byta raceventil mot bilventil

magnusuhr

Ny medlem
hejsan undrar om någon har borrat upp fälgen från raceventil så man får i bilventil vilket jag tycker är lättare att pumpa på en mtb ,det kan väl inte vara något problem eller någon som gjort detta,har tröttnat på punktering har fått punka flera gånger på insidan alltså inte kört på något genom däcket utan hålet i slangen är mot fälgbanan,har kollat finns inget vasst i fälgen.mycket iritterande,någon som har några tips på vad som kan vara problemet.

tar man det bara piano går det borra upp till bilventil har gjort de på ett par fälgar utan problem.

ang punkan så låter det som du har ett gammalt fälgband som skaver alt ett för vekt fälgband om du har dubbelbottnad fälg

Fälgbandet ligger fel eller är skadat, då får du problem med det du beskriver. Finns ju även en liten chans att hjulet har för långa ekrar som nöter mot slangen när hjulet belastas.

Jag har borrat upp fälg, inga problem vad jag kunde märka.

Har du fälgband? eker som sticker upp? skräp mellan slang och fälg? eller ser hålen ut så här;)

Snakebite.JPG ht=480

Stelben skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har borrat upp fälg, inga problem vad jag
> kunde märka.
>
> Har du fälgband? eker som sticker upp? skräp
> mellan slang och fälg? eller ser hålen ut så
> här;)
>
>

Du skall ju ta bort däck och slang INNAN du borrar upp ventilhålet ;)

Jag kör också bilventil på mina cyklar och trivs bättre med det än racerventil.

Använde en liten rundfil och filade lätt på fälgen tills hålen hade blivit tillräckligt stora. Skillnaden är ju ganska liten, så det behövs inte så mycket filande.

Lossa några varv på den lilla låsmuttern som sitter längst upp på ventilskaftet.

Ibland kan ventilen "kärva" lite då underlättar det att trycka till på ventilskaftet tills du hör att det pyser ut lite luft innan du monterar pumpen.

/Sebastian

Tillbaka
Topp