Byta slang

erikknp

Ny medlem
Byta slang
Tjenare!

Har stött på ett problem efter att ha bytt slang till min gamla kärringcykel som jag använder i lund. Problemet är att det blivit en klump med luft precis där ventilen sitter så hjulet rullar väldigt ojämnt. Läste lite på internet om andra som haft liknande problem. Lösningen skulle tydligen vara att antingen trycka ner däcket precis vid ventilen samtidigt som man pumpar alternativt trycka in ventilen i fälgen när man pumpar och sist spänna innerskruven. Jag testade en kombination av dessa men luftklumpen är kvar.

Är det repeat tills jag får rätt på det eller är metoden fel? Finns det något annat bra tips?

Tack på förhand! (och ursäkta losern som inte kan byta slang korrekt)

Byta slang
Har du klämt ihop slangen med fingrarna precis vid ventilen när du tryckte in ventilen? Prova även att dra ett varv med 'däckjärnet' mellan fälg och däck innan du pumpar upp trycket igen.

Möjligen att slangen 'korvat' ihop sig vid ventilen, hade du lite luft i slangen när du monterade den?

Byta slang
Tack för hjälpen! Jag pumpade upp lite luft i slangen så att den lättare skulle komma på plats när jag tryckte i den. Kan hända att den inte kom på plats ändå. Får försöka igen imorgon. Är ganska medveten om vad felet är nu så det är väl bara att mecka tills den kommer på plats!

Byta slang
Är det en billig slang från tex ICA så kan det vara felet. Jag provade en sån slang till min förra pendlare och fick det aldrig till att bli bra, När jag provade pumpa slangen efter jag tagit ut den såg jag att den var väldigt ojämn i tjocklek och formad som ett D i stället för rund.

Tillbaka
Topp