Byta kedja med oval drev fram.

Chrsol

Medlem
Hej.
Jag har en liten funderare om det skiljer sig något när man byter till ny kedja med ett ovalt drev fram mot dom runda?

Hur liksom mäter man ut rätt längd på kedjan? När det ovala drevet spänner ut som mest, eller när det släpper efter.

Kanske är en dum nybörjar fråga, men jag vet faktiskt inte då jag blivit med nytt ovalt framdrev.

Hoppas på få svar och att tråden kan få flöda utan dumma kommentarer ??.

Tacksam för svar.

Mvh Solefors

Kedjan måste vara tillräckligt lång för att kunna ligga på största fram, största bak, i värsta läget på klingan utan att bakväxeln sträcks ut helt framåt. På motsv sätt får den inte vara för lång så att den blir slak på minsta-minsta.

Även om drevet är ovalt så varierar inte kedjespänningen. Om jag vevar runt vevpartiet på mina cyklar med ovalt drev så står armen på bakväxeln helt stilla.

Hej Solefors,

Jag genomförde nyligen samma operation och googlade runt efter svar och..

..för att förtydliga det ovan skribenter skriver - följ manualen för din drivlina, att klingan är oval ger varken fler eller färre länkar.
Den enda skillnaden som jag själv upplevde (men det kan lika väl ha varit ny kassett/kedja/framdrev) var att jag fick justera b-skruven något (större avstånd) efter att kedjan hoppade några gånger de första milen (FS/SRAM X01 1x11).

(Bifogar ett exempel på manual som jag tog slumpmässigt från nätet som visar hur man lägger kedjan)

Edit: för att vara övertydlig - lägg kedjan runt ovala klingan - spelar ingen roll på vilken kant den står.

Bilagor

• Sram 2x10 Chain Length.png
    Sram 2x10 Chain Length.png
    22.8 KB · Besök: 198
Senast ändrad:
Tänkte nog inte galet ändå. Oavsett hur ovalen är roterad så har kedjan kontakt på ca halva omkretsen och blir därmed lika spänd hela tiden.

Jag fick för mig att det då blir konstigt att utväxlingen kan variera under varvet, men det gör den ju förstås.

C-dale sa:
Även om drevet är ovalt så varierar inte kedjespänningen. Om jag vevar runt vevpartiet på mina cyklar med ovalt drev så står armen på bakväxeln helt stilla.

Kedjespänningen berör på hur man trampar. Har köpt en oval klinga till min son (extremt oval, AbsoluteBlack 28, diameter från 26 till 30) och jag hör nu ofta freewheelpallarna klappa på. Man måste trampa bra för att hålla kedjespänningen konstant.

Bakväxeln står bara stilla om höjdskillnaden på kedjan bak matchar diametern av klingan, då går kedjan 180 grader runt klingan och ligger alltid på hälften av klingan, så längden på klingan varierar inte. Men min son kör ofta 42 bak, med höjden av växeln till blir höjden ungefär två gånger större en diametern av klingan. Nu är kedjan på mindre än hälften av klingan och man ser växeln rör sej fram och tillbaka. Därför rekommenderar AbsoluteBlack att använda kedjelängden som på en två tänder större runda klingan. Men kanske är det ingen problem på lvg med större klingar och mindre kuggar.

Nog för att det skrivs mycket dumt här på Happy, men att dölja sina egna inägg låter ju lite onödigt. :-) Jag visste inte ens att man kunde dölja dessa.
Nåväl, använd den lilla nedåtpilen bredvid Svara och Citera så får du upp alternativ där du bör kunna "dölja" (i detta fall "avdölja") dina inlägg.

nisseson sa:
Nog för att det skrivs mycket dumt här på Happy, men att dölja sina egna inägg låter ju lite onödigt. :-) Jag visste inte ens att man kunde dölja dessa.
Nåväl, använd den lilla nedåtpilen bredvid Svara och Citera så får du upp alternativ där du bör kunna "dölja" (i detta fall "avdölja") dina inlägg.

Alternativt, om det surfas från dator på gammaldags vis :-) tryck på DÖLJ en gång till bara, alltså under ett av dina dolda inlägg, så återställs allt och inläggen visas igen.

Bilagor

• 7788.png
    7788.png
    5.7 KB · Besök: 101
Senast redigerad av en moderator:
Berk sa:
jofahjalm sa:
Om man har en cykel med dämpning bak drar klingan oregelbundet mot swingen.

Därför rekommenderar SRAM litre länge kedje på en FS än på en HT.
Om man inte har ett perfekt rundtramp drar klingan ändå oregelbundet mot svingen, men jag kan hålla med om att det blir ett mer markerat tryck. Själv kör jag med ovalt drev på MTB för att lättare komma över dödläget på vevarmarna på branta knäppor.
Kedjelängden på en FS bör ställas in när svingarmen är i ett läge då avståndet mellan hjulaxel o vevaxel är som störst.

Örjan Lax sa:
nisseson sa:

Alternativt, om det surfas från dator på gammaldags vis :-) tryck på DÖLJ en gång till bara, alltså under ett av dina dolda inlägg, så återställs allt och inläggen visas igen.

Hahaha. Tack tack. Från en novis data användare.

C-dale sa:
Berk sa:
jofahjalm sa:
Om man har en cykel med dämpning bak drar klingan oregelbundet mot swingen.

Därför rekommenderar SRAM litre länge kedje på en FS än på en HT.
Om man inte har ett perfekt rundtramp drar klingan ändå oregelbundet mot svingen, men jag kan hålla med om att det blir ett mer markerat tryck. Själv kör jag med ovalt drev på MTB för att lättare komma över dödläget på vevarmarna på branta knäppor.
Kedjelängden på en FS bör ställas in när svingarmen är i ett läge då avståndet mellan hjulaxel o vevaxel är som störst.

Överkomma dödläget är varför jag köpte (mindre och) oval klinga till min son, han kan nu cykla otroligt langsamt uppför branta klippor i Hellas.

Ställa i kedjan på FS i längsta läge är bra, men då måste man släppa luften ut dämparen. Och man måste fortfarande kontrollera om kedjan är inte för lång på minsta kuggan.

Tillbaka
Topp