Byta ut Giants original batteri till eftermarknadsbatteri, möjligt? Elcykel -> dålig räckvidd

jamjam

Ny medlem
Byta ut Giants original batteri till eftermarknadsbatteri, möjligt? Elcykel -> dålig räckvidd
Nu har jag gått och blivit ägare till en elcykel.
Köpte en Giant Prime 2016 på XXL, där de utlovar sträcka upp till 12mil. Faktumet är att cykeln klarar precis 3mil (6bar pumpade däck, 8grader och nästan ingen motvind 3-4ms, min vikt 84kg).
Giant säljer stor kapacitets batteri på 500wh för 5500kr (dyyyyrt!!!), har en vän som kan ta hem liknande batteri för halva priset från hongkong. Frågan är; kan jag byta ut giants original mot en eftermarknadsbatteri? Alla eftermarknadsbatterier jag hittar har två stift ut (plus och minus) medans giants original har tre stift.
Till saken hör att jag pendlar 35km enkel till jobbet (7mil tur o retur) 3ggr/vecka med en cx cykel, de dagarna jag inte cyklar brukar jag ta bilen, men nu köpte jag en elcykel för att sluta med bil helt och hållet.

Att det aldrig håller vad reklamen säger känner vi ju igen från datorer och telefoner...
...men att man bara når 1/4-del låter som läge för reklamation till XXL

Det där med batterikapacitet är alltid lite voodoo, men har de utlovat 12 mil så ska cykeln klara det. Kontakta XXL för reklamation är mitt råd, det kan ju vara ett fel på batteriet?

Konsumenttjöplagen
19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Tack för reklamationsråden, men jag var nog lite otydlig där. Den utlovade sträckan är om man cyklar på lägsta assistanshjälpnivån (eco) och väger typ 70kg vid +25 grader typ. 3mil får jag ut när jag använder den i högsta assistansnivån (sport).
Ville också reklamera den till en början men alla elcyklar i den prisklassen presterar ungefär likadant, så hellre tänkte jag köpa lite fetare batteri till den.

Till att börja med kan du ju kolla om det är 2 eller tre stift in i cykeln. Kan ju vara så att det tredje bara är för att kontrollera laddningen.

jamjam sa:
Nu har jag gått och blivit ägare till en elcykel.
Köpte en Giant Prime 2016 på XXL, där de utlovar sträcka upp till 12mil. Faktumet är att cykeln klarar precis 3mil (6bar pumpade däck, 8grader och nästan ingen motvind 3-4ms, min vikt 84kg).
Giant säljer stor kapacitets batteri på 500wh för 5500kr (dyyyyrt!!!), har en vän som kan ta hem liknande batteri för halva priset från hongkong. Frågan är; kan jag byta ut giants original mot en eftermarknadsbatteri? Alla eftermarknadsbatterier jag hittar har två stift ut (plus och minus) medans giants original har tre stift.
Till saken hör att jag pendlar 35km enkel till jobbet (7mil tur o retur) 3ggr/vecka med en cx cykel, de dagarna jag inte cyklar brukar jag ta bilen, men nu köpte jag en elcykel för att sluta med bil helt och hållet.

Man får lite vad man betalar för när det handlar om batterier. Köper man ett original för 5000 kr så vet man att det är bra och håller vad det lovar. Ett billigt från Hong Kong kan vara rena chansningen och har man otur är det en andrasortering som inte alls håller utlovad kapacitet eller har kortare livslängd med färre laddcykler.

Sen rent generellt med elcyklar så är utlovade körsträckan så klart under optimala förhållanden på lägsta nivån, ungefär som datorer där batteritid kan utlovas upp till 30 timmar om den inte används till något och alla sparfunktioner är påslagna. Vid normal användning är det rimligt att anta halva eller till och med en tredjedel av den utlovade sträckan.

perzzon sa:
Till att börja med kan du ju kolla om det är 2 eller tre stift in i cykeln. Kan ju vara så att det tredje bara är för att kontrollera laddningen.

Det kan också vara något så enkelt som jord till ramen. Samt, många batterier uppnår inte sin fulla effekt förrän efter ett par cykler. Jag vet att de flesta moderna litiumbatterier inte ska ha den egenskapen, men det har stämt på det mesta jag köpt från telefoner till datorer. Och skillnaden kan vara stor! Så, kör den låt säga 3-4 laddningar innan du gör slutgiltiga bedömningen är mitt tips.

jamjam sa:
Tack för reklamationsråden, men jag var nog lite otydlig där. Den utlovade sträckan är om man cyklar på lägsta assistanshjälpnivån (eco) och väger typ 70kg vid +25 grader typ. 3mil får jag ut när jag använder den i högsta assistansnivån (sport).
Ville också reklamera den till en början men alla elcyklar i den prisklassen presterar ungefär likadant, så hellre tänkte jag köpa lite fetare batteri till den.

Ja, eller så trampar du mer och har den i eco-läget. Det är ju ett annat sätt att lösa det hela på.

Kinabatterier håller enligt min erfarenhet aldrig kapaciteten som utlovas.

En lösning är ju som sagt att "trampa mer i eco". Köpte mobiltelefon för några år sedan och då sade säljaren att det tar ett par månader innan batteriet är uppe i full kapacitet. Ge det lite tid :)

Ju kallare det är desto mindre bra för batteriet. Du får sitta på det så det håller värmen :D

Konkret sa:
Jag hade bytt ut benen mot ett par bra!

:-D

Jag har vettig maxräckvidd i mina vid låg effekt och skaplig kortvarig maxeffekt, men för låg medeleffekt - skall jag köpa nya tyska ben då?

Vill passa på att varna lite för att meka med litiumbatterier. Det är bara att googla litiumbränder. Den tredje kabeln Skulle kunna vara en superviktig balansladdningskabel. Kolla noga så att det blir rätt.

Bengt-re sa:
Konkret sa:
Bengt-re sa:
Konkret sa:

Jag har vettig maxräckvidd i mina vid låg effekt och skaplig kortvarig maxeffekt, men för låg medeleffekt - skall jag köpa nya tyska ben då?

Japp kolla om dom har modellen Der Panzerwagen inne.

Check på den! Utgående 2016 modellen bör passa bra. De befintliga är ju för tusan 45 år nu.

Problemet är ju att nya ben måste köras in och det tar ju enligt empirisk bevisning minst 3 år och dessutom får man leva med känslan att de gamla var bättre under tiden...

Jeppe_E sa:
Bengt-re sa:
Konkret sa:
Bengt-re sa:
Konkret sa:

Check på den! Utgående 2016 modellen bör passa bra. De befintliga är ju för tusan 45 år nu.

Problemet är ju att nya ben måste köras in och det tar ju enligt empirisk bevisning minst 3 år och dessutom får man leva med känslan att de gamla var bättre under tiden...

Om du inte vill byta ut benen, så kan du prova Epo. Ungefär som att chipstrimma elcyklar.

har du laddat batteriet i 24 tim innan första användning? oftast ger batterierna full kapacitet först efter andra laddningen

Tjena!

Mickla med andra batterier låter som en väldigt dålig ide.. Ganska nyligen så började just en Giant elcykel brinna, inne i verkstaden på en cykelaffär. Batteriet var nyladdat och laddaren borttagen. Cykeln var inte ny bör väl tilläggas, den var inne på service.

Om du har ett någorlunda modernt drivsystem på den där cykeln så borde batteriet ha BMS (Battery Management System) och då borde detfinnas nån typ av kommunikation mellan styrningen och batteriet. Detta för att hålla koll på statusen på batteriet, antal laddningscykler, och info som visas i displayen typ hur många procent kapacitet du har kvar i batteriet.
Köper du ett no name batteri från Kina är jag tveksam till att det funkar om systemet ens startar..
Antingen får du vänja dig vid lägre assistansnivå eller cykla fortare än 25km/h, gör du det senare så nyttjar du ju bara elen som starthjälp.

Jeppe_E sa:
Bengt-re sa:
Konkret sa:
Bengt-re sa:
Konkret sa:

Attans... får väl köra vidare med dessa slö gubbben då.

David_J sa:
Om du har ett någorlunda modernt drivsystem på den där cykeln så borde batteriet ha BMS (Battery Management System) och då borde detfinnas nån typ av kommunikation mellan styrningen och batteriet. Detta för att hålla koll på statusen på batteriet, antal laddningscykler, och info som visas i displayen typ hur många procent kapacitet du har kvar i batteriet.
Köper du ett no name batteri från Kina är jag tveksam till att det funkar om systemet ens startar..
Antingen får du vänja dig vid lägre assistansnivå eller cykla fortare än 25km/h, gör du det senare så nyttjar du ju bara elen som starthjälp.

Mitt batteri brukar räcka rätt länge vid landsvägscykling, beroende på att jag oftast ligger i 30...

+1 på att batteriet kanske måste "tränas" upp
Fick en huawei p9 lite för några veckor sen. Den dog på 1 vecka AVSTÄNGD, DVS. batteriet var fulladdat när jag stängde av den och tomt när jag försökte starta veckan efter. Nu har jag laddat batteriet några gånger och har iallafall 1 veckas batteritid i standby.

Kanske värt att byta cellerna i det batteri du har går ju uppgradera till ett kraftigare på samma gång. Frugans vinter cykel är uppgraderad nu efter 4 års drift, blev jätte bra. Passade på att gå från 10ah till 17ah så blev bra.

@takido, köpte du ett nytt batteri från cykeltillverkarwn eller hittade du någon smart lösning.

Tillbaka
Topp