Byta slang? Blev värre än vad det låter! :(

Maxmix

Ny medlem
Hej!
Jag har bytt slang typ 100000000 gånger, MEN!...

Jag bytte till WTB Timberwolf däck och dem är typ för små för fälgen elelr nått så dem är ett helvete att kränga på. Första gången jag gjorde det gick det till slut efter en halvtimmes kamp med däckjärn men när jag var färdig hade slangen fått ett litet litet hål från däckjärnet på något sätt :S
men funkade att pumpa upp slangen på morgonen innan man sticker ut men igår körde jag punka så idag skulle jag byta slang igen och det var ett helvete nu med och samma sak hände med slangen fast ett större hål, SÅ...

Hur gör jag för att få på detta Helvetes däcket hellst utan däckjärn utan att slangen går år helvete?

(Har haft andra däck men dem har varit betydligt enklare att få på på fälgen...)

testa att -

pumpa upp slangen lite innan du går lös med däckjärnet, då håller den formen och fastnar inte lika lätt.
lite talk på slangen och däcket innan, då fastnar dom inte i varandra.
blanda lite såpa med lite vatten och häll över däckskanten.

om det inte funkar nu så är det nog läge att lämna in på affär eller konstatera att däcket är knasigt.

Du har snart lagt ut ca 9 miljarder kronor på slang...

Inte dags att lämna in de till verkstan som du för nån vecka sen tyckte tog överpris för sitt arbete?

Senast redigerad av en moderator:
Som dom andra skrev, pump lite luft i slangen precis så att den får den runda formen, då är det mindre risk att du får slangen i kläm. Lite såpvatten kan hjälpa om däcket är så bråkigt och framförallt, är noga med att däcket ligger nere i ryggen på fälgen (du har ju profilen på fälgen och den är djupast i mitten, är som dag och natt om man inte fått ner däcket där).

Jag kör också timberwolf och har inte haft några större problem att lägga på och av dom.

Vissa kombinationer av däck och fälg kan vara hopplösa. Låter som om du haft oturen att få en sån kombination. Jag har däck och fälgar där jag kan dra på däcket utan verktyg med enbart min futtiga handkraft, och jag har haft en kombination där det krävdes en person till för att få styrka nog för att få på däcket.

Däcktillverkarnas tillverkningstoleranser och idéer om hur hårt ett däck ska sitta i kombination med fälgtillverkarnas tillverkningstoleranser och hur hög ekerspänningen i hjulet är skapar dessa variationer.

Tror nog att jag sätter på mitt gamla bontrager big earl däck nu o skiter i timberwolf så köper jag nått trevligare däck till sommaren :)

För WTB däcket behöver man ta i så in i helvete för att få på :P och jag kollade var hålet var nånstans och det va precis där däckjärnet hade varit när jag tog i som mest...

Testade nu och bontrager däcket var bara till att dra på med handkraft om man tog i lite betydligt enklare än wtb däcket så därserman :S

och för mig så lägger jag på wtb-däck i regel utan däckjärn så det är nog väldigt olika. Men jag skulle iallafall avråda dig från att skaffa intense-däck då om du har sådana problem med wtb-däck. För intense har jag varit med om att dom varit otroligt svåra att få på/av.

minion + deemax är hyfsat ok
swamp thing + deemax är ett jävla helvete ;P

finns kombinationer som är jobbigare än andra som sagt..

Nu fick jag ihop allt var fortfarande tvungen att använda däckjärn men jag tog det lite försiktigt och sakta så gick det :)

Öviksmicke skrev:
-------------------------------------------------------
> Men jag skulle iallafall avråda dig från att
> skaffa intense-däck då om du har sådana problem
> med wtb-däck. För intense har jag varit med om
> att dom varit otroligt svåra att få på/av.

Nu ..nu... tycker jag du klagar... *meep meep*

:-P

Maxxis är ett helvete ibland. Ibland trillar dom på fälgen.

Verkar variera från däck till däck. Utom Big Betty, det trillar alltid på fälgen.

Larsen TT och Nobby Nic är rena skämten att sätta dit. Dom är nästan omöjliga för att dom trillar av fälgen hela tiden. :D

Många bra tips som att talka och smörja kanten på däcket (vilket gör det mycket enklare). Dock så ser jag inte det som jag brukar göra. Viss upprepning blir det nu

1. Talka innerslangen och pumpa i lite luft (med betoning på lite).
2. Kontrollera däck och fälg efter skador. (speciellt där punkteringen skedde förra gången)
3. Sätt fast däckets ena kant på fäljen
4. Sätt i innnerslangen.
5. Använd händerna och börja kränga på däckets andra kant på fäljen så långt du orkar
6.. Nu finns det en bit med däck som inte är på än placera den mot golvet. Se till att inte slangen kläms mellan fälj och däck.
7. Börja längs upp och tryck däcket neråt för att flytta mer "däck" mot golvet.

Om man "tappar" taget så börja om. Med denna teknik så kan man få på de flesta däck. OM, viket inte händer så ofta, kan man behöva smörja däcket för att detta ska gå lättare.

Edit: Jag fattar att jag inte behövde vara så här utförlig i min beskrivning. Tänkte att det skulle kunna hjälpa någon annan stackare i framtiden....

Senast redigerad av en moderator:
Du verkade upprörd i inlägget från igår kväll Flippad :D

Släng slangjävlarna och kör slanglöst, ghettovarianten om du inte har ustfälg.

Funkade slangen som du hämtade idag bra? Blir ju kanske lite extra bökigt med så pass stor och tjock slang. Maxxis DH var det va?

Vissa kombinationer kräver lite mer teknik för att få på och av däcken. Speciellt om fälgens innerprofil är grund. Man måste ju få ner däckkanten i botten av fälgen, så mycket som möjligt. Jag kan visa nästa gång du får punka! :)

Öviksmicke skrev:
-------------------------------------------------------
> och för mig så lägger jag på wtb-däck i regel
> utan däckjärn så det är nog väldigt olika.
> Men jag skulle iallafall avråda dig från att
> skaffa intense-däck då om du har sådana problem
> med wtb-däck. För intense har jag varit med om
> att dom varit otroligt svåra att få på/av.

Det där är väldigt olika. Mina Intense är rena drömmen att få på jämfört med mina Nokian. Dubbdäcken (Schwalbe Icespiker och Nokian extreme 294) är ett rent h-vete på mina fälgar. Problemet i mitt fall är att mina fälgar inte är speciellt djupa i mitten så att det inte går att pressa ner däcket där.

Tillbaka
Topp