Byta ut 650b hjul mot 28”

Amenvafan

Aktiv medlem
Hej!
Behöver happys kunnande...

Kört en säsong på Kona Rove st 2019(första riktiga cykelsäsongen) med 650b hjul med WTB Horizon Road Plus TCS 650x47c..

Känner nu(rätt eller fel) att jag vill ha bättre rull och lite smalare däck... skulle säga att det blir 80% grus på mina rundor och vill därför fortfarande ha gruskompatibla hjul.

Efter intensivt internetande har jag hittat:
https://www.huntbikewheels.com/coll...vel-disc-road-cx-wheelset-1589g-24deep-24wide

Läst lite här på forumet om dem och även på engelskspråkiga, känns som schyssta hjul för hyfsad peng för en rookie.

Så min egentliga fråga är, passar Hunt 4season gravel på min Kona https://www.fixmybike.se/kona-rove-st-2019/ ?

Vad jag läst mig till/fattat så ska dem passa men tänkte dubbelkolla med folk som faktiskt kan något om cyklar

Tack på förhand!

om du sätter på smalare däck kommer det att rulla långsammare på grus. garanterat.

om du vill optimera rullet är rätt åtgärd att köpa mer lättrullande däck. titta t ex på bikerollingresistance.

Hunt levererar hjulen med den axel du specar, QR, 10, 12 ell 15 mm TA så det är inget problem.
Men det räcker kanske att byta däck på dina befintliga hjul till lite smalare och lättare. 35 mm funkar ju bra på vanlig svensk grus, 47 mm WTB är rätt tunga om än bekväma.

tack happy för snabba svar!

Får kanske fundera lite på smalare däck till befintliga fälgarna...
Någon som har ett vinnarförslag till smalare däck?

Ska kolla upp dem!

Hur vet man(jag) hur smala/breda däck mina fälgar tar? Försökt med Google men inte hittat något bra svar, någon som vet?

Panaracer Gravelking 43mm rullar äckligt bra som tubeless på grus. Kör det på min Slate. Polaren kör GravelKing SK 38mm på sin CX. Lite bättre grepp på gruset i kurvor med SK men något sämre rull på hårdpackade grusvägar/asfalt. Två bra alternativ som håller bra och som är relativt billiga jämfört med t.ex. WTB och Compass.

calleking sa:
Panaracer Gravelking 43mm rullar äckligt bra som tubeless på grus. Kör det på min Slate. Polaren kör GravelKing SK 38mm på sin CX. Lite bättre grepp på gruset i kurvor med SK men något sämre rull på hårdpackade grusvägar/asfalt. Två bra alternativ som håller bra och som är relativt billiga jämfört med t.ex. WTB och Compass.

Grymt!
Vart fick du tag på dina? Har svårt att hitta någon som har på lager

Amenvafan sa:
Hej!
Behöver happys kunnande...

Kört en säsong på Kona Rove st 2019(första riktiga cykelsäsongen) med 650b hjul med WTB Horizon Road Plus TCS 650x47c..

Känner nu(rätt eller fel) att jag vill ha bättre rull och lite smalare däck... skulle säga att det blir 80% grus på mina rundor och vill därför fortfarande ha gruskompatibla hjul.

Efter intensivt internetande har jag hittat:
https://www.huntbikewheels.com/coll...vel-disc-road-cx-wheelset-1589g-24deep-24wide

Läst lite här på forumet om dem och även på engelskspråkiga, känns som schyssta hjul för hyfsad peng för en rookie.

Så min egentliga fråga är, passar Hunt 4season gravel på min Kona https://www.fixmybike.se/kona-rove-st-2019/ ?

Vad jag läst mig till/fattat så ska dem passa men tänkte dubbelkolla med folk som faktiskt kan något om cyklar

Tack på förhand!
Dom däcken du har i dag(wtb horizon) är kända för att rulla riktigt bra på ffa grus. Jag tror inte att det kommer gå snabbare /rulla lättare bara för att du skulle montera smalare gravleking-däck. Men är du nyfiken så är det ju bara att testa .

om du redan har däck och dimension som är bra för grusväg;

kan det hända att det bara är att släppa ut lite luft;)

Som flera varit inne på lär smalare däck / 28" inte göra dig snabbare. Däremot skulle acceleration gå fortare med _lättare_ däck och fälg. Smlare, hårdare pumpade däck skulle gå långsammare men _kännas_ snabbare eftersom det blir stötigt och skakigt :)

Kolla Compass eller jan Haines blogg om däckbredd för mer info:)

Tack för alla tips

Lagt en beställning på Gravelking 1,5 tums som jag tänkte pröva

Får se om det blir någon större skillnad eller om det mest spökar i huvudet

Tillbaka
Topp