Byta till 1X11?

Mtb nisse

Aktiv medlem
Byta till 1X11?
Hej sitter och kollar lite på detta, har 3X10 nu och använder ju knappt största drevet!
Men funderar hur det är att cykla på 1X11 om man jämför mot 3x10 har ju inte testat och undrar lite om för och nackdelar.

Tittar på denna sidan

http://www.ubyk.se/shimano-xt-m8000-1x11-groupset/25532#p_details

Vad ska man ta på dom olika rullistorna? Finns där något som är standard? Eller man ska ha super koll på vilken
åkstil man har? Tips och tankar på dom olika valen. Tacksam för svaren. Dom flesta vet jag vad det är (men inte vad jag ska ta) men BB vad är det ?

Byta till 1X11?
Ja du ska veta vad du ska välja i det olika rulllistorna.

Build kit är vilken infästning du har på handtaget. Om du har shimano bromsar bör I-spec funka annars väljer du clamp.

Kassette size: Detta är helt enkelt hur många kugg största drevet på kassetten har. Valfritt.

Chain ring: Hur många kuggar som drevet har. 32 ger en lättare belastning och 36 tyngre. Beror på hur passa tränad du är och vilken typ av cykling du kör. Enkelt översatt, mkt terräng och uppför = 32, mer grusväg 36.

BB: Detta är beroende på ramen för att vevpartiet ska funka.

Crank length: Valfritt men enkelt översatt är väl kort person 165 och lång person 175.

Byta till 1X11?
Kanon svar :)

Ok har en Canyon Nerve 6.0 så får kolla vad för vevparti som funkar på den.
Har XT m8000 bromsar. Vilken av I-spec är att föredra? 2 eller b?
Är ca 178cm så Crank Length kanske den i mitten 170.
Kassette size vad gör det med fler kuggar på största drevet?

Nu till växel för dummies frågor.
Man har ju en jävla massa växlar på 3x10 men hur bra fördelat är det på 1x11 växlar? använder ju inte alla iofs ;) har ju inte testat så måste fråga.

Byta till 1X11?
Nästa gång du cyklar så använd bara mellersta drevet fram, klarar du dig med det så ta väck minsta och största drevet.
Så gjorde jag, ersatte största med en bashguard sen tog jag väck det minsta.

Byta till 1X11?
Du kan kolla vad du har för längd på dina vevar. Det brukar stå på insidan vid pedalgängorna. Jag vet inte vad som är bäst för dig men 175mm är vanligt på MTB för din längd. Mindre vanligt på landsväg.

Byta till 1X11?
Det finns en hel del inlägg om 1x11 konverteringar, tex så är det oftast inte nödvändigt att köpa ny vev utan det går minst lika bra med enbart ett N/W drev av lämplig storlek. Sök och läs på lite så kommer nog de flesta frågor besvaras.

Det sagt så kan du komma billigare undan, 1x11 XT kostar typ 115 euros för reglage & växel + 110 euros till för kassett & kedja + en 50 euros för en NW-klinga. Eller ~160 euros för SLX - https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=178143 (plus NW-klinga).

Dessutom tycker jag den .se sida du hittat verkar lite oseriös även om Google translate ger fantasifulla beskrivningar av produkten. Bättre då IMHO att handla direkt från den ursprungliga webbutiken och slippa misstag och missförstånd pga språkliga tabbar (samt att växelkurs brukar vara bättre hos kortföretag så det lönar sig att handla i inhemsk valuta, £ i detta fallet).

Byta till 1X11?
Ett jäkla slöseri med pengar att köpa allt nytt för att få 1x11 när du har 3x10 innan.
Köp ett n/w drev med rätt bultdelning för din nuvarande framväxel, ta bort framväxel och reglage och alla gamla drev och sätt det nya på mittenplatsen.
klart.
Om du känner att du behöver lägre växel än du fått efter konverteringen så köp en one-up konvertering, eller en Sun-race eller Praxis kasett 11-40.
pris för n/w drevet 300-700, one-up eller ny kasett ca 700-1200.

Byta till 1X11?
Min erfarenhet av att köra 1x10 med gammal bakväxel utan +/type II är att det funkar "så där" med rätt mycket kedjeskrammel i skogen. Och ska man ändå köpa ny bakväxel (utöver N/NW-klinga och 10 sp spezialkassett) det ju inte såååå stor merkostnad att även köpa nytt reglage och byta till 1x11.

Men om man klarar sig med 11-36T bak blir såklart ekvationen annorlunda.

Byta till 1X11?
Men den totala rangen minskar ju normalt vid 1x(10) då borde det ju gå att ha en mer ideal kedjelängd för hela kasetten vilket borde innebära mindre skrammel?
Jag har iof haft clutch på 2 av mina 1X konverteringar, men den äldsta cykeln har det inte och jag har inte upplevt något problem med den ändå, iof ht och oem-kasett.

NLC sa:
Min erfarenhet av att köra 1x10 med gammal bakväxel utan +/type II är att det funkar "så där" med rätt mycket kedjeskrammel i skogen. Och ska man ändå köpa ny bakväxel (utöver N/NW-klinga och 10 sp spezialkassett) det ju inte såååå stor merkostnad att även köpa nytt reglage och byta till 1x11.

Men om man klarar sig med 11-36T bak blir såklart ekvationen annorlunda.

Byta till 1X11?
När jag kört med "budget 1x" så har jag haft samma storlek på stora klingan fram som 2x och om kedjelängden inte var helt fel från början så borde det inte vara del efter heller, men ändå tycker jag att det rasslar otrevligt mycket jämfört med när man får på en bakväxel med clutch - fast det är ju också beroende på vilken terräng man kör i och hur fort etc

Hittade den här fina filmen på tuben

Byta till 1X11?
Nu är snacket över min kunskapsnivå ?.

N/NW-klinga??

Och skulle jag cykla idag endast på mitten klingan fram där jag var idag så hade jag inte klarat uppförsbackarna. Så då kanske jag ska tänka om?

Byta till 1X11?
Mtb nisse sa:
Nu är snacket över min kunskapsnivå ?.

N/NW-klinga??

Och skulle jag cykla idag endast på mitten klingan fram där jag var idag så hade jag inte klarat uppförsbackarna. Så då kanske jag ska tänka om?

Nja, men eftersom du har 30t fram men bara 36 som störst bak säger det ju dig att du inte bara kan byta framdrevet utan måste byta till en kassett med större "klättringsdrev" bak. Typ 40 eller 42 som max. Sen om det är i form av en 10 eller 11-växlad kassett spelar ingen roll förutom att du får fler mellanlägen på en 11-delad.

Byta till 1X11?
Köp 11 delat med 10-42 eller 11-42. Jag kör 10-42 med 32t fram och har ännu inte saknat varken lägre eller högre växel i skogen. Långa transportsträckor på asfalt skulle jag kunna tänka mig en högre växel för att slippa de minsta dreven på kassetten. Till cykelvasan åker sannolikt en 36t fram på cykeln.

Byta till 1X11?
Adam K sa:
Ett jäkla slöseri med pengar att köpa allt nytt för att få 1x11 när du har 3x10 innan.
Köp ett n/w drev med rätt bultdelning för din nuvarande framväxel, ta bort framväxel och reglage och alla gamla drev och sätt det nya på mittenplatsen.
klart.
Om du känner att du behöver lägre växel än du fått efter konverteringen så köp en one-up konvertering, eller en Sun-race eller Praxis kasett 11-40.
pris för n/w drevet 300-700, one-up eller ny kasett ca 700-1200.

+1

Börja med 1*10 då kan du testa för några hundralappar istället. Köp en sånhär i en snygg färg och med det antal kugg du tror blir bäst http://www.superstarcomponents.com/en/i-o-chainring-narrow-wide-style.htm (förutsätter att du har 104 bcd, kolla det först). Sen är det bara att plocka bort framväxel och testa.

När du sen testat så vet du bättre vad du vill ha och om du vill lägga mer pengar. Växel med clutch? 11-delat? Lättare eller tyngre utväxling.

Själv kör jag 1*10 med 30 fram och 11-36 bak. Funkar fint här i Stockholm där det inte finns allt för långa backar.

Byta till 1X11?
Ok för tipset. Har ju som sagt en nerve så tror nog att det ska vara en 104. Undra hur stor skillnad det är mellan 30 mot 32 taggar? Och då blir det mer som att köra på mellan klingan endast eller tänker jag fel

Senast ändrad:
Byta till 1X11?
Mtb nisse sa:
Ok för tipset. Har ju som sagt en nerve så tror nog att det ska vara en 104. Undra hur stor skillnad det är mellan 30 mot 32 taggar? Och då blir det mer som att köra på mellan klingan endast eller tänker jag fel

Nej din mellanklinga är 30t, så det blir exakt som att köra på den. Enligt mig är det mycket bättre att köpa en mindre än en större om man väger mellan två olika, toppfarten (eller för hög kadens när det går fort) är inte ett lika stort problem som om man tvingas till för tunga växlar uppför.

Byta till 1X11?
Det här med clutch verkar vara hett, vad innebär det? Jag tänker koppling (typ, bilkoppling) men det är väl inte riktigt det man menar?

Byta till 1X11?
Bonf sa:
Det här med clutch verkar vara hett, vad innebär det? Jag tänker koppling (typ, bilkoppling) men det är väl inte riktigt det man menar?
Ja det är något av en revolution faktiskt. Enkelt sagt håller det bättre spänn på kedjan när det studsar, SRAM tror jag var först med det (deras växlar med clutch heter type 2 om jag inte är felinformerad). I allt väsentligt hindrar det växelkagen (armen med kugghjulen, visst heter den så?) att röra sig framåt. När det hoppar och studsar orkar inte fjädern i den hålla emot och kedjan slår i stag osv.

Byta till 1X11?
Kör på 1x11, klockrent och du kommer inte ångra det.

Börja med ny bakväxel+reglage, ett N/W-drev 34T på befintliga vevar och en 11-42 kassett samt en Hg-701-kedja.

Välj medium cage på bakväxel, behövs inte long cage. Har man 1x11 är det bra med clutch (är på XT 8000 shadow plus), minskar risk för kedjehopp.

Som sagt, bara att köra på!

Byta till 1X11?
Hej,
Jag har byt från 3x10 till Shimanos M8000 1x11 på en Nerve 8.9. Köpte Vevparti med 175 vevar, 32 klinga, 11-42 kassett, växelreglage, bakväxel RD-M8000-GS shadow + samt kedja. Vevlagret behövde jag inte byta då det är 24mm axel även på M8000. (antar att du har shimano på nu)
Jag är 187cm lång och någorlunda stark uppför även om formen inte är den bästa. "Trampar ur" runt 38km/h och hittills är det väl bara på årets SM bana jag känt att 30-klinga skulle varit trevligt. Bytet gick på under 2h med alla inställningar och det funkar sjukt bra. Är otroligt nöjd.

//Jonas

Byta till 1X11?
TheCube sa:
Hej,
Jag har byt från 3x10 till Shimanos M8000 1x11 på en Nerve 8.9. Köpte Vevparti med 175 vevar, 32 klinga, 11-42 kassett, växelreglage, bakväxel RD-M8000-GS shadow + samt kedja. Vevlagret behövde jag inte byta då det är 24mm axel även på M8000. (antar att du har shimano på nu)
Jag är 187cm lång och någorlunda stark uppför även om formen inte är den bästa. "Trampar ur" runt 38km/h och hittills är det väl bara på årets SM bana jag känt att 30-klinga skulle varit trevligt. Bytet gick på under 2h med alla inställningar och det funkar sjukt bra. Är otroligt nöjd.

//Jonas[/

Hej,

Tog du en lång eller kort arm till bakväxeln? enligt den hemsidan som jag kollat på skall man ha en lång arm om man skall ha större drev en 39k. https://www.mantel.com

Byta till 1X11?
Klas O sa:
TheCube sa:
Hej,

//Jonas[/

Hej,

Tog du en lång eller kort arm till bakväxeln? enligt den hemsidan som jag kollat på skall man ha en lång arm om man skall ha större drev en 39k. https://www.mantel.com[/

Hej Klas,

GS är mellanlång cage som jag förstått det. Egentligen behövs väl bara lång om du har väldigt stor klinga fram. Men nu finns ju 11-46 kassett och jag vet faktiskt inte om GS:en klarar den!

Byta till 1X11?
Hej, lånar gammal tråd...

Jag har en Specialized Epic Comp FSR från 2012 som hade Shimano SLX 2x10 från början
Efter ett tag byggde jag om till 1x10 med en 42:a från One-up och NW klinga fram.

Nu börjar det bli slitet och måste bytas ut, då vill jag uppgradera till 1x11 och funderar lite på vad jag måste köpa, framför allt om jag behöver byta bakväxeln?
Jag tänker att eftersom det funkade med 42:an tidigare så bör det funka med en ny kassett som har 42?

Jag har ett par hjul med DT swiss 240s nav och då borde det väl räcka med att byta till ny hub för 11-delat?
Adaptrarna passar väl till nya huben? Jag har 142x12

Här har jag hub och kassett/kedja
hubochcassett.PNG

Sen kommer vi till reglaget, där har jag noll koll på beteckningarna idag, fattar ingenting:

XTshifter.PNG

om jag tycker att XT funkar, kan jag välja på dom på bilden, funkar dom likadant?
har ingen koll på det där I-spec II vad det står för

Väldigt tacksam för tips och råd så jag inte beställer fel delar
Är det något jag missat eller finns det bättre alternativ på nån annan site så visa mig gärna.

Edit:

Nu hittade jag på Bike Components det här:

compo.PNG

Detta och en ny hub till navet borde funka?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp