byta pedaler, lättare sagt än gjort

Freud

Ny medlem
hej!

jag köpte nya pedaler här i helgen. skulle då dra loss mina gamla som är ditdragna på "das cykelshop". Till min stora förvåning. satt dom så in i *******. antagligen har inte gängorna fettats in vid montering(dödssynd).

jag har provat med fasta nyklar, hammare, kokosnötter. det sitter som berget

är det någon som har lite tips och ideer om hur jag ska lyckas med denna bedrift?

mvh
/Albin

Ett dammsugarrör eller annan hävstång är också bra skit om det sitter som berget. När jag skulle få av mina pedaler på pendlaröket så värmde jag med varmluftspistol, knackade försiktigt ett par gåger med en kulhammare och drog sedan av med en fast nyckel och ett dammsugarrör som hävarm.

Spraya lite krypspray eller någon teflonspray... och vänta sen ett tag och ta dig hjälp av ett järnrör så du orkar ordentligt.
Se bara till att dra åt rätt håll ;)

"Man drar av pedalerna åt det håll man inte trampar"

I övrigt har alla vettiga tips redan sagts. (värma, olja, hävstång)

På en gammal cykel där inget annat funkat, provade jag med en enhandsslägga. Lossade på ett par slag. Vevlagret verkar till och med ha överlevt misshandeln.

Slog på en fast nyckel menade jag. Istället för att använda hävstång.

Senast redigerad av en moderator:
Hade också problem med mina pedaler. Mitt största problem var att få tillräcklig kraft när jag bände. Monterade därför fast hela cykeln och använde både en fast nyckel och en insexnyckel från baksidan på pedalen samtidigt, och så ställde jag mig på nyckeln/insexen.

En enkel sak som gör lossandet väldigt mycket enklare är att se till att kraften man anbringar verktyget går i en tänkt linje genom verktygsänden och vevlagercentrum.
Om kraften har en sådan riktning skapas inget vridmoment som får vevlagret att snurra och det blir VÄLDIGT mycket enklare att ta i så man gör på sig.

pedal.JPG ht=166

pedalroterad.JPG ht=176

Mitt tips för att göra rätt.

* Montera verktyget parallellt med veven.
* Se till att pedalen som skall lossas pekar framåt. (handtaget på verktyget bakåt)
* Trycka nedåt på verktyget.

Tycker det är lätt att komma ihåg samt att man får bra kraft precis som Plumse beskriver ovan.

Ett annat bra tips är att se till att man har kedjan på största drevet fram. Blir inte så djupa jack i armen när man slinter.

//j

Tillbaka
Topp