Fäste för boost gaffel att skruva fast i golv mm?

Octagon

Aktiv medlem
Jag har sett att det finns fästen för framaxeln så att man kan spänna fast gaffeln direkt på exempelvis ett golv eller takräcke. Alla Van-Life YouTube:ers brukar ha en utdragbar hylla under sängen bak i bilen så att dom kan ta av framhjulet och sätta fast cykeln direkt i hyllan. Var hittar man en sån?

Jag ska sätta den på ett takräcke, men även en sån för golv skulle nog funka, jag måste antagligen göra lite hemslöjd oavsett eftersom både takräcket och tillhörande bil är från 70-talet.
IMG_3836.webp

Är inte mycket för bilar, men vad härlig den där är!😍

Har inga konkreta tips tyvärr, men det kommer säkert snart. Känns som att ett problem kan vara att en cykel med boostaxlar typ är längre än takytan eventuellt..

Fräck bil! Ett annat alternativ är ju att ta ett av Thules färdiga cykelhållare och modifiera för ditt takräcke. Då kan du ju använda ett där man inte behöver demontera framhjulet.

Är det en sån här du tänker på?

Ja typ. Hade nog varit ännu bättre utan massa lösa adapters och med skruvhål istället för remmar. Tänker attt man kanske behöver sätta den på en bräda eller balk i och med att både takräcke och bil är ganska korta. Har ett par gamla Völkl Gotama som stålkanterna lossnat på som nog hade fungerat fint till det.

Jag vill inte ha framhjulet på taket, dels blir cykeln onödigt hög (detta är ju en prestandabil!) och sen tänker jag att en cykel utan framhjul är mindre intressant att stjäla. Inte för att man kan lämna den på taket över natten, men kan ju vara skönt om den kan sitta kvar när man går in på macken.

Ja typ. Hade nog varit ännu bättre utan massa lösa adapters och med skruvhål istället för remmar. Tänker attt man kanske behöver sätta den på en bräda eller balk i och med att både takräcke och bil är ganska korta. Har ett par gamla Völkl Gotama som stålkanterna lossnat på som nog hade fungerat fint till det.

Jag vill inte ha framhjulet på taket, dels blir cykeln onödigt hög (detta är ju en prestandabil!) och sen tänker jag att en cykel utan framhjul är mindre intressant att stjäla. Inte för att man kan lämna den på taket över natten, men kan ju vara skönt om den kan sitta kvar när man går in på macken.
Fast remmarna är väl bara en extra grej. Hållaren ser ut att ha skruvhål. Adaptern kan man säkert fästa med någon droppe lim om det inte är så att de klickar i hårt.

Utan att några andra belägg för det än känsla tänker jag att det är bättre för framgaffeln att sätta fast hjulet istf gaffeln direkt. Då fjädrar ekrarna och kraften från gungandet sliter inte direkt på gaffelbenen. Det är ju ändå en prestandabil.

Tillbaka
Topp