Byta LX bakväxel mot XT?

Oggebrod

Ny medlem
Byta LX bakväxel mot XT?
Hej, jag fick tag på en billig XT bakväxel som jag tänkte byta min nuvarande LX-bakväxel mot. Men ett problem dök upp...

Men ett par problem dök upp... För det första så går den nya (XT-växeln) åt fel håll, dvs att när jag normalt växlar upp med den gamla (LX-växeln) växlar jag ner med den nya växeln men detta får jag väl leva med...

Problem nr 2: Desto värre är att när jag försökte justera in växlarna på XT-växeln så hoppar den två steg vid ett tillfälle. Alltså den fungerar fint och hoppar exakt ett steg i taget tills jag kommer till tredje kransen uppifrån, då hoppar den över en krans, har försökt och skruvat och skruvat men problemet kvarstår...

Kan det bero på att jag har LX-reglage? Eller är det kassetten som inte passar?

Tack på förhand!!

//Oskar

Byta LX bakväxel mot XT?
Har redan en 9-delad kassett, LX-växeln är också 9-delad och när jag sätter på den funkar allt precis som det ska men så fort jag monterar XT-växeln beter den sig lika skumt...

Tack!

//Oskar

Byta LX bakväxel mot XT?
skumt. det låter som om du hade fel kassett.. men har du rätt sådan så låter det som att reglagen vore trasig, vilket de, om det är shimanoreglage, knappast är. sramreglage däremot kan bli konstiga efter några hårda år.

men förmodligen är det en justeringssak. men svårt att säga härifrån.

Byta LX bakväxel mot XT?
Jo... Men cykeln har bara gått 70-80 mil så tror inte reglagen är utslitna, dessutom är det Shimano LX och det ska väl hålla... Eftersom alla växlar funkar utan att den hoppar över just 3e kransen uppifrån förstår jag inte på vad jag ska justera... är tacksam för alla förslag...

Tack!!

//Oskar

Byta LX bakväxel mot XT?
Det här inlägget är väll egentligen onödigt eftersom det inte tillför något egentligen. Men jag tycker att det är lite fel att säga att "det är ju shimano LX så det ska väll hålla". Bara för att det står ett visst produktnamn på en sak blir den inte oförstörbar, det är klart att det finns skilnader på olika produkter men att generellt utgå från att en produkt håller pga vad det står för märke/produktnamn på den är att vara lite väl optimistisk.

Nu är det ju inte så att jag skriver detta pga jag vill trampa dig eller någon annan på tårna men det är lätt att bli besviken om man tror att någonting ska hålla pga produktnamnet. Har man ett genuint intresse för prylar och köper mycket olika saker (som jag gör;-))lär man sig snart att det inte spelar någon roll vad man köper det går sönder ändå, förr eller senare. Detta gäller speciellt rörliga cykeldelar som sitter på en mtb!

Byta LX bakväxel mot XT?
Jo det är ju riktigt att det är inte dekalen eller namnet som gör kvalliten.. men i det här fallet tror jag itne att något är sönder utan undrade om någon visste något trevligt tips man kunde använda sig av när man justerar växeln så jag kunde få den att funka..! Det är ju ltie surt när man först köppt en växel för halva priset och när man väl kommer hem får mna den inte att funka...

(Ett tips för er som vill fynda i GBG, Willys cykelbutik på Hissingen säljer ut allt han har eftersom han ska stänga butiken, köpte bakväxel för halva priset och en regält read dämpare...)

//Oskar

Byta LX bakväxel mot XT?
Vad gäller den andra frågan: Ja det får du leva med. Det är så på XT av årsmodell 04. Vissa gillar det, andra inte. Meddela oss gärna vad du tycker efter att du vant dig!

Om din cykel bara är 80 mil "gammal" så är din LX växel fräsch antar jag? Skicka mig ett privat meddelande om du vill sälja den ;-)

/Zeb

Byta LX bakväxel mot XT?
Hej, har fått ordning på växeln nu, hade fäst wiren på fel sida fästet... lite klantigt men så va det... Har kört lite under dagen med den nya växeln och börjar så försiktigt att vänja mig... återkommer när jag vant mig fullt ut angående den nya XT-växeln...

Tack så hemskt mycke för hjälpen alla som skrivit, det känns bra att man får lite support...

//Oskar

Tillbaka
Topp