Byta styre på hybriden

hannulan

Medlem
Byta styre på hybriden
Hur tror ni att det skulle funka att byta till bockstyre på min hybridcykel (Nishiki Pro SLD).

Hybriden är ju en mix av massa saker o därmed bra på inget o dålig på allt. Jag börjar tröttna på det. Jag tycker att cykeln är rätt fräch i allmänhet men antar att jag ändå inte får så mkt om jag säljer den. Därav bocksyre funderingarna.

Räcker det m nytt styre, STI-reglage, nya vajrar o så styrlinda o sen har jag nån sorts racer hoj?

Vad är nackdelarna?

Byta styre på hybriden
Nya bromsar också, eller travel agents som fixar att landsvägsreglage har olika utväxling mot mtb-reglage.

Nackdel? STI-reglage är dyra och ramen kanske inte är lämplig för 7-10 cm längre reach. Vet inte gaffelvinkel/försprång är men det kan man väl leva med. Men känn efter om du själv når ett bockstyre, det är ju en bra bit längre fram till reglagen än ett rakt styre.

Byta styre på hybriden
Du måste byta ut bromsarna också eftersom det inte finns racer-reglage för hydrauliska bromsar. Du kan byta till mekaniska skivbromsar, t.ex. Avid BB7 Road.

Hur som helst så blir det alltför dyrt att bygga om en hybrid till bockstyre, i ditt fall kanske 2000-3000:-, och det blir ändå inte bra med tanke på geometrin.

Sälj hybriden och köp en färdig bockstyre-hoj istället, man brukar kunna få bra betalt för hybrider på beg-marknaden.

Byta styre på hybriden
fastforward skrev:
-------------------------------------------------------
> Du måste byta ut bromsarna också eftersom det
> inte finns racer-reglage för hydrauliska bromsar.

Men då har man en anledning att köpa en Doppelmoppel och behålla bromsarna.

Byta styre på hybriden
Hybriden är inte dålig på allt. Den passar perfekt till träningen och touring. Jag har en kona Dew drop med bockstyre och jag älskar det. För det priset är den bästa cykel som man kan ha. Bockstyre fungerar perfekt, enligt mig.

Byta styre på hybriden
De där drop bar endsen var ju ett bra förslag.

Jag har mekaniska skivbromsar. Behöver jag byta bromsar ändå?

Nu har jag tänkt lite mer på det här. Jag har ju ett bockstyre m styrendsväxelreglage o vanliga bromsreglage som jag använt till cantileverbromsar. Det ju bara att montera det o så får jag testa lite.

Känns som att jag inte kommer att kunna få så mkt pengar för hybriden om jag säljer den.

Edit: la till massa text

Senast ändrad:
Byta styre på hybriden
hannulan skrev:
> Jag har mekaniska skivbromsar. Behöver jag byta
> bromsar ändå?

Ja. reglage för bock/rakt drar olika mycket wire. Avid har tillägget "Road" på sina modeller.

Byta styre på hybriden
hannulan skrev:
> De där drop bar endsen var ju ett bra förslag.
>
> Jag har mekaniska skivbromsar. Behöver jag byta
> bromsar ändå?
>

Ja, eller skaffa ett par Travel Agents. De finns både i vinklat och rakt utförande.

V-broms och canti/caliper-prylar går att blanda sådär halvbra/halvkasst, men jag har inte provat vad som händer om man slänger in mekaniska skivor i mixen.

Tillbaka
Topp