Byta spänne till cykelhjälm

JoeLabero

Medlem
Efter 20 års cyklande utan hjälm köpte jag just en Giro merit spherical bara för att den sitter så jäkla bra på min skalle!

Det enda negativa med hjälmen är att spännet gör så att hjälmens band sitter slappare och slappain av sig självt under en tur. Kan knappast vara så säkert vid en eventuell krasch?

Jag behöver uppdatera till ett kvalitetsspänne så blir hjälmen perfekt. Vilken modell gör jobbet och var kan jag köpa den?

IMG_20240513_202051.jpg

Har du nån liten oring runt bandet bakom spännet? Det sitter så på mina hjälmar för att hindra bandet från att glida i spännet...

Enklast är att dra ett par (hårda) varv med sytråd, eller liknande, runt remmarna precis utanför spännet. Då låser det sig på plats.
Jaha! Går det att justera sen om man behöver
Har du nån liten oring runt bandet bakom spännet? Det sitter så på mina hjälmar för att hindra bandet från att glida i spännet...
Ja, det finns en rektangular gummiring men den hjälper inte.

Det är precis den där avfasningen jag saknar på spännet vilket gör att det känns dåligt genomtänkt när resten av hjälmen är nära perfektion.
Ja, det var ju dåligt. Och spännet är inte lite osymmetriskt så remmarna måste gå en krånglig och snäv väg för att låsa?
För övrigt har jag inga åsikter om varesig sytråd eller gummiband?

Tillbaka
Topp