Byta till icke-dämpad gaffel...

niklosia

Ny medlem
Hej allihopa.

Har en Soda Mountainbike med dämpad gaffel. Jag vill byta till en stel och lättare gaffel. Vad ska jhag tänka på då? Kan man ta vilken som helst eller är det skillnad på ramen i lutning eller dylikt?

Kollat på en "MOSSO Rigid Fork 7005 Aluminium MTB Fork"

Tacksam för svar och tips...

Jag hittade en liknande. På den sidan står det förmodligen viktigaste måttet: avståndet mellan hjulaxel och gaffelkrona. Det är det som påverkar hur mycket du lyfter nosen på cykeln, och alltså bestämmer gaffelvinkeln.

I den jag länkar till är avståndet 410mm, vilket kan jämföras med en 80mm-gaffel från Rock Shox som har ca 450mm i AC-mått.

Mosso finns i minst 2 versioner, en på 410 mm och en på 430 mm. Du bör mäta avståndet mellan axel-nedre styrlager när du sitter på cykeln för att kunna köpa en gaffel som är så nära som möjligt. att byta till en något längre/kortare gaffel är sällan kritiskt, men cykeln kommer att kännas annorlunda med en annan gaffellängd.

Fundera ett par gånger innan du byter till en stel gaffel. Om du kör i lite stökig terräng kan du få ont som sjutton i handlederna. Jag har en DT Swiss XRR 445 Full Carbon och överväger kraftigt att gå över till en dämpad gaffel. Sedan kan det vara hur sexigt som helst med en gaffel som väger hälften av en liter mjölk - det hjälpen liksom inte om man får ont.

Marcus

Kör vanligtvis min mtb med stel stålgaffel i nuläget, är det skillnad i stelhet på en mosso gaffel och en stålgaffel?
Trivs bra med den av stål men vill få ner vikten lite och ha fäste för skivbroms också...

Starcus skrev:
-------------------------------------------------------
> Fundera ett par gånger innan du byter till en
> stel gaffel. Om du kör i lite stökig terräng
> kan du få ont som sjutton i handlederna. Jag har
> en DT Swiss XRR 445 Full Carbon och överväger
> kraftigt att gå över till en dämpad gaffel.
> Sedan kan det vara hur sexigt som helst med en
> gaffel som väger hälften av en liter mjölk -
> det hjälpen liksom inte om man får ont.
>
> Marcus

Va inte så stel i armarna och handlederna då.

Tillbaka
Topp