Byta till compatibelt vevparti

Glado

Ny medlem
Hej.
Jag har en gammal Univega BTB/CB (som jag inte vill lägga några större summor på) med Gripshift och Shimano stx rc växlar. Jag vart tvungen att ta bort det gamla vevpartiet som var mer än slut. fick tag på ett vevparti som skulle fungera, men icke. Växlarna fram hittar inte rätt hur jag än skruvat och justerat. Nu nu behöver jag ett kompatibelt vevparti annars lutar det åt att jag måste byta växelförare och ev reglage vilket blir betydligt dyrare. Hoppas någon har bra tips på hur jag ska göra.
Mvh Lasse

En framväxel är billigare än ett komplett vevparti senast jag tittade iaf.

Typ 200 pix för en framväxel och en tusing för ett vevparti.

Har du kollat igenom placering av växeln i höjdled och justeringen? Brukar inte vara så svårt att få till framväxeln tycker jag iaf.

hej Bengt
Jo jag har justerat åt alla ledder ( utom framåt/bakåt ;-) ).
Men om jag byter växelförare måste jag väl byta handreglaget också? Och vevpartier säljs ju också för bara några hundra.

Senast ändrad:
Glado skrev:
-------------------------------------------------------
> hej Bengt
> Jo jag har justerat åt alla ledder ( utom
> framåt/bakåt ;-) ).
> Men om jag byter växelförare måste jag väl
> byta handreglaget också?

Nja. Kanske. Beror ju vad du har. Vad är problemet - får du inte växelföraren att röra sig tillräckligt långt?

nej det är inte samma. Jag trodde i min enfald att det skulle funka med vilket 3delat som helst.
Nu vet jag inte vilket som var original eftersom jag slängt den gamla. Därför denna tråd.

Om du står bakom rör sig kedjeföraren så långt så att den står mitt för alla tre klingorna?
Är det överdrivet stort spel mellan växelförarens sidoplåtar och kedjan?

jag får inte upp kedjan på stora klingan
och det stämmer inte riktigt i avståndet upp till mellaklingan heller.
Måste justera vajern vid varje växling.

Med andra ord. Klingorna ligger längre isär än de gamla.
Kabeldraget i reglaget är för kort för de klingorna.
Går det sätta fast wiren så att en kortare rörelse på wiren ger en större rörelse på kedjeföraren?
(dvs. längre in mot vridsentrum i paralellogramet.)

Sorry fattar inte?
draget regleras väl av växelhandtaget.
Menar du att jag sas ska "korta" wiren nere vid kedjeföraren.

Nu Paus! till i morgon natti natti

Senast ändrad:
Glado skrev:
> Sorry fattar inte?
> draget regleras väl av växelhandtaget.
> Menar du att jag sas ska "korta" wiren nere vid
> kedjeföraren.
>
> Nu Paus! till i morgon natti natti

Njaa. Växelhandtaget drar x mm vajer. Vajern sitter fast i framväxel på en konstruktion med en hävarm. Flyttar du vajern så hävarmen blir kortare kommer växelföraren röra sig längre sträcka än med den gamla positionen. Dock är det inte att rekommendera för det kommer krävas större kraft för att flytta växelföraren, vilket kommer bli jobbigt. Den billigaste lösningen är förmodligen att byta växelreglaget.

Tror vi behöver lite bilder på din nuvarande setup.

Tror nog inte det behövs mer än 10% förändring av hävarm/kraft - men frågan är ju om det går ändra lätt och geschwindt
Bilder på positionerna (utan wirejustering mellan) och på wireinfästningen vit käckt
Det har inte hoppat i reglaget (om det ens kan det) så det blir för kort drag?

Du ska inte byta växelreglaget. Eftersom vevpartiet är av samma typ som det gamla så är de kompatibla. Det är inte olika avstånd mellan drev på olika 3x8-vevpartier. Det låter som att din kedjelinje är längre åt höger än förut. Växelproblemen kan eventuellt lösas med en justering av framväxelns ändskruvar om det inte är för stor skillnad.
Jag antar att du har fyrkantslager. De finns med olika axellängder. Ett vevparti är anpassat för en speciell axellängd för att få rätt kedjelinje. Jag tror att ditt nya vevparti kan behöva en kortare axellängd än ditt gamla för att fungera bra med växeln, om det inte går att lösa med ändskruvarna.

Om bara framväxeln fysiskt kan röra sig tillräckligt långt ut så spelar inte axellängden roll. Då är det bara en justeringssak. Wirespänningen bestämmer var framväxeln hamnar på mellan- och storklingan. L-justerskruven bestämmer var framväxeln hamnar på lilla klingan.

LTS har troligen rätt. När jag bytte vevparti så bytte jag även vevlager för att få rätt kedjelinje. Med lite tur kan du googla fram den kedjelinje din framväxel är konstruerad för. Du bör kunna hitta information om vilken axellängd du skall ha till ditt vevparti, för att uppnå önskad kedjelinje.

JT skrev:
> Om bara framväxeln fysiskt kan röra sig
> tillräckligt långt ut

Det är just det som kan bli problemet om kedjelinjen är fel.

En följdfråga.
Det är alltså inte olika avstånd mellan klingorna beroende på fabrikat och modell?
Dvs man kan använda alla vevpartier m 3 klingor och kvadratisk axel tillverkade av shimano om man tidigare haft shimano med 3 klingor. Eller?

Glado skrev:
> En följdfråga.
> Det är alltså inte olika avstånd mellan
> klingorna beroende på fabrikat och modell?
> Dvs man kan använda alla vevpartier m 3 klingor
> och kvadratisk axel tillverkade av shimano om man
> tidigare haft shimano med 3 klingor. Eller?

Jag kan inte svära på det, jag har inte sett universums alla skapelser, bara ett hundratal eller så. Men hittills har alla fyrkantsvevpartier jag sett haft samma avstånd mellan klingorna.
Däremot är de i olika läge i förhållande till axeln.
Om du bildgooglar så ser du hur det kan se ut.

Bara ett hundratal. Här försöker man reda ut svåra frågeställningar och så svarar en novis! Phuh!

Nä skojar bara.

OK. jag återkommer om några dar när jag hunnit meka lite.
Tack så länge ALLIHOPA och Glad Påsk!

Tack tack för alla klargörande svar och ert goa engagemang. Jag är ny här och hade inga större förväntningar på forumet. Men ni verkar kunna leva upp till namnet. Jag har nu skruvat, smort, dragit och slagit så att framväxel funkar igen. Som sagt, det är en hittecykel, gammal och inte speciellt välvårdad genom åren.
Men nu kuggar den över på de minsta kransarna bak. Är det byte av bakkrans som gäller? Kedjan är rel. ny kanske 12 mil.

Jag misstänker att hela drivlinan varit utsliten. Cykeln är en hittecykel, där du bytt vevpartiet eftersom det gamla var slitet. Kedjan har bara rullat 12 mil, så den är praktisk tagit ny. Då är min slutsats att kassetten (ev frihjulskransen) är utsliten, och borde bytas.
Ny kedja + sliten kassett fungerar dåligt.
Om du kan lägga in en bild på kassetten så är det lättare att råda dig.

Tack ännu en gång. Allihopa.
Rois, du hade så klart helt rätt. De två minsta kransarna var kass. Bytte hela kassetten.
Nu är cykeln farbar igen.

Tillbaka
Topp