Byta ut fs am mot något snabbare men vad?

cola

Aktiv medlem
I-landsproblem.. Har en iron horse mkIII elite, riktigt am/enduro monster(1x9, pike, chunkey monkey och allt annat kul), underbar och hur rolig som helst men mina kompisar är för snabba, jag kör ifrån nerför men de segrar i längden.. Jag har egentligen inget behov av att vara snabbast men det blir för jobbigt på rundorna..

Vad ska jag byta till?
Alt 1: on one 456? Vinner jag på det eller blir jag bara långsammare nerför?

Alt 2: abdikera, köra ht igen gärna 26 iofs, gillar det lekfulla.. Gärna 100-120mm..

Alt 3: 26fs eller 29ht med xc inriktning. Hade en inbred 29er och tyckte den var seg:(

Alt 4 vette fan men stålarna räcker inte till fs29..

Råd av happymobben, tack!

Gammal bild..

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    90.2 KB · Besök: 15
Jag tror inte du blir så mycket snabbare på en HT. Tror du vinner mer på att montera ett mer lättrullat däck bak, och en dropper, så du får bra sadelhöjd för trampsektionerna.

Också den obligatoriska och tråkiga sanningen:
Även om olika cyklar skiljer sig åt, så handlar det ytterst om cyklisten.

Jo, cyklisten är det som gäller och han är i hygglig form men hojjen hänger inte med på tramppartierna, tar jag min gamla helstela 26a från 97 så ligger jag längst fram men den är inte kul i skogen.. Dropper post klarar jag mig utan, är rörlig och kör med sadeln högt utan problem, skulle inte snabba på mig hursomhelst. Körde ardent förut och de var bara marginellt snabbare..

Byt kompisar ? ;)

Jag skulle göra ett däckbyte till innan jag skulle överge en AM hoj, fast om du inte har användning och tycker att nerför/stök inter är så skoj så är det la bara att byta. Finns folk som cyklar cykelvasan med AM hojar på bra tider så ni måste vara riktigt snabba :)

Am hojjen är roligast men kanske inte den optimala hojjen för de stigar där jag bor, de är oftast i dåligt skick (har inga stigbyggarmaskiner som i Hellas eller änggårdsbergen) så jag får inte riktigt användning för allt slag. Runt hamburgsund är antalet cyklister begränsat, inte så att vi har tio happyrizds att välja mellan..

Jaja, det bästa är kanske att låta slumpen avgöra, en bytesannons skulle kanske funka och se vad som kommer upp..

Ja, sätt på lättrullade däck. Se till att du har bra sadelhöjd, kanske ett lite smalare styre längre fram? Pumpa upp bakdämparen så den blir rätt hård, mindre kraftförlust och mera xc-vinklar.

SPD-pedaler?

Och sedan skippa helgfyllan och lägg in lite stenhård intervallträning istället så ska du nog se att det händer saker.

Min ht med hd får man trampa som en gnu med fast på min andra har jag rock razor å mår snabbt spez skitdäck fram som jag ska byta mot nnn å den hakar på de där xc pojkarna rätt bra. Det är stor skillnad iallafall på stig spelar det ingen roll men grus transport å större stigar är det som dag å natt.

Fredrik80 skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, sätt på lättrullade däck. Se till att du
> har bra sadelhöjd, kanske ett lite smalare styre
> längre fram? Pumpa upp bakdämparen så den blir
> rätt hård, mindre kraftförlust och mera
> xc-vinklar.
>
> SPD-pedaler?
>
> Och sedan skippa helgfyllan och lägg in lite
> stenhård intervallträning istället så ska du
> nog se att det händer saker.

Jo SPD har jag såklart, satt bara plattisar på vid köpet, som sagt, gammal bild.. Men jag vill inte göra xc- raket av denna, den är en fin am, känns vettigare att byta, kan iofs slänga på lite andra däck och se vad som händer!

Min senaste helgfylla hade jag för sex år sedan, och du har rätt, den kunde jag varit utan.. Klart att jag alltid kan bli starkare (vem kan inte det..) intervallerna sköter jag hyggligt men saknar inte passen från VR- upplägget.. Gillar mjölksyra skarpt men det är inte kul att bli ifråncyklad av svagare cyklister :( Cykeln står för känslan och är ju liksom en del av förutsättningarna och kan till viss del påverka upplevelsen och resultatet.

Men som sagt, kan alltid skruva lite saker på denna men vet inte om det är rätt väg att bli nöjd, känns mer som kompromisser.

En xc ht 29, stor skillnad i stöket mot gamla 26"

Edit: och med stor luftkammare.

Senast ändrad:
etnica skrev:
> Byt kompisar ? ;)
>
> Jag skulle göra ett däckbyte till innan jag
> skulle överge en AM hoj, fast om du inte har
> användning och tycker att nerför/stök inter är
> så skoj så är det la bara att byta. Finns folk
> som cyklar cykelvasan med AM hojar på bra tider
> så ni måste vara riktigt snabba :)

+1 på den :)

Det kan ha en hel del med sittposition att göra. Gamla am-hojar har haft en tendens att vara rätt korta i överrör och reach för att man ville att de skulle kännas smidiga trots smala styren och sånt.

En längre mer utsträckt sittposition öppnar upp lungorna på ett annat sätt och ger märkbart bättre effekt tycker jag, klart större skillnad än att fippla med vikt och dämpare, i jämn fart på grusväg gör sånt inte så mycket ändå tycker jag

fekke skrev:
> etnica skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Byt kompisar ? ;)
> >
> > Jag skulle göra ett däckbyte till innan jag
> > skulle överge en AM hoj, fast om du inte har
> > användning och tycker att nerför/stök inter
> är
> > så skoj så är det la bara att byta. Finns
> folk
> > som cyklar cykelvasan med AM hojar på bra
> tider
> > så ni måste vara riktigt snabba :)
>
>
> +1 på den :)

Stök och tekniskt är kanon men farten blir sällan så hög på de spår jag har till hands för att ha glädje av 140mm och så flacka vinklar.

Klart att du kan köra cv på en am, säkert även VR, men är det kul? Cykla ska vara kul och det blir roligare på rätt cykel. Det optimala hade vart en cykel till typ ht 29er men det ska kunna försvaras mot hushållets ekonomi, ungarna vill också ha nya cyklar :) någon tyckte det räckte med en racer, en cx, en ss och bara en skogscykel

Tror marran kan vara något på spåret, jag får inte ner kraften på platten men den går bra på tekniska partier och tekniskt nerför samt tekniskt uppför, skillnaden är när det är riktigt lättkört då tappar jag oavsett vad jag gör..

911012 skrev:
> Köp min 456a ;)

Har du bara ram eller komplett?

Tycker du ska prata med någon om antalet cyklar
... :)
.

Eller byt hjul och däck, det är du värd.

cola skrev:
> fekke skrev:
> -----
> > etnica skrev:
> >
>
> > -----
> > > Byt kompisar ? ;)
> > >
> > > Jag skulle göra ett däckbyte till innan jag
> > > skulle överge en AM hoj, fast om du inte har
> > > användning och tycker att nerför/stök
> inter
> > är
> > > så skoj så är det la bara att byta. Finns
> > folk
> > > som cyklar cykelvasan med AM hojar på bra
> > tider
> > > så ni måste vara riktigt snabba :)
> >
> >
> > +1 på den :)
>
> Stök och tekniskt är kanon men farten blir
> sällan så hög på de spår jag har till hands
> för att ha glädje av 140mm och så flacka
> vinklar.
>
> Klart att du kan köra cv på en am, säkert även
> VR, men är det kul? Cykla ska vara kul och det
> blir roligare på rätt cykel. Det optimala hade
> vart en cykel till typ ht 29er men det ska kunna
> försvaras mot hushållets ekonomi, ungarna vill
> också ha nya cyklar :) någon tyckte det räckte
> med en racer, en cx, en ss och bara en skogscykel
>
> Tror marran kan vara något på spåret, jag får
> inte ner kraften på platten men den går bra på
> tekniska partier och tekniskt nerför samt
> tekniskt uppför, skillnaden är när det är
> riktigt lättkört då tappar jag oavsett vad jag
> gör..

Senast ändrad:
Köp begagnat, slog lite snabbt på blocket på scott scale, det fanns många i olika prisklass som skulle funka. Kolla även andra märken som Cannondale, merida etc.

Appel skrev:
> Äntligen! Detta är 2015 års trend. Enduro är
> dött. Fram för flow och fart. Bröt och stök,
> hejdå!

Hoppas att enduro segrar och jag älskar bröt och stök men är inte säker på att en am- hoj är det bästa för mitt bröt och stök, kvalitén på stigarna i mina trakter gör att jag kanske behöver en mer allsidig skogshoj. Jag har kört en del på Leos favoritspår och där är denna kanon.

Du vet ju hur det är här jacoba, vad hade du valt?

cola skrev:
> 911012 skrev:
> -----
> > Köp min 456a ;)
>
> Har du bara ram eller komplett?

Komplett hoj, byggd i våras knappt använd. 456 evo2... :)

Här är 456an. Köp en lös ram annars då, och släng över de grejer du har. On-one ramarna är ju billiga och bra, annars varför inte en ragley eller cotic stålhardtail... :)

Bilagor

• 20141213_112916.jpg
    20141213_112916.jpg
    61.1 KB · Besök: 19
  • 20141213_112907.jpg
    20141213_112907.jpg
    94.3 KB · Besök: 10
  • 20141213_112858.jpg
    20141213_112858.jpg
    100.5 KB · Besök: 15
  • 20141213_112854.jpg
    20141213_112854.jpg
    81.8 KB · Besök: 13
  • 20141213_112846.jpg
    20141213_112846.jpg
    95.5 KB · Besök: 14
Lätta hjul tycker jag med kolla efter 1600gram paret eller mindre. Däcken kan def också bytas till mer lättrullat att satsa på slanglöst system med ust fälgar är ingen dum ide heller. Också dropperpost köpte mig tmars på ebay billigt har funkat bra för mig iaf runt en femhunka. Lycka till!

Jag har en Evo 456 och jag tror knappast det gör dig mycket snabbare. Inte heller kommer marginellt lättare hjul göra dig snabbare.

Ja min Ragley är rolig men absolut inte snabb. Nu är den byggd för am då väger den in på 14,5 kg.

Jag hade behållt järnhästen. Snygg och cool vilket är värt mycket.du är ju trampstark så byt till större drev fram och så bygger du lättare hjul att ha när det ska svettoköras. Ztr olympic fälgar för 650 kr paret på merlin, billiga deorenav och cnmac ekrar från cnc. Färdigt.

Tillbaka
Topp