Byta till stel framgaffel

Juggelforce

Aktiv medlem
Hej!
Sorry om detta blir ytterligare en tråd om något som tidigare diskuterats. Men jag blev inte klokare av att läsa tidigare trådar...

Jag har en Bianchi JAB 29.2 2017 som jag senaste åren cyklat uteslutande grusväg och asfalt med.

Ramstorleken är XL och geometrin är perfekt för mig, men jag känner inte att jag vill ha dämpad framgaffel längre. Hur ska jag veta vilken framgaffel som kan passa just min cykel utan att rubba geometrin allt för mycket?

Btw så blir framgaffeln till salu vid byte, om någon är intresserad!

Mvh Johan

Här är länk till spec på min cykel:

Din gaffel verkar har en 509 mm axle to crown längd. För att har samma geometri behöver du tar bort sag. Om du kör 20% sag blir det 20 mm, så kring 490 mm axle to crown. Och du behöver 100 mm axelbredd och QR. Det finns gafflar till gruscykel som passar. T.ex. den här (kolfiber, så du behöver en expander):

Din gaffel verkar har en 509 mm axle to crown längd. För att har samma geometri behöver du tar bort sag. Om du kör 20% sag blir det 20 mm, så kring 490 mm axle to crown. Och du behöver 100 mm axelbredd och QR. Det finns gafflar till gruscykel som passar. T.ex. den här (kolfiber, så du behöver en expander):

Tack för svar 😊 Jag måste bara fråga, vad är sag?

Lånken ovan har inte mycket information. Jag tänkte inte på bromsinfästingen, men ser nu att den har Postmount, så det är ok. Storleken finns dock inte med och jag vet inte vad du har nu, så kanske behövs det en (billig) adapter.

Tillbaka
Topp