byta klinga

jägareKatten

Ny medlem
byta klinga
är det möjligt att byta klinga på ett kompaktvevparit. har 34 50 nu, undrar om det är möjligt att få på ett 53 och fortfarande ha kvar 34.....
vill ha lite mer motstånd när jag kör på trainer... om det går, behöver man flytta upp växelföraren isf??
är ett grossamer vevparti....

byta klinga
Nej det går inte att byta till en 53klinga då det inte finns nån klinga med samma bultcirkeldiameter.
Har nämligen kikat på den möjligheten själv.

byta klinga
Det finns även Stronglight CT2 53T klingor för 110mm BCD.

Frågan är bara hur bra växlingarna funkar 34->53?
36 eller 38 på lilla kanske fungerar bättre?

byta klinga
hur vet jag att det är 110 mm som jag skall ha?? är det ett standardmått eller något jag måste kolla på cykeln innan beställning??
kan nog tänka mig att byta till kanske 36 på lilla oxå.... har lite problem med långa branta uppförsbackar bara.... men man får väl träna hårdare bara....är det någon poäng att byta hela vevpartiet kanske??skulle det bli någon märkbar skillnad om man uppgraderar det?? (förutom antal tänder såklart)

byta klinga
Som du beskriver det så låter det som att standardvevar och klingor (53/39) med en brantare kassett än du har idag hade varit bättre.
Växla lär det göra, men risken är att framväxeln kommer så högt att kedjan skrapar i botten på framväxeln med vissa drev bak.

byta klinga
jägareKatten skrev:
-------------------------------------------------------
> är det möjligt att byta klinga på ett
> kompaktvevparit. har 34 50 nu, undrar om det är
> möjligt att få på ett 53 och fortfarande ha
> kvar 34.....
> vill ha lite mer motstånd när jag kör på
> trainer...

Går det inte att skruva på lite mer motstånd på trainern, eller typ lägga an rullen mot bakdäcket lite hårdare, så att det blir tyngre motstånd för en given växel och kadens?

I så fall känns det lite overkill att byta ut storklingan (eller t.om. hela vevpartiet, vilket inte är helt gratis) om enda syftet är att få högre trainermotstånd, om du för övrigt tycker att din nuvarande utväxling funkar bra ute på vägen.

byta klinga
Ja, vad har du för trainer egentligen?
Även min billiga Tacx Sirius levererar mer än nog (för min del) med 50x11 (800W+ uppmätt med Power2Max).
Du kan så klart vara bra mycket starkare än vad jag är, det är rent av troligt, men eftersom du samtidigt skriver att 36 på lilla kan bli ett problem ute i riktiga världen så kanske det inte är så...

byta klinga
trainern är på max..... tanken var att det kanske gick att bara byta ut en klinga, men funkar inte detta kunde man kanske överväga att uppgradera cykeln, med ett nytt vevparti och testa 38-53?? skall titta när jag kommer hem, vad det är för vevparti, sen kan man se vad det skulle kosta att hitta något nytt..... hittade shimano 105 för 1000 kr, men det kanske inte är bättre än det jag har....

byta klinga
Alla rekommendationer jag läst från tillverkare har sagt max 16 tänders skillnad mellan dreven fram, men vad vet jag med lite trimmande kanske det går att få godtagbara växlingar även med större diff...

byta klinga
Vad har du för kassett då? Om du har en 12-kugge som minsta så ger det betydligt större skillnad att byta ut mot en 11/XX-kassett än att gå från 50 till 53 på klingan, och det är dessutom mycket billigare.

Jag tycker nog att man i första hand ska sträva efter att ha en utväxling som passar bäst för den utomhuscykling som man gör. Om den tyngsta växeln kombinerat med det tyngsta motståndet på trainern inte räcker till så är det nog trainern som man ska byta ut snarare än vevpartiet... :-)

byta klinga
DT skrev:
> Jag tycker nog att man i första hand ska sträva
> efter att ha en utväxling som passar bäst för
> den utomhuscykling som man gör. Om den tyngsta
> växeln kombinerat med det tyngsta motståndet på
> trainern inte räcker till så är det nog
> trainern som man ska byta ut snarare än
> vevpartiet... :-)

Funderade på att skriva detta innan DT skrev det, så:
+1

byta klinga
Själv funderar jag på komplettera med en 12-30 kassett till mitt 53/39-vevparti.
Som otränad är 11-25-kassett lite tufft, de högsta växlarna kommer sällan att användas öht om jag ska ligga på 90-100 i kadens. Spridningnen på växlarna tycker jag verkar vettig, de största hoppen sker tidigt och jag tippar på att jag kommer att cykla med en bättre kedjelinje med 12-30. Eller tänker jag galet?

1.jpg

byta klinga
skall kolla en gång till på trainern, det är helt ok motstånd när man bara sitter o trampar, men skulle vilja höja det vid korta intervaller för att simulera lite backträning kanske.... är en enklare modell från rose, extreme någonting...... skall titta på kassetten en gång till, men är nästan säker på att det är 11-28..... går det att få mindre drev än så på den då?? är ju klart enklare att byta där:)

byta klinga
Nej, mindre än 11 finns inte.

Annars kanske det finns någon justeringsskruv så att du kan få rullen att ligga an hårdare mot bakdäcket? Eller kanske rentav en sådan enkel sak som att pumpa bakdäcket stenhårt, det är möjligt att det gör större skillnad i motstånd på trainern än de 6% du får av att byta till 53-klinga. :-)

byta klinga
LilleNo skrev:
> Själv funderar jag på komplettera med en 12-30
> kassett till mitt 53/39-vevparti.
> Som otränad är 11-25-kassett lite tufft, de
> högsta växlarna kommer sällan att användas
> öht om jag ska ligga på 90-100 i kadens.
> Spridningnen på växlarna tycker jag verkar
> vettig, de största hoppen sker tidigt och jag
> tippar på att jag kommer att cykla med en bättre
> kedjelinje med 12-30. Eller tänker jag galet?

Personligen så tycker jag att en 12-30-kassett har alldeles för stora hopp mellan växlarna för landsvägscykling. I din situation hade jag nog funderat på kompaktvevar alternativt att bara byta till en 48- eller 50-klinga fram.

byta klinga
måste kolla upp detta hemma...... hur hårt skall man ha däcket mot trainern då?? trodde att det bara skulle vara så det inte slirade när man trampar på?? jag har ju i princip ingen aning om hur många watt jag kan få ut av den? men vill ju inte ha upp kadensen mer än jag har..... vill kunna ligga runt 95 mer än det blir svårt att hålla.... vill då hellre ha mer motstånd....
är kanske något som jag gör fel med trainern då, kan ligga 30 min på tyngsta växeln med en kadens över 90, och ute cyklar jag ogärna i uppförsbacke i 30 minuter.....

byta klinga
jägareKatten skrev:
> är kanske något som jag gör fel med trainern
> då, kan ligga 30 min på tyngsta växeln med en
> kadens över 90, och ute cyklar jag ogärna i
> uppförsbacke i 30 minuter.....

Det låter som om något inte står rätt till med trainern måste jag säga. Som om den inte ger det motstånd den ska.
Inte helt ovanligt att det vajern släpper/sitter fel i trainerreglagen.

På min trainer motsvarar allt över 6/10 på reglaget en rejäl uppförsbacke med svenska mått mätt.
Inget jag ligger och kör på mer än någon minut på 50/15 eller högre växel, men återigen så är jag inte särskilt stark. Kan dock klättra hyfsat.

Rullen ska ligga så hårt mot däcket att det inte slirar när du spurtar, högre spänning än så ger inget.

byta klinga
DT skrev:
> Nej, mindre än 11 finns inte.
>
> Annars kanske det finns någon justeringsskruv så
> att du kan få rullen att ligga an hårdare mot
> bakdäcket? Eller kanske rentav en sådan enkel
> sak som att pumpa bakdäcket stenhårt, det är
> möjligt att det gör större skillnad i motstånd
> på trainern än de 6% du får av att byta till
> 53-klinga. :-)

Med brasklapp att jag bara tror att jag vet, men ändå, ökar inte motståndet när däcket har lägre tryck, snarare än högre tryck ???

I alla fall, jag kör roller och wattmätare, och jag uppfattar att lägre lufttryck och samma hastighet ger en högre watt än med punpade däck.

byta klinga
Fliken skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nej, mindre än 11 finns inte.
> >
> > Annars kanske det finns någon justeringsskruv
> så
> > att du kan få rullen att ligga an hårdare mot
> > bakdäcket? Eller kanske rentav en sådan enkel
> > sak som att pumpa bakdäcket stenhårt, det är
> > möjligt att det gör större skillnad i
> motstånd
> > på trainern än de 6% du får av att byta till
> > 53-klinga. :-)
>
> Med brasklapp att jag bara tror att jag vet, men
> ändå, ökar inte motståndet när däcket har
> lägre tryck, snarare än högre tryck ???
>
> I alla fall, jag kör roller och wattmätare, och
> jag uppfattar att lägre lufttryck och samma
> hastighet ger en högre watt än med punpade
> däck.

Det är nog skillnad på roller och trainer i det avseendet. Med en trainer så borde rullen ligga an hårdare mot däcket om detta är hårdpumpat. Rullen sitter ju fast i förhållande till hjulet, vilket den inte gör med en roller.

byta klinga
DT skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > DT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nej, mindre än 11 finns inte.
> > >
> > > Annars kanske det finns någon
> justeringsskruv
> > så
> > > att du kan få rullen att ligga an hårdare
> mot
> > > bakdäcket? Eller kanske rentav en sådan
> enkel
> > > sak som att pumpa bakdäcket stenhårt, det
> är
> > > möjligt att det gör större skillnad i
> > motstånd
> > > på trainern än de 6% du får av att byta
> till
> > > 53-klinga. :-)
> >
> > Med brasklapp att jag bara tror att jag vet,
> men
> > ändå, ökar inte motståndet när däcket har
> > lägre tryck, snarare än högre tryck ???
> >
> > I alla fall, jag kör roller och wattmätare,
> och
> > jag uppfattar att lägre lufttryck och samma
> > hastighet ger en högre watt än med punpade
> > däck.
>
> Det är nog skillnad på roller och trainer i det
> avseendet. Med en trainer så borde rullen ligga
> an hårdare mot däcket om detta är hårdpumpat.
> Rullen sitter ju fast i förhållande till hjulet,
> vilket den inte gör med en roller.

Verkar finnas delade åsikter i ämnet.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1467112/1468698

Det kanske är så att det blir lite mer motstånd med lägre tryck, men det behövs ett högre tryck för att inte slira när man kör med tung effekt. Lite motsägelsefullt i så fall.

Tillbaka
Topp