Byta ut äldre tredelat lvg-drev

t0tteboll

Medlem
Håller på och ska ge tjejens landsvägscykel lite kärlek då hon misskött den. Vill byta ut framdrev, kassett samt hjul och kedja men har svårt att hitta vad jag behöver främst framdrev och vad som passar med hennes växelreglage osv? Googlar men hittar mest att truvativ och tredelat för 9-kassett mest är för MTB? Dålig på cykelmek...

Eller kan jag utan större problem byta till 2*11/10 delat? Även om jag behåller växelreglage osv? Ingen av oss är särskilt förtjusta i det tredelade då vi har svårt att få bra inställda "deraileurs".

Det är en äldre Scott Speedster Contessa med 9-delad kassett samt tredelat främre drev (SRAM Truvativ isoroad). Med tanke på ålder och spec i övrigt tänker jag mig nånstans att runt strax under 3kkr för denna uppgradering (ex hjul) är rimligt.

lkAcGEw.jpg

axQG2Fy.jpg

lcv3qSu.jpg

Skulle följande delar funka? Om inte - tips på annat? Antar jag kanske behöver byta bottombracket också?
Om vi vill byta till 2-delat - vad köper jag då? Valfritt Tiagra/105 drev/kassett?

Framdrev - jag tror detta har samma spec men det står att det är för x-växlade enheter, jag vet inte vad som menas med det?

Kassett https://www.bikester.se/shimano-alivio-cs-hg400-kassett-9-stegs-M442588.html

Hjul https://www.mantel.com/se/vision-team-35-comp-sl-cykelhjul-racer

Det bör fungera med 2x klingor på 3x främre växelförare och reglage men det fungerar bättre om man byter allt till 2x, de är inte helt lika för de olika systemen.

Framväxlar brukar inte kosta mycket och Sora är inte Shimanos dyraste så runt tusenlappen för en ny framväxel och ett nytt växelreglage tror jag räcker.

Även när det gäller vevpartiet så kan man nog få 3x att funka med 2x klingor men det blir bättre att även byta vevpartiet till 2x annars kan kedjelinjen bli lite fel. Kollade på Bikester och ett samma som du har nu men 2x kostade bara 800 kr komplett med klingor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp