Byta skärm Garmin cykeldator (eller andra delar)

drma

Medlem
Har sett några gamla trådar om Garmin-reparationer men tar upp en ny, ev samla erfarenheter från egna hobby-reparationer

Sprickorna växte i min Garmin Edge 530, Garmin svarar att de inte längre servar denna utgående modell. Efter några youtube klipp och kort googling beställdes en kinaskärm hem och ngn vecka senare - tadaa - den lyser!

Erfarenheter från egna Garmin-reparationer?

Den gamla skärmen var ganska lätt att bryta loss med en kniv, kontakten bara att knäppa loss och sätta dit den nya. Pilligt att få bort alla limrester från gamla skärmen på skalet

Men vilket lim sätter man bäst dit den nya skärmen med?

Bilagor

• 17437538690114685623225178359159.webp
    17437538690114685623225178359159.webp
    231.9 KB · Besök: 59
Har sett några gamla trådar om Garmin-reparationer men tar upp en ny, ev samla erfarenheter från egna hobby-reparationer

Sprickorna växte i min Garmin Edge 530, Garmin svarar att de inte längre servar denna utgående modell. Efter några youtube klipp och kort googling beställdes en kinaskärm hem och ngn vecka senare - tadaa - den lyser!

Erfarenheter från egna Garmin-reparationer?
Nej men jag hoppas att EU blir striktare med reparationer, många bolag som bygger enheter oreparerbara med flit, hoppas min garmin 540 går att fixa om den skulle gå sönder, eller när tiden kommer och jag måste byta batteri.

Min 530 skärm skaka loss under gravel sm I höstas . Så om nån behöver en ligger det en någonstans runt Bengtsfors ute i skogen ...
Fick iaf köpa en "ny"utbytesenhet av garmin för 1500kr... Men det var kanske deras sista ?

B
Den gamla skärmen var ganska lätt att bryta loss med en kniv, kontakten bara att knäppa loss och sätta dit den nya. Pilligt att få bort alla limrester från gamla skärmen på skalet

Undrar jag med! Bytte idag och behöver limma. Karlsons klister?

Försökte byta på min. Beställde skärm från Kina, såg fin ut men touchen funkade ej. Fick en ny som hade samma problem. Slutade med att jag skickade in den till garmin.

Men 530 har kanske inte touch?

Jag limmade med sikaflex, sitter bra men å andra sidan nog omöjligt att byta igen. Mkt bättre än den splittrade gamla, men tyvärr var kvaliteten på kinaskärmen jag satte dit inget vidare. Utvecklat stort vitt cloud till höger. Modellen har inte touch och funktionen är fortfarande bra.

Bilagor

• 17555445035471472204448711213643.webp
    17555445035471472204448711213643.webp
    141.6 KB · Besök: 60
På/av-knappen degenererade på min Garmin 810 Edge och lämnade till slut ett "hål" efter sig. Även om man mestadels är solsenscyklist så riskerade det vattentätheten. Ny bottendel med tillhör batteri införskaffades och byttes utan problem. Blev lite "win / win" då det gamla batteriet började ge upp.

Jag limmade med sikaflex, sitter bra men å andra sidan nog omöjligt att byta igen. Mkt bättre än den splittrade gamla, men tyvärr var kvaliteten på kinaskärmen jag satte dit inget vidare. Utvecklat stort vitt cloud till höger. Modellen har inte touch och funktionen är fortfarande bra.
Och efter några vårturer dog den plötsligt helt. Svart tyst och okontaktbar. Ett år extra gav reparationen.
Rip

Jag tappade min 530 i betonggolvet i cykelparkeringen på jobbet. Skärmen dog men den lät och verkade fungera som vanligt. Beställde ny skärm från ali och har gått fint sen dess. Var lite pilligare än jag hoppats att få den på plats men inte omöjligt. Har gått i snart två år tror jag det blir.

Jag donerade en Wahoo Bolt till @Stortomat att öva skärmbyte på. Hur det gick vet jag inte men det finns iaf kinaskärmar och diverse instruktioner på nätet även för den modellen.
Tomaten kanske återkommer?

Sent svar. Min begränsade erfarenhet är att man inte limmar, även om det säkert går. Man tejpar, ofta då med formskurna "klistermärken".

Screenshot_20260330-171314.webp

Jag donerade en Wahoo Bolt till @Stortomat att öva skärmbyte på. Hur det gick vet jag inte men det finns iaf kinaskärmar och diverse instruktioner på nätet även för den modellen.
Tomaten kanske återkommer?
Operationen lyckades, gick helt ok att öppna enligt guide på nätet. Tyvärr gick inte befintlig display att demontera utan att gå av på mitten.

Jobbar lite långsamt på en ide om att installera större skärm och bygga en skala 2:1 bolt. Men det har gått lite i stå. Wahoo ville inte hjälpa till med namn på kontroller utan erbjöd 40% rabatt på ny dator och uppmanade mig att ge upp 😅.

Tycker man display på ebay är värt pengarna går det absolut att skruva i en sån.

Tillbaka
Topp