Byta sliten XTR-kassett mot en ur billigare serie?

Jory89

Medlem
Hej!

Ska väcka liv i min gamla MTB, en S-works med slitna XTR-delar anno tidigt 2000-tal.
Den nya kedjan verkar hoppa över nån kugg ibland, spec. på näst högsta till fjärde högsta drevet (dvs. de små).
Kommer att gå över ett antal saker, men misstänker att kassetten gjort sitt.

Kassetten som sitter idag är en XTR 9-delad 12-34-tänders.
En ersättare rakt av verkar vara denna:
https://www.cykeldennis.se/cykeldelar/kassetter/9-delad/shimano-xtr-cs-m970-9-delad-12-34-tander
Är dock inte så sugen på att punga ut 1825+frakt för en kassett.
Ett billigare alternativ vore något likt denna:
https://www.bikester.se/shimano-deo...-9-stegs-M189717.html?vgid=G224146&cgid=37132
Blir inte klok på om de är kompatibla?

Tacksam för input :)

20200426_233326.jpg

Den passar är det 9 delat så funkar alla med 9!
Sen är ju frågan om du inte bör uppgradera till 10 blir billigare med åren. =)

slitaget ser väldigt begränsat ut, och det där är en fin och lätt tyvärr dyr kassett. kan vara värt att prova en renovering:)

titta gärna till även framkransarna. slitaget på xtr-kassetten är såpass sparsamt att man undrar om problemet egentligen sitter där bak?

Den passar är det 9 delat så funkar alla med 9!
Tack!
Reglage och bakväxel är rätt fina och passar till 9-delat. Låter inte billigt att byta ?

15.75 Euro för en HG400
Tack! Ni verkar gilla den sidan. Är de bra?

slitaget ser väldigt begränsat ut, och det där är en fin och lätt tyvärr dyr kassett. kan vara värt att prova en renovering:)
Det kan stämma. Har inte stenkoll. Bifogar några bilder på den nu tvättade kassetten.
Borde väl även gå att köpa de lösa dreven styckevis?
titta gärna till även framkransarna. slitaget på xtr-kassetten är såpass sparsamt att man undrar om problemet egentligen sitter där bak?
Det känns definitivt som det kommer bakifrån.
MEN! Har inspekterat spärrhaken. Den är sliten den med. Borde gå att få tag i som reservdel va?
Fälgen är MAVIC CrossMax.

20200427_184831.jpg
20200427_184847.jpg
20200427_184859.jpg
20200427_184931.jpg

Tjena!

Med tanke på att det är XTR och niodelat så är det antigen XTR 952 vilken är den bästa gruppen Shimano har släppt för MTB eller så är det 960 vilket är den näst bästa. Oavsett så är allt tiodelat sämre.
jag vill se bild på hela hojen! S-Works från millenieskiftet är intressant!

Edit: Snokade lite och hittade en bild på en grym S-Works från 2002 med XTR 952. Det är synd och skam att byta ut komponenter på den, förutom slitagedelar då.

Tjena!

Med tanke på att det är XTR och niodelat så är det antigen XTR 952 vilken är den bästa gruppen Shimano har släppt för MTB eller så är det 960 vilket är den näst bästa. Oavsett så är allt tiodelat sämre.
jag vill se bild på hela hojen! S-Works från millenieskiftet är intressant!

Edit: Snokade lite och hittade en bild på en grym S-Works från 2002 med XTR 952. Det är synd och skam att byta ut komponenter på den, förutom slitagedelar då.
Håller med att det är dumt att byta komponenter på en cykel från 2002, självfallet så är det hela cykeln som ska uppgraderas till typ en 2018 åtminstone. =)

Håller med att det är dumt att byta komponenter på en cykel från 2002, självfallet så är det hela cykeln som ska uppgraderas till typ en 2018 åtminstone. =)

Tjena!

Beror väl helt på vad man är ute efter. Av erfarenhet så vet jag att man kan ha sjukt kul på en hoj från 2002 även idag. Onödigt att dra in den diskussionen i tråden.

den där kassetten behöver inte bytas, den är knappt inkörd:))

se den som en bra försökskanin för renovering. den är ändå utan värde som den står nu.

Jepp, jag tycker att det är lite charmigt med de gamla grejorna. Det är sånt jag mekade med under min uppväxt!
Får ta en vettig bild när jag fått ordning på den och kommit ut lite.

Självfallet så är det hela cykeln som ska uppgraderas till typ en 2018 åtminstone. =)
Vad svamlar du om?
Sitter du även på bilforum och föreslår en ny XC90 när nån vill ha hjälp med tändstiften på sin 940? :rolleyes:

Jag skulle byta kedja och kassett till något från en billigare serie.
Kedjan är split ny. Inte var den billig heller :rolleyes:
Hittat lite tveksamheter i frihjulet, om problemen kvarstår med lagat frihjul blir det nog en nyare kassett.

den där kassetten behöver inte bytas, den är knappt inkörd:))
se den som en bra försökskanin för renovering. den är ändå utan värde som den står nu.
Kan absolut testa att gå loss med dremeln om inget annat hjälper ☺

Hej!

Ska väcka liv i min gamla MTB, en S-works med slitna XTR-delar anno tidigt 2000-tal.
Den nya kedjan verkar hoppa över nån kugg ibland, spec. på näst högsta till fjärde högsta drevet (dvs. de små).
Kommer att gå över ett antal saker, men misstänker att kassetten gjort sitt.

Kassetten som sitter idag är en XTR 9-delad 12-34-tänders.
En ersättare rakt av verkar vara denna:
https://www.cykeldennis.se/cykeldelar/kassetter/9-delad/shimano-xtr-cs-m970-9-delad-12-34-tander
Är dock inte så sugen på att punga ut 1825+frakt för en kassett.
Ett billigare alternativ vore något likt denna:
https://www.bikester.se/shimano-deo...-9-stegs-M189717.html?vgid=G224146&cgid=37132
Blir inte klok på om de är kompatibla?

Tacksam för input :)

Visa bilaga 413185
Det där är är ingen XTR-kassett kan jag tala om. Syns tydligt på XTR-kassetter att de större dreven är i titan med en mörkare färg + att låsringen är lite mer påkostad.

Det där är är ingen XTR-kassett kan jag tala om. Syns tydligt på XTR-kassetter att de större dreven är i titan med en mörkare färg + att låsringen är lite mer påkostad.

Ja men titta. Nu när den är tvättad kan modellnamnet tydas.
CS-M750 heter den. Tydligen XT-serien.
My bad! Allt annat är XTR så förutsatte att kassetten var det likaså ?
Då känns det genast bättre att köpa en billigare ersättare ?

Du pratade lite om tveksamheter i frihjulet. En första koll vid de symptom du skriver är att kolla bodyn så den inte glappar. Enklast och mest utslagsgivande är att bända lite i sidled på största drevet i kassetten när den sitter monterad. Det kan räcka med ganska lite glapp för att det ska vara svårt att justera in växlarna korrekt.

Kassetten ser inte direkt tokslut ut och det känns spontant inte som att det är den som spökar, även om det såklart kan vara det i kombination med ny kedja. När bodyn är slut brukar det kunna leda till att kedjan kan göra ett klättrande upp eller ner och därmed ge känslan av att det kuggar över.

Just det, missade det kais - växelörat är också en potentiell bov. Lite krångligare att kolla men ställer lätt till besvär.

En första koll vid de symptom du skriver är att kolla bodyn så den inte glappar.
Jepp, var precis det jag noterade när jag demonterade navet.
Blir att beställa en ny body och nya spärrhakar.
Hade säkert gått att byta lagret i bodyn, men den där vita bussningen är en annan femma..

och alltid värt kolla växelörat;)
Det ser rakt och fint ut i alla fall ☺

Frihjulsklacken ser ju dock sliten ut.
Håller med. Testar byta den och bodyn :)

Växelörat kan du inte rikta med ögonen dessvärre. Visst kan man titta okulärt på bakväxeln, men om man har strul med växlarna är det värt att kika närmare på. När du bytt bodyn och kassetten kanske det lirar fint, och då kan du såklart bortse från det.

Värt att notera är kanske att en mekaniker av rang alltid börjar med att kontrollera växelörat innan montering av en ny ram. Har jag hört.

Jepp, jag tycker att det är lite charmigt med de gamla grejorna. Det är sånt jag mekade med under min uppväxt!
Får ta en vettig bild när jag fått ordning på den och kommit ut lite.

Vad svamlar du om?
Sitter du även på bilforum och föreslår en ny XC90 när nån vill ha hjälp med tändstiften på sin 940? :rolleyes:

Kedjan är split ny. Inte var den billig heller :rolleyes:
Hittat lite tveksamheter i frihjulet, om problemen kvarstår med lagat frihjul blir det nog en nyare kassett.

Kan absolut testa att gå loss med dremeln om inget annat hjälper ☺
Vad jag svamlar om??
I första inlägget så rekommenderar jag en XT kassett till dig eftersom du visar en bild på en XT kassett.
Sen är ju fel på växelörat (om du nu köpte rätt kedja) det självklara felet på problemet.
Angående 2018 så var det då som de fick ordning på brain i bak enligt spec själva.

Tillbaka
Topp