 12-30 eller 12-28 kassett. Båda fungerar med din bakväxel, kruxet kan vara att den inte kan hantera all kedja om du kör lilla lilla med 12-30. Med 12-28 och 50/34 så får du en total slack på 32 länkar mellan stora-stora och lilla-lilla, en RD-5700-SS klarar 33 enligt Shimano. Skaffar du en GS klarar den upp till 39 länkar vilket gör att 12-30 funkar utmärkt och en 11-32 kanske kan fungera, däremot är inte vare sig SS eller GS avsedd att klara så stor kassett i bak.

Jag kan däremot inte se att det ska behövas en utväxling på1.06 (34/32).

Skulle du behöva en bakväxel med lång arm Ultegra RD-6600-GS så har jag en till salu. Den är kompatibel med dina 10-delade reglage, om än något smutskänslig i och med vajrarna under lindan som Shimano införde med 5700 (som jag tror det är du har på din cykel).

Byta kasett på racer
Må så vara SGS idag är onödigt långt för lvg, men "Shimano have three codes for rear derailleur length: Short - SS. Medium - GS. Long - SGS.", vilket stämmer väl för MTB. För att inte skapa onödig förvirring är det i mitt tycke bättre att vara konsekvent med beteckningarna. Blir ganska förvirrande när vissa handlare säljer medium och andra long (för lvg) och det är samma sak, men för MTB är det olika.

Byta kasett på racer
Oh, tack för svaren. Ny bakväxel (kassett och kedja) vore förstås det enklaste. Men nu har det blivit mycket pengar på cykeldelar och utrustning (är det inte så att man måste ha en dropperpost till mtb:en också? ;)), så går det att använda det man har så är det tacksamt.

ooms sa:
Står det inte exakt modellbeteckning på bakväxeln nånstans? Står det GS på slutet är det en medium cage, och den borde klara 11-32 kassett.
Eller så slänger du upp en bild på bakväxeln här.

Behöver du en med long cage så har Canyon billigt i sin outlet:
https://www.canyon.com/sv/accessories/?category=11562#id=62861

Som jag har letat...men kollade en gång till nu och lyckades hitta en när jag lade mig på rygg med en ficklampa. Modellen är Shimano RD-5701. Står inget om SS eller GS, men avsaknaden tyder kanske på SS då.
Det var faktiskt ett bra pris på växeln. Klarar inte 32T enligt spec på sidan, men 30T kanske räcker.

Kurets sa:
Skaffa en 12-30 eller 12-28 kassett. Båda fungerar med din bakväxel, kruxet kan vara att den inte kan hantera all kedja om du kör lilla lilla med 12-30...

Också en tanke jag haft. Läste på ett annat forum att någon hävdade att det kunde vara problem med 12T ifall växeln var gjord för 11T. Är det något du har stött på? Jag kommer inte köra lilla-lilla, så det kanske skulle funka. 30T kanske jag klarar mig på. Förutsätter visserligen att växeln kan röra sig så högt.
En Ultegra bakväxel kanske kunde fungera också :)
Men hur högt går den? Googlade fram någon spec att den går max till 27T (http://www.cyclecycle.info/bicycle-compatibility-charts/shimano-rear-derailleurs), eller tror du man kan köra den högre?

Byta kasett på racer
Jag bytte tidigt våras från 11-delad Ultegra med 11-28 till 11-32. Bytte kassett, bakväxel till GS, kort innan, och kedja. Funkar perfekt för Gran Canaria. När jag kom hem struntade jag i att byta tillbaka, funkar bra här också. 50/34 på veven.

Byta kasett på racer
Nu när jag har exakt modell så har jag hittat lite specifikationer. Verkar som att växeln ska klara 30T och har ett maxomfång på 34 tänder.
Det betyder att den ska fungera med en 12-30T. Det hade kunnat vara något. Dock så hittar jag bara Ultegra-kassetter som jag tycker är lite väl dyra (och Campagnolo ska vi inte ens nämna). Men jag tänker att man borde komma undan med 11-30 om man undviker att köra lilla-lilla (och med lite god vilja och en hyfsat bra karma). Blir ju ett totalt omfång på 35 tänder. Det borde väl funka?

Byta kasett på racer
Hasse#7 sa:
Jag bytte tidigt våras från 11-delad Ultegra med 11-28 till 11-32. Bytte kassett, bakväxel till GS, kort innan, och kedja. Funkar perfekt för Gran Canaria. När jag kom hem struntade jag i att byta tillbaka, funkar bra här också. 50/34 på veven.
Då har vi samma erfarenhet från Gran Canaria. Jag tog mig upp för Serenity climb med den konstellationen, riktigt härligt var det!

Byta kasett på racer
Kurets sa:
Utan att veta TS:ens kapacitet och vilka backar hen tänkt ge sig på är det svårt att utesluta att 34/32 kan "behövas". Hen kanske tänkt sig att klämma Rossonbolmo, Alpe Vaccaro, Passo della Forcella, Viderjoch, San Glisente, ...

Byta kasett på racer
Omöjligt att hitta billiga 11-30 kassetter tyvärt. Det är Ultegra och uppåt som finns. Kan man få i en 32:a kommer man billigare undan, men det blir kanske onödigt låg växel. Hade själv velat haft typ 14-30 med tätare steg i låga registret men det funns ju inte. Det går ju att byta b-skruv också för att få i större kassett.

Byta kasett på racer
Om man inte ska rejsa uppför tycker jag inte det är så kritiskt om det är lite glesare stegning mellan de lättaste växlarna. De riktigt lätta växlarna känns det ändå mer som överlevnads- än fartfokus på för mig.

Byta kasett på racer
GoranS sa:
Utan att veta TS:ens kapacitet och vilka backar hen tänkt ge sig på är det svårt att utesluta att 34/32 kan "behövas". Hen kanske tänkt sig att klämma Rossonbolmo, Alpe Vaccaro, Passo della Forcella, Viderjoch, San Glisente, ...

Visst, men jag håller det för osannolikt att man måste gå till extremer i utväxling.

Mr_Miyagi sa:
Också en tanke jag haft. Läste på ett annat forum att någon hävdade att det kunde vara problem med 12T ifall växeln var gjord för 11T. Är det något du har stött på? Jag kommer inte köra lilla-lilla, så det kanske skulle funka. 30T kanske jag klarar mig på. Förutsätter visserligen att växeln kan röra sig så högt.
En Ultegra bakväxel kanske kunde fungera också :)
Men hur högt går den? Googlade fram någon spec att den går max till 27T (http://www.cyclecycle.info), eller tror du man kan köra den högre?

Det är inget problem att köra 12-30 på en RD-5701-SS. Att minsta drevet är 12 är okej om man går in och läser spec. Vill minnas att det är 14 som är största "minsta drev". Jag 12-28 och 12-30 på min CX (40t singel i fram). med 50/34 och 12-30 så ligger din bakväxel precis på det den officiellt klarar av med avseende på kedjeupptag och maximalt drev i bak. Det går troligen att pressa in också en 11-32 men då får du potentiellt problem i lilla-lilla. Och jag vidhåller (trots att det är modernt med superlåga växlar) att det är onödigt med så låga växlar.

Byta kasett på racer
GoranS sa:
Om man inte ska rejsa uppför tycker jag inte det är så kritiskt om det är lite glesare stegning mellan de lättaste växlarna. De riktigt lätta växlarna känns det ändå mer som överlevnads- än fartfokus på för mig.

+1

Upplever också att det mer vid annan cykling som det stör, särskilt vid distanspass när jag ligger precis mellan två utväxlingar, dvs den ena är lite för tung och den andra lite för lätt.

Byta kasett på racer
Kurets sa:
Och jag vidhåller (trots att det är modernt med superlåga växlar) att det är onödigt med så låga växlar.

Varför då? Beroende i synnerhet på hur brant stigningen är, men även cyklistens vikt och fysiska kapacitet, önskad kadens mm kan det mycket väl vara motiverat. Det har t.o.m. funnits tillfällen när jag hade velat ha lättare utväxling än 34-32 på lvg. Jag har cyklat stigningar med MTB och 24-34 där jag använde just den kombon.

Byta kasett på racer
Jag har 10 delad Shimano 4600 och jag ville ha lite större kasett på min CX. Köpte en 9 delad mtb bakväxel som har samma cable pull som shimano 10 delad landsväg utom tiagra 4700. Funkar klockrent med 11-36 kasett och 50-34 compact.
Jag köpte en xt 771 men deore 591 är ett bra billigare alternativ. Sen en deore eller slx 10 delad mtb kasett så har du en wide range 10 delad setup. Detta var så många byggde alp-setups innan lvg växlarna började klara större kasetter.
Våga sätt en mtb pryl på den racer :)

Byta kasett på racer
Cyklade uppför Passo Giau häromveckan med 34T både fram och bak. Hade mer än gärna haft ännu lägre utväxling för att kunna hålla högre kadens utan att behöva dra på alltför mycket effekt…

Byta kasett på racer
Byta kasett på racer
Kurets sa:
Och jag vidhåller (trots att det är modernt med superlåga växlar) att det är onödigt med så låga växlar.
Jag tror du behöver definiera vad du menar med att en växel är nödvändig resp. onödig om jag riktigt ska förstå vad du menar. Handlar det om att komma uppför en backe för vältränad cyklist? Handlar det om att orka köra flera backar om dagen i 1,2 eller kanske t.o.m. 3 veckor i rad för en måttligt vältränad cyklist? Handlar det om att klara att göra sakerna utan hänsyn till hur mycket det sliter och hur sliten man är efteråt? Visst, riktigt tuffa backar är tuffa vilken lvg-utväxling man än har, men nog sliter det lite mindre att ha 32t än 28t som största drev.

Personligen har jag i stort sett alltid haft 34/27 eller 34/28 som lättast när jag kört berg och har tyckt det funkat hyggligt. När jag var i Dolomiterna i fjol var jag i sämre form än vanligt och hade då gärna haft 34/32 som lättast för jag fick slita en hel del även när det inte var tokbrant. Gjorde att jag hade ett par dagar då jag valde att inte cykla. Jag säger inte att jag cyklat mer än jag gjort om jag haft en 32t, men jag tror att jag varit mindre sliten och att sannolikheten att jag orkat köra en tur någon av de två dagarna hade varit större. En dryg månad senare var jag nere i Italien/Schweiz igen och hade då en hyrcykel med 34/32 och det kändes som att det hjälpte lite i alla fall.

Byta kasett på racer
Ah, missade att även 11-30T kostade en del, blandade ihop med 11-32, där finns det mer att välja på.

Vad gäller utväxling och varför jag utgått från 50/34 11-32 är helt enkelt för att det är den enda referens jag har från den enda ordentliga klättring jag kört (Serenity på Gran Canaria; inte så mycket backar att träna på i trakterna runt Malmö...). Det fungerade fint där, även i de brantaste partierna, sen låg jag inte direkt på högsta växeln hela tiden, så tror att även något lägre utäxling kan funka bra. Exakt vilka alpbackar vi kommer att cykla i är inte bestämt (Österrike, norra Italien, Schweiz), men hade varit kul att testa någon/några klassiker i alla fall. Jag har ett lite halvtaskigt knä just nu (testa aldrig vindsurfing, håll er till civliserade sporter som cykel) och kommer inte kunna trycka på så hårt som jag vill, är därmed beroende av en rätt "snäll" utväxling.

När jag kommer tillbaka åker nog gamla kassetten på igen så vill om möjligt försöka att inte lägga alltför mycket, blivit rätt mycket kostnader redan med service och delar till mountainbiken+personlig utrustning osv. Men om det måste till så får man ju ta det, vill ju inte heller missa sina livs upplevelser för att spara några ytterligare hundralappar liksom ;)

Tasse74 sa:
Finns ju flera klipp på youtube med 11-32 med kort bakvxl. Verkar funka.
Det ska jag kolla upp, tackar!

Tack för alla tips, uppskattas, ska försöka komma fram till ett beslut i helgen så jag hinner beställa hem delar och mecka och få ordning på allt i god tid innan avfärd (...för det har väl aldrig hänt att cykelmeck gått åt skogen i sista stund ;)

Byta kasett på racer
Mr_Miyagi sa:
När jag kommer tillbaka åker nog gamla kassetten på igen så vill om möjligt försöka att inte lägga alltför mycket, blivit rätt mycket kostnader redan med service och delar till mountainbiken+personlig utrustning osv. Men om det måste till så får man ju ta det, vill ju inte heller missa sina livs upplevelser för att spara några ytterligare hundralappar liksom ;)

Citat från våra reflektioner från förra årets resa då vi bla cyklade uppför Stelvio, Gavia och Tree Cime Lavaredo, vilket innebar ca 15000 höjdmeter cykling "I mycket branta stigningar, dvs sammanhängande partier på flera km med lutning över i snitt 13-14% skulle utväxling 34-34 kännas skonsammare mot kroppen." Vi körde 34-32.

Jag har all respekt för att du vill begränsa dina kostnader, vilket jag tycker är klokt. Mot det får du väga din kapacitet och eventuella negativa konsekvenser av för tung utväxling som drar ner upplevelsen av resan. Eftersom du inte har skrivit något om din kapacitet och
erfarenhet av cykla en längre period i sträck kan bara du bedöma vad som är bäst, men med ett halvtaskigt knä skulle jag välja så lätt utväxling som möjligt. Valet är dock självklart även beroende av vilka pass ni väljer att cykla, spännvidden i hur tuffa de är är ganska stor.

Byta kasett på racer
Ja knät sätter tyvärr lite begränsningar (ligger inte alltid perfekt i led). Får framförallt känningar om jag trycker på riktigt hårt under längre tid. Annars är jag i hyfsad form, allmänt vältränad, 63 kg. Men inte så van med varken klättringar, långa pass (brukar hålla mig kring ca 6 mil när jag är ute med lvg, ca 2-3 mil med mtb) eller att cykla flera dagar i rad. Kommer att varva med Downhill/Enduro, AM, vandring, (besök på vingårdar) osv. så finns ju risk att kroppen kan kännas lite "sliten".

Haha, och jag som precis hittade en bra prissatt 11-30 kassett som inte fanns i lager igår och inte har setts till någon annanstans. Men nu fick du mig att fundera på en 32:a igen. Får fundera ett varv till.

En fråga som slog mig. Om man vänder på det. Om jag byter till en längre växelförare, finns det några nackdelar med den om man sedan byter tillbaka till en mindre kassett (t.ex. 11-25)? Skönt om man inte behöver byta bakväxeln fram och tillbaka hela tiden (blir den ena överflödig så kan man ju dela med den till någon annan välbehövande istället).

Byta kasett på racer
Serenity skulle jag klassa som en typisk åkbacke. Från GC-200-avtaget upp till det flackar ut är det runt en mil med 6% snittlutning och egentligen aldrig speciellt brant. En hel del alpbackar är ganska mycket tuffare även om man inte går upp till Mortirolo, Zoncolan och dylika backar.

Byta kasett på racer
Newmannen sa:
Har samma fundering som TS. Borde inte en Tiagra 4700 GS bakväxel funka eller är den inte kompatibel med reglagen då?

4700-serien bröt komparibiliteten med äldre 10-delat, tyvärr. Dock funkar äldre Tiagra med lång cage (460x GS) med 5700-reglage, så har jag på min vardagshoj.

Senast ändrad:
Byta kasett på racer
GoranS sa:
Serenity skulle jag klassa som en typisk åkbacke. Från GC-200-avtaget upp till det flackar ut är det runt en mil med 6% snittlutning och egentligen aldrig speciellt brant. En hel del alpbackar är ganska mycket tuffare även om man inte går upp till Mortirolo, Zoncolan och dylika backar.
Jag tyckte Serenity var tuff, så det beskriver kanske min kapacitet rätt bra. Tror brantaste partierna ligger runt 15%. Men bra, då har jag fått en liten jämförelse mot den referens jag har, det är till stor nytta (har knappt varit i alperna överhuvudtaget så har ju pinsamt dålig koll).

Byta kasett på racer
Nu är det förvisso ett antal år sen jag var på GC och minnet är ju vad det är, men jag har inget minne av något längre parti med lutning i stil med 15% så jag antar att det är något kort parti. Men det låter hur som helst som att om du tyckte Serenity var tuff med 34/32 som lättaste så är det nog en god idé att inte ha tyngre lättaste växel än så om du ska ner till Schweiz/Österrike/norra Italien. Och det kan nog vara lämpligt att kanske inte satsa på de absolut tuffaste backarna utan i stället välja några fina stigningar av, med alpmått, måttlig "svårighetsgrad".

Byta kasett på racer
Kloka ord från GoranS.

Vill komplettera med en närliggande aspekt, dvs vad ni vill ha ut av cyklingen. För visst kan det vara kul att köra ett riktigt brant pass, men det är garanterat roligare bakom tangentbordet är när man väl sitter där om förutsättningarna inte är rimliga. När vi cyklar prioriterar vi vackra vyer mycket högt. Det är stor skillnad på pass och pass och även mellan olika områden. Det kan vara måttligt kul att cykla branta stigningar under trädgränsen i stekande sol när det är helt vindstilla (eller i ösregn för den delen, men det svårare att påverka). Det finns ett antal pass där man belönas tidigt eller hela vägen med vacker utsikt, lite beroende på var man startar. För mig är det jättemotiverande.

Det kan vara stor skillnad från vilket håll man cyklar ett pass.

Byta kasett på racer
Sådär, då var ny bakväxel (tack till ooms för tips om Canyon), kassett (11-32), kedja och vajerset beställt. Tack för alla kloka tips och råd, uppskattas!

GoranS/Bele, instämmer i det ni säger och ja, vi kommer börja lite försiktigt och arbeta oss uppåt så att säga. Av den lilla erfarenhet jag har av klättring så var det både utmaningen tillsammans med de fantastiska vyerna som gjorde det hela en sån otrolig upplevelse. Misslyckas man med klättringen så kan det också vara ok, så länge man kan ta sig tillbaka på ett enkelt sätt. Men som sagt, vi börjar enkelt, och naturupplevelser prioriteras.

Vi kommer vara i Saalbach i Österrike i en vecka. Sedan kommer vi antagligen åka runt en del med slutdestination Zürich. Kan bli Österrike/norra Italien och Schweiz. Ska kolla upp lite bra ställen men är det så att ni sitter inne på några extra bra tips på platser att cykla så dela gärna med er (med risk för OT...).

Byta kasett på racer
Vad gäller inspiration kan det finnas en del att hämta bland länkarna i första inlägget i https://happyride.se/forum/read.php/1/3144698/page=1 Dels finns det landsspecifika länkarna, men det finns även i slutet av listan länkar till RR:er för turer som spänner över flera länder.

En trevlig sida för inspiration och information kring klättringar i ffa Alperna tycker jag annars http://www.cycloclimbing.com är.

Byta kasett på racer
Bele sa:
Vilka delar valde du?
Växel: Shimano 105 7501 medium
Kassett: Shimano Tiagra 4700 11-32
Kedja: SRAM PC1051
Vajerset: LifeLine Essential Växelvajerset

...och så lite X-tools verktyg för att utföra jobbet (plus lite annat smått och gott, som det alltid blir när man beställer cykelgrejer ;)

Byta kasett på racer
Skaffa en 12-30 eller 12-28 kassett. Båda fungerar med din bakväxel, kruxet kan vara att den inte kan hantera all kedja om du kör lilla lilla med 12-30. Med 12-28 och 50/34 så får du en total slack på 32 länkar mellan stora-stora och lilla-lilla, en RD-5700-SS klarar 33 enligt Shimano. Skaffar du en GS klarar den upp till 39 länkar vilket gör att 12-30 funkar utmärkt och en 11-32 kanske kan fungera, däremot är inte vare sig SS eller GS avsedd att klara så stor kassett i bak.

Skulle du behöva en bakväxel med lång arm Ultegra RD-6600-GS så har jag en till salu. Den är kompatibel med dina 10-delade reglage, om än något smutskänslig i och med vajrarna under lindan som Shimano införde med 5700 (som jag tror det är du har på din cykel).
Hej,
Riktigt långskott nu, du har inte kvar din RD-6600-GS och vill sälja den?
Mvh, Jonas

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp