Byta sprocket på fixie. Standarder?

Appel

Aktiv medlem
Har blivit med en Fixie Inc Blackheat på äldre dar. Den är lite tungt drevad för mina ändamål just nu (46/16, ok, jag vet, inte jättetungt).
Baknavet är ett KT-DJ3R och kuggen som sitter på är en Sunrun FW16 1/2''x1/8''x16. Så till min fråga:

Måste jag köpa en Sunrun 1/2x1/8 kugge eller är det någon standard så att jag kan köpa annat märke?
Vad ska jag då leta efter så att jag vet att det passar?

Har blivit med en Fixie Inc Blackheat på äldre dar. Den är lite tungt drevad för mina ändamål just nu (46/16, ok, jag vet, inte jättetungt).
Baknavet är ett KT-DJ3R och kuggen som sitter på är en Sunrun FW16 1/2''x1/8''x16. Så till min fråga:

Måste jag köpa en Sunrun 1/2x1/8 kugge eller är det någon standard så att jag kan köpa annat märke?
Vad ska jag då leta efter så att jag vet att det passar?
Det finns två standarder för oväxlad. Det ena är 1/8 som väl de flesta fixie har, det andra är 3/32. Drev kan bygga lite olika mycket ut från navet, så håll lite koll där så du får samma kedjelinje som nu (borde kanske vara marginellt, men kolla totalbredd på nytt drev så det stämmer väl med ditt nuvarande.

edit: du kan alltså köpa vilket fabrikat du vill med samma standard.

Tack tack. 1/8 är det alltså, och hålla koll på kedjelinjen, och kolla vilket verktyg som behövs. Det ska jag nog fixa.

Van att få köpa olika verktyg. Kommer ihåg när jag blev så less när jag satte på 11sp campa kedja första gången att jag köpte deras kedjebrytare i ren frustration.

Tack tack. 1/8 är det alltså, och hålla koll på kedjelinjen, och kolla vilket verktyg som behövs. Det ska jag nog fixa.

Van att få köpa olika verktyg. Kommer ihåg när jag blev så less när jag satte på 11sp campa kedja första gången att jag köpte deras kedjebrytare i ren frustration.
Hej , vilket verktyg behövs för att få loss kuggen? Jag hittar ingenstans något som passar och verkstaden får inte loss det heller utan rätt verktyget.

Tack på förhand:)

Bilagor

• IMG_4831.png
    IMG_4831.png
    2.8 MB · Besök: 55
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp