Byta lager i äldre baknav

SOQ

Medlem
Jag skulle behöva tips på hur jag får ut bakaxeln på en 26" Nishiki SRI Team XC som har minst 10 år på nacken. Det sitter Pronghornhjul på. jag har provat att knacka på bakaxeln åt bägge hållen utan att den rört sig. Eftersom jag inte är säker på åt vilket håll den skall vågar jag inte ta i! Det sitter 6902RU lager i och de känns inte helt ok. Jag ser 2 lager men finns det ett lager till i hjulet innanför frihjulsbodyn? Jag har pillat ut de två låsringarna efter att några av bilderna togs. Axeln har måtten 125*15 mm. Övriga tips motages tacksamt.
Mvh Sten

Bilagor

• Pronghorn baknav 1.jpg
    Pronghorn baknav 1.jpg
    666.8 KB · Besök: 223
  • Pronghorn baknav 3.jpg
    Pronghorn baknav 3.jpg
    382.4 KB · Besök: 282
  • Pronghorn baknav 6.jpg
    Pronghorn baknav 6.jpg
    496.7 KB · Besök: 254
  • Pronghorn baknav 4.jpg
    Pronghorn baknav 4.jpg
    594.7 KB · Besök: 262
Det bör vara tre eller fyra lager i, 1-2 i bodyn och 2 i navet. Jag har nog aldrig skruvat på just det där navet men jag hade börjat med att känna på insexorna.

Bilagor

• Pronghorn baknav 11.jpg
    Pronghorn baknav 11.jpg
    314.5 KB · Besök: 284
  • skiss.gif
    skiss.gif
    206.7 KB · Besök: 375
Jag håller med. Kan det möjligen vara lagren i body'n som håller body'n inne och att när man får ut axeln så lossnar bodyn från resten av hjulet.

Novatec har en liknande lösning på nåt av sina nav brukar räcka med att lägga navet mot ett fast underlag på bromssidan och klappa till axeln på drivsidan då trycker du ut lagret och kan dra ut axeln

Ja nu gick det bra. Men det behövdes en redig smäll och uppvärmning av navet...skönt. Återstår att få loss "Ratchet ring" (bifogad bild) för att få ut sista och fjärde kullagret. Min gissning är att det är gängat!
Ritningen jag bifogat har stämt med det jag fått ut hittills.

Bilagor

• 20200519_173216.jpg
    20200519_173216.jpg
    791.1 KB · Besök: 257
Bra projekt!

Om du inte köpt lager än.

EZO:s RU-lager har lågfriktionstätningar. EZO är i mellanklassen. Ok, men inget extra.

Motsvarande lågfriktionstätning. Lager i toppklass:

Extra tät tätning för krävande miljö (lite högre friktion). Lager i toppklass:

Tack för tipsen och roligt att du tycker det är ett bra projekt. Fina grejor verkar det som.
Jag bor i Skåne och funderar på att åka och köpa 1st https://www.kullagergrossisten.se/product/15x24x5-gummitatat-abec-3
Samt 3st av någon av https://www.kullagergrossisten.se/search?q=6902
Över disk i Eslöv!
Alternativt göra rent de lager jag tagit ut och bedöma deras status samt byta ut de som verkar defekta eller slitna men återanvända de lager som är ok... Rengjorda och infettade förstås. Det är ändock en rätt stor prisskillnad och det är tveksamt om den är motiverad för mina behov. XLBearings från Kina..kommer de att rasa direkt eller är det bara en pytteskillnad?

Lager slits. De är slitdelar pss som kedja drev och kassett. Om lagren känns "grusiga" så är det bara att byta. Tätningen på maskinlager är svår/omöjlig att få ordentligt på plats igen efter isärtagning och då kommer fukt och smuts snabbt att leta sig in.

Det som bestämmer kvaliteten på lager är produktionstoleranserna. Dels på kulorna (rundhet, hårdhet, storlek) och dels på lagerbanorna (mått, hårdhet, ...). Kinalager håller inte toleranser. Det gör att de slits snabbt, har hög friktion, sitter för löst eller för tajt i navet vilket i sin tur ökar risken för knak och slitage på nav (eftersom navet som är i aluminium är mjukare än stålet i yttre lagerbanan). ABEC3 är en av de slappare toleransklasserna.
Det här är en bra lagerguide: https://www.hambini.com/technical-support/bearing-technical-information/

Det du har i navet idag är budgetlager (EZO), men ändå från en seriös tillverkare. XL-bearings skulle vara mer än ett steg ner från det. Visst, med 4 lager från NSK/NTN/SKF/FAG blir det en 5-hundring. Om du kan hitta lager från Nachi, Zen, RHP, Timken eller NTE som är mellanklass så blir det kanske 50-70 kr per lager.

Jag har nu träffat på navets "Slutboss" vilken jag inte rått på än. Det som kallas "Ratch(et) ring (5)". Tydligen kan det vara svårt att få loss även med specialverktyget (se bild) som jag (och knappast någon annan?) inte har. Allt tyder på att det är Novatec-grejor som mickescott tipsat om. Ringen (5) och den innanför liggande brickan (11) (med lättningshål) spärrar det fjärde och sista kullagret.... Inte en jättebra konstruktion att bygga in en slitdel på detta viset. Jag bor i Ystad och får nog vända mig till Roslins för att se om dom kan få loss ringen.
Tack för bra och intressanta tips och kunskap om lager och deras olika kvaliteter. Klart man vill ha SKF-grejor!

Bilagor

• 210801-Ratchet Ring Removal Tool 27T for BMX hubs D37x45 - BIG.png
    210801-Ratchet Ring Removal Tool 27T for BMX hubs D37x45 - BIG.png
    30.1 KB · Besök: 178
Självklart väjer man SKF-lager om man kan!
/SKF-anställd

Mm... SKF finns ju inte ens till hälften av alla dimensioner som finns till cykel...? De rullar för tungt? De skriver inte ut ABEC-klassning? De är inte rostfria?
De är otroligt överprissatta?

Inget fel på SKF som så, dom gör otroligt fina lager men till cykel finns det bättre. Jag köper Enduro alla dagar i veckan över SKF.
Däremot om SKF ville så kunde dom bli en stor aktör inom cykel men det är knappast deras prio 1, det kostar för mycket i forskning för att få ut bra saker...

Mm... SKF finns ju inte ens till hälften av alla dimensioner som finns till cykel...? De rullar för tungt? De skriver inte ut ABEC-klassning? De är inte rostfria?
De är otroligt överprissatta?

Inget fel på SKF som så, dom gör otroligt fina lager men till cykel finns det bättre. Jag köper Enduro alla dagar i veckan över SKF.
Däremot om SKF ville så kunde dom bli en stor aktör inom cykel men det är knappast deras prio 1, det kostar för mycket i forskning för att få ut bra saker...

Det var en harang det!
ABEC-klassningen är en nordamerikansk standard för toleranser. Det finns motsvarande europeiska (ISO), tyska (DIN) och japanska (JIS). Det finns även sk översättningstabeller om man vill ta reda på exakt hur dåliga toleranser Enduro har på de flesta av sina lager. Det svåra med lager är de interna toleranserna. SKF, NTN, NSK m fl har helt andra resurser och kunnande när det gäller produktionsteknik än cykelmärkena och kan därför hålla bättre toleranser.

Det var en harang det!
ABEC-klassningen är en nordamerikansk standard för toleranser. Det finns motsvarande europeiska (ISO), tyska (DIN) och japanska (JIS). Det finns även sk översättningstabeller om man vill ta reda på exakt hur dåliga toleranser Enduro har på de flesta av sina lager. Det svåra med lager är de interna toleranserna. SKF, NTN, NSK m fl har helt andra resurser och kunnande när det gäller produktionsteknik än cykelmärkena och kan därför hålla bättre toleranser.

Ja, jag sa inte att dom inte kunde. I en värld där SKF är överprissatta och rena kinalager är skit... Så är Enduro ett bra mellanting.
Däremot sa jag att dom inte är villiga att lägga ner forskning på att få fram bra fungerande lager till cykel. Och med tanke på hur få dimensioner dom egentligen har som passar en cykel så är det nog en berättigad slutsats. I deras värld så tjänar dom inga pengar på lager till cykel. Inga pengar = inget utvecklingsarbete.
De flesta här har inte en susning om hur man läser en tabell och vad som är viktigt, 98% av alla här är nöjda med kinalager och där behövs ingen tabell.
Sen kan du ju försöka att hitta SKF i de dimensioner som krävs där SKF's återförsäljare skakar på huvudet och säger att det där lagret finns inte.

Det är förvisso sant att vissa lager, i synnerhet styrlager, inte görs av de stora lagertillverkarna. Att en del cykelrelaterade märken konstruerar (dåligt) och inte använder standardlager från katalogerna hos NTN, NSK, FAG/INA, KOYO, SKF, m fl är bara att beklaga. Men det kan vara så att det som inte SKF har kanske NSK har...

Av ren nyfikenhet, vilka lagerdimensioner är det du inte hittar?

Kul med olika åsikter om lager och kvalitet. Med tanke på hur besvärligt det är att få ut mitt sista lager så får det bli ett som håller länge om jag kommer till!

Tillbaka
Topp