Byta slang

LuckyDuke

Medlem
Byta slang
Tänkte bara undra om ni har något bra tips vid slangbyte, har problem med att få på däcket den sista biten, använder mej ofta utav en skruvmejsel för att få på däcket den sista biten men de händer ibland att jag punkterar slangen med den, hur gör ni när när ni ska få på däcket? för antar att de inte bara är jag som har detta problemet.

Byta slang
Pumpa upp slangen lite o använd två järn. Jag har haft ett helvete o måste använda knät på andra sidan så den inte åker ut när jag tvingar in mm efter mm.

Byta slang
Se bara till att ha däckskanterna ner i mittfåran på fälgen så klarar du dig helt utan verktyg o minimerar risken att slangen skadas.

Byta slang
darkforce sa:
Lefty sa:
Se bara till att ha däckskanterna ner i mittfåran på fälgen så klarar du dig helt utan verktyg o minimerar risken att slangen skadas.

nja de e lite sanning med modifikation tublessfälgar i kombo med vissa däck är ett rent hvete o få på ibland

Kör bara Tubeless på både mina mtb's och CX sen många år tillbaks. Har aldrig behövt verktyg.
Men ok, vissa däck är lite svårare än andra.
Tricket är ivarjefall ändå att vara noga med att få ner kanttråden på däcket i mittfåran på fälgen under hela proceduren.
Viktig också att börja på motsatt sida ventilen och avsluta med att kränga över sista delen av däcket just vid ventilen.

Senast ändrad:
Byta slang
LuckyDuke sa:
Tänkte bara undra om ni har något bra tips vid slangbyte, har problem med att få på däcket den sista biten, använder mej ofta utav en skruvmejsel för att få på däcket den sista biten men de händer ibland att jag punkterar slangen med den, hur gör ni när när ni ska få på däcket? för antar att de inte bara är jag som har detta problemet.
Som tidigare nämnt, däcket i mitten av fälgen och lätt pumpad slang. Skulle du mot förmodan behöva bruka mer kraft, använd en däckavtagare. INTE skruvmejsel. Skruvmejsel är receptet för hål i slangen. Lite som att skruva med matknivar, kan fungera men är allt annat än optimalt.

Byta slang
LuckyDuke sa:

Köp pedros. Undvik de gröna dock då de försvinner på gräsmattan.

Bilagor

• TireLever4.jpg
    TireLever4.jpg
    29.5 KB · Besök: 95
Byta slang
Bengt-re sa:
LuckyDuke sa:

Köp pedros. Undvik de gröna dock då de försvinner på gräsmattan.

+1

Att använda skruvmejsel är att tigga om punka.
Och använd gärna talk i däcket innan montage. Funkar som smörjmedel och hindrar även slangen från att växa fast i däcket. Barnrövspuder funkar bra eftesom det är talk.

Byta slang
Jag har inte använt däckavtagare sedan vikbara däck kom. Jag lägger på däcket på fälgen på ena sidan, sen i med slangen lätt pumpad å sedan e de bara att vika in däcket på andra sidan. Pumpa, klart!

Byta slang
D i U sa:
Jag har inte använt däckavtagare sedan vikbara däck kom. Jag lägger på däcket på fälgen på ena sidan, sen i med slangen lätt pumpad å sedan e de bara att vika in däcket på andra sidan. Pumpa, klart!
Jo, det är mest TL-fälgar (som gör det svårt att trycka ner i mitten) och TL-däck (som är styvare i däckssida och tightare mot fälgen) som har ställt till det.
Ska jag vara ärlig vet jag inte ens om jag äger någon "däcksavtagare". Dessutom petar jag ofta i slangen i däcket innan jag börjar kränga dit det... (dvs. på samma sätt som man plockar av det...)

Byta slang
emmer sa:
D i U sa:
Jo, det är mest TL-fälgar (som gör det svårt att trycka ner i mitten) och TL-däck (som är styvare i däckssida och tightare mot fälgen) som har ställt till det.
Ska jag vara ärlig vet jag inte ens om jag äger någon "däcksavtagare". Dessutom petar jag ofta i slangen i däcket innan jag börjar kränga dit det... (dvs. på samma sätt som man plockar av det...)

Jo. Stor skillnad mellan olika fälgar och däck. Vissa är superenkla medans andra kan få vuxna män att gråta....

Byta slang
emmer sa:
Dessutom petar jag ofta i slangen i däcket innan jag börjar kränga dit det... (dvs. på samma sätt som man plockar av det...)

Ja det är ju självklart. Tyvärr är det självklara inte lika självklart för alla.....
Kombinationen fälg och däck kan också ställa till det lite, storlekarna kan variera lite grann även med samma märke och modell enligt min erfarenhet. Ett par bra däckjärn är bra att ha när det kniper.

Byta slang
Nu pratar vi nog om olika saker eller helt olika verklighetbeskrivingar. Nu är jag inte TS men ialla fall jag har slangen i innan jag försöker få på sista biten däck.

Byta slang
jonte987 sa:
Nu pratar vi nog om olika saker eller helt olika verklighetbeskrivingar. Nu är jag inte TS men ialla fall jag har slangen i innan jag försöker få på sista biten däck.
Jo, det är ju svårt att få i slangen efter att däcket är färdigkrängt :-)
[Jag menade lägga i en lätt pumpad slang i däcket innan man öht plockar fram fälgen...]
[Ungefär som man kan göra för att försöka forma till open tubular innan börjar mecka med dem :-) ]

Byta slang
jonte987

Du gör säkert inget fel! ibland är det besvärligt. Fälgen är kanske en mm större än nominellt, då blir det svårt.
Innan Du trycker in den sista biten, kan Du försöka tryck in däckkanten, runt hela däcket, mot fälgen mitt.
En sista desperat åtgärd är att släppa ut luften ur slangen.

Byta slang
Jag har sett folk som använder sig av buntband för att "låsa" däckets position vid påkrängning. Inget jag provat men ser ut som en metod som borde kunna underlätta.

Tillbaka
Topp