Byta upp mig från 26" enduro till 27.5/29

korvansvarig

Ny medlem
Tjena!

Jag har för tillfället en Giant Reign X0 26" - 2011 med några uppgraderingar, som jag köpte som instegs-mtb.
Nu efter att jag cyklat ett tag har jag insett att 170mm slag på 26" inte är jätterolig på platta skogsstigar med mycket rötter och skit att trampa över, jag har inget problem med att det inte går lika snabbt som med en cykel som är mer dedikerad till stigcykling utan jag jag upplever mest att jag kan fastna med däcken på många ställen som jag gärna hade kunna trampa över. Även om jag uppgraderar mig kommer jag vilja köpa en enduro eftersom jag cyklar bike park då och då och helt enkelt inte vill behöva ha flera cyklar för olika genrer.

Nu till frågan:
Tror ni att jag skulle uppleva en cykel med 27.5/29 däck som roligare och mer lättrullad på stigarna eller är det bara drömtankar?
Tror spontant jag skulle gilla 27.5 mer då jag gillar att ha en mer lekfull cykel att slänga runt.

Jag har kikat på Canyon Spectral 27.5 och tycker den verkar vara något för mig då den verkar ganska lekfull, vad tror ni om den? Är öppen för andra förslag med motiveringar såklart med.

Någon av YTs modeller (finns ju både 27.5 och 29) kanske?.Happykorrekta och positiva recensioner nästan överallt. Tror du kommer uppleva stor skillnad om du byter upp dig från 26". Själv gillar jag 29 men 27.5 kommer nog också ge en signifikant förbättring avseende "överrullningsförmågan".

korvansvarig

Ny medlem
Någon av YTs modeller (finns ju både 27.5 och 29) kanske?.Happykorrekta och positiva recensioner nästan överallt. Tror du kommer uppleva stor skillnad om du byter upp dig från 26". Själv gillar jag 29 men 27.5 kommer nog också ge en signifikant förbättring avseende "överrullningsförmågan".
Jo.. Jag har varit lite inne på YT Capra och Canyon Torque med, men årets modeller har båda 180mm slag och det känns lite väl mycket för stig

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer