Byta kassett, svårt?

Cogo

Medlem
Byta kassett, svårt?
Hej hej.

Har en white pro 29 tum mtb där kedjan på något märkligt sätt hamnade mellan andra och tredje drevet vid växling i uppförsbacke, detta resulterade i att detta drevet blev böjt. Varför blev det så?

Nu måste man byta kassett va? Är det svårt att göra själv? Har en kassett som heter CS Hg50. Är det då denna?

Behöver man typ byta kedja i samma veva?

Mvh Magnus

Bilagor

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Byta kassett, svårt?
Jag skulle killgissa på att du hade för hög belastning vid växling kombinerat med en skvätt otur.

enkelt att byta, både kedjepiska och verktyg till låsringen finns på exempelvis biltema

Byta kassett, svårt?
Tro mig, det är jättelätt att byta kassett. Det är någonstans i svårighetsgrad mellan att ta av bakhjulet och att byta slang. Det går inte att montera fel. Tips gällande kedjan är att inte köpa en "snabblänk" Förra kedjebytet var första gången jag gjorde det istället för en "pinne" då det följde med en snabblänk med kedjan. Maken till skräp har jag aldrig varit med om! Helt omöjligt att få att sträckt utan att ploppa i bakhjulet, bromsa det och trycka hårt på pedalen tills det smällde till (Edit, hade den på trainern när jag bytte). Helt osannolikt att få bort den utan verktyg vid haveri i fält som det är menat att funka. Det var ändå Ultegra och inget skräp. Läser man på nätet har många andra samma uppfattning om i alla fall 11-delat och "snabb"-länkar.

Salabaladala

Aktiv medlem
Byta kassett, svårt?
Behöver man byta kedja med i samma veva?
Beror på. Är den rätt ny och det inte är några skador på den så slipper du. Annars bör du byta. Köp en kedjeslitagemätare samtidigt som du köper verktygen för kassetten. Gå också igenom kedjan noga, länk för länk.

Det är jättelätt att byta kassett själv.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Byta kassett, svårt?
Tro mig, det är jättelätt att byta kassett. Det är någonstans i svårighetsgrad mellan att ta av bakhjulet och att byta slang. Det går inte att montera fel. Tips gällande kedjan är att inte köpa en "snabblänk" Förra kedjebytet var första gången jag gjorde det istället för en "pinne" då det följde med en snabblänk med kedjan. Maken till skräp har jag aldrig varit med om! Helt omöjligt att få att sträckt utan att ploppa i bakhjulet, bromsa det och trycka hårt på pedalen tills det smällde till (Edit, hade den på trainern när jag bytte). Helt osannolikt att få bort den utan verktyg vid haveri i fält som det är menat att funka. Det var ändå Ultegra och inget skräp. Läser man på nätet har många andra samma uppfattning om i alla fall 11-delat och "snabb"-länkar.
Investerar man en hundring i en snabblåsningstång har man en vän för livet.

1888

Aktiv medlem
Byta kassett, svårt?
Men just till 11 delat är väl snabblåsen engångs eller?
Har för mej att jag läst detta nån stans men kan ha fel.

Byta kassett, svårt?
Men just till 11 delat är väl snabblåsen engångs eller?
Har för mej att jag läst detta nån stans men kan ha fel.
Som jag minns det var det inte att det skulle vara engångs, men att det är mer eller mindre omöjligt att öppna snabblänkar utan snabblänkstång på 11-delat. Men om länken blir så pass skadad att den inte går att återanvända är det ju än mindre idé att inte bara köra en låspin som tidigare. En snabblänk kostar ju ändå hundra spänn.

Jacke89

Aktiv medlem
Byta kassett, svårt?
Som jag minns det var det inte att det skulle vara engångs, men att det är mer eller mindre omöjligt att öppna snabblänkar utan snabblänkstång på 11-delat. Men om länken blir så pass skadad att den inte går att återanvända är det ju än mindre idé att inte bara köra en låspin som tidigare. En snabblänk kostar ju ändå hundra spänn.
Olika det där. har 10 delad snabblås på mina 11 delade kedjor den öppnar du med fingrarna samtidigt som den sitter där den ska satt säga.. Men har ett par andra 11 delade snabblås som man måste ha tång till.

Stumpy

Aktiv medlem
Byta kassett, svårt?
Ett Ultegra 11-delat snabblås stänger men enkelt genom att ha det på övre delen mellan klinga och kassett, bromsa och trycka till på pedalen.
Edit: Det skall vara engångs, men går bra att öppna med ett kedjelåsverktyg och sedan stänga igen.

mamme1

Aktiv medlem
Byta kassett, svårt?
Tips gällande kedjan är att inte köpa en "snabblänk" Förra kedjebytet var första gången jag gjorde det istället för en "pinne" då det följde med en snabblänk med kedjan. Maken till skräp har jag aldrig varit med om! Helt omöjligt att få att sträckt utan att ploppa i bakhjulet, bromsa det och trycka hårt på pedalen tills det smällde till . Helt osannolikt att få bort den utan verktyg vid haveri i fält som det är menat att funka.
Irrlära! P.g.a av fel grejer.
Det här skall det vara.

d_anders

Aktiv medlem
Byta kassett, svårt?
Det är lätt att byta under förutsättning att man får loss den gamla. Oftast är det inga problem, ibland är det spännande.

camber16

Ny medlem
Byta kassett, svårt?
man skall absolut använda snabblänk. Mycket enklare att montera än pinne. jag har cyklat sedan slutet på 90-talet och har aldrig haft bekymmer med snabblänk. Shimanos 11 delade är lite trögare att få dit men dom sitter som berget när dom väl är på plats. Srams snabblänk är lite smidigare att montera och då är det absolut bäst med en sram kedja men den funkar även på en shimano kedja. lycka till med bytet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer