Byta styrlager, vilket?

j0han

Ny medlem
Byta styrlager, vilket?
Misstänker att mitt styrlager behöver bytas. Upplever att det glappar även fast jag drar åt mer än man egentligen ska behöva.
Har en Trek Fuel EX 6, årsm -06, och nu är ju frågan vilket styrlager jag ska ha till den? Några rekommendationer?

/Johan

Byta styrlager, vilket?
Funderar på hur mycket man behöver lägga på ett styrlager om man kör XC. Vad ska man leta efter: Nållager, Maskinlager, vanliga lager? Märke?

Vad är det som skiljer ett lager för 200 och ett för 2000? Vikten? Håller det 10 ggr längre?

Byta styrlager, vilket?
Det är första gången jag öht byter ett styrlager, så jag skulle behöva tips/hjälp med att välja rätt typ och dimension. När jag kollar på Cyclecomponents så finns det 3 typer: gängade, integrerade samt ogängade. Vad är skillnaden mellan dessa, och hur vet jag vilken jag ska köpa?
Sen finns det 3-4 olika dimensioner att välja mellan, från 1 till 1,5 tum. Vad avser måtten? Är det den invändiga diametern eller?

Tack på förhand! :)

Byta styrlager, vilket?
Måttet avser dimension på gaffelröret (röret som sitter i gaffeln) som ska stämma med innerdiametern på styrlagret.

Jag tror att det vanligaste idag är ogängat (även kallat Aheadset) och dimensionen 1 1/8".

Jag är rätt så säker på att du har detta på din Fuel.

/Pasi

Tillbaka
Topp