Byta klossar från spd till spd-sl

Busta B

Medlem
... skulle ni gjort det 5 dagar innan vättern 315? Har bara kört på spd, ej spd-sl. Är det stor skillnad - så att det skulle påverka negativt? Byter även till lättare skor då (har mtb-skor nu). Kan testköra en kortare runda några dagar innan. :cool: Detta skulle framförallt spara lite vikt samt få ett bättre klipp på tramptaget tänker jag.

Om du är van att köra SPD och du inte upplever några problem med det skulle jag köra på med det. Ev. prestandaskillnad äts i mina ögon mångfaldigt upp av risk för krångel med något okänt. Med det inte sagt att SPD-SL behöver vara fel, bara att jag tycker tidpunkten för byte är illa vald.

... skulle ni gjort det 5 dagar innan vättern 315? Har bara kört på spd, ej spd-sl. Är det stor skillnad - så att det skulle påverka negativt? Byter även till lättare skor då (har mtb-skor nu). Kan testköra en kortare runda några dagar innan. :cool: Detta skulle framförallt spara lite vikt samt få ett bättre klipp på tramptaget tänker jag.
Jag gjorde det ungefär vid den tidpunkten innan jag körde min första/enda VR, men det var för att jag fick ont i fötterna av att spd-cleaten tryckte på för liten yta.
Men jag bytte inte skor utan de jag hade hade hål för båda systemen, så jag kunde lätt få till exakt samma position, bara med bättre tryckfördelning.
Jag skulle inte göra det om jag inte hade problem med nuvarande setup.

Kanske tveksamt så kort innan. Om du gör det kanske du ska gå på gula varianten, som har lite mer "glapp" i sidled.

Vänta till efter 'rundan. De är lika, men jag minns att jag finjusterade sadelhöjd, styrstam och sådant när jag bytte. Du använder också benen på ett litet annorlunda sätt, och särskilt baksidan låren får jobba. ...Du kanske får kramp eller nå'.

Litet utanför ämnet, hittade jag fina cykelannonser från Motala-trakten igår.
Velocipeder Östg.bl 1895-04-23.webp

Tillbaka
Topp