byta skivbroms intern dragning

• Trådstartare Trådstartare F2
  • Start datum Start datum

F2

Medlem
Jag har en Cube Hyde Race (hybrid, alfine 8spd) utrustad med hydraliska skivbromsar -shimano m445 har jag för mig. Slangen till den bakre bromsen är dragen internt genom överröret(?). Jag är ganska missnöjd med bromsarna och skulle vilja byta ut dom.

Hur bör jag gå till väga för att få in den nya slangen genom ramen? Kan man räkna med att där finns någon sorts intern guide för slangen?

Tacksam om någon har erfarenhet att dela med sig.

//Fredrik

Fäst ett snöre i gamla ledningen innan du drar ut den, sen knyter & tejpar du snöret i den nya och drar igenom den. Enkelt!

Don't lose it...

8889880772638.jpg

Senast ändrad:
Shimano.. det är väl bara sånt som följer med cykeln och inget någon köper till? Pedaler förstås men det är för att de inte följer med, ju.

Tack för responsen!

Bra tips med snöre och tejp.
Att behålla slangen där den är var ju också en variant, bromsen jag tänkte byta till är ju faktiskt också en shimanovariant som jag har liggandes. Antar att jag måste blöda den efteråt isåfall.

Annars är ett bra tips att skruva i en liten skruv i g.a slangen. Nyp av skallen på skruven och skruva fast nya slangen. Sedan är det bara att dra. Funkar alltid.

Tillbaka
Topp